drloop (oregistrerad) Postat 16 maj 2014 Postat 16 maj 2014 (redigerat) Varför förstör det ljudet? Förstör du ljudet med en limiter? Hehe, längesedan jag skrev det inlägget. Jag tänkte nog på ett av inläggen där någon rekommendera att köra brickwall limiter på kanaler som gick över nollan vilket är helt onödigt. Limitern förstör inte ljudet men kan ändra ljudet på ett icke önskvärt sätt, om man inte ville ha en hård limitering på kanalen naturligtvis. Din rackare att få mig att tänka till så här tidigt på morgonen. 😉 Redigerat 16 maj 2014 av drloop
Acekorv Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 När jag mastrat hos lite mer proffs med polaren så vill de ha typ -4-5db. Kan vara bra att låta Masterbussen vara. Om vill man ha karaktär (med div plugins osv) så kan man skapa en mixbus. Det var min input, tack för mig hej! 😱
Jon Rinneby Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 (redigerat) Så länge det inte klipper är det enda som spelar roll Korrekt. Däremot kan det vara bra att lämna headroom tex -6db om den som mastrar använder sig av analog utrustning, då den ofta inte gillar så starka signaler. Men som sagt, sålänge det inte klipper så ska den som mastrar sköta resten. mvh Jon Redigerat 10 november 2014 av Yllet
punkrockdude Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Använd EBU-R128 analysering på masterkanalen med 23LU som referensnivå så är det ungefär omöjligt för transienter att lyckas komma över 0dBFS.
van Caine Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Jag har inte orkat läsa igenom mer än första och halva andra sidan, men ger här min syn på det hela. Jag har tidigare jobbat som masteringtekniker och producent, där masteringen var en av mina viktigaste sysslor. Den enda viktiga nivå att hålla stenkoll på att aldrig bryts är nollan, men eftersom "real peaks" kan nå över sina digitala peakar (den som undrar får slå upp själva), så har jag personligen -1dB som absoluta tak. Headroom är bra för att det garanterar att signalen aldrig klipps med råge, och i 24 bitars upplösning har man väldigt mycket dynamik att jobba med innan upplösningen börjar ta stryk. Jag brukar rekommendera att hålla sig åtminstone 6-12dB lägre än nollan på downmixes. Inte för att det behövs i masteringen, det gör det inte, utan för att förhindra att oväntade peakar under nedmixningen ska bryta igenom och förstöra mixen, vilket skulle betyda att man måste göra om det en gång till. Visst kan man använda limiter på out-channel för att förhindra sånt, men det kan ge oönskade effekter om man har otur, och är nåt man hellre vill ha hand om helt i mastering. Som sagt, tänk på att vi har 24 bitar att leka med, jobba hellre en bra bit för lågt än lite för högt. Vad gäller dynamiska effekter i stora hela för att öka loudness vid mix, ska detta undvikas som en bassäng full med ebola-svett. Jag fick flera mixar för ett antal år sen som var fullständigt omöjliga att göra nåt med då de var för hårt comprimerade, och vad man än gjorde så kom disten springade skrikandes i full galopp. Jag var tvungen att skicka tillbax den utan att kunnat göra något, och av nån anledning kunde de inte fixa fram en okrossad mix... På enskilda kanaler måste man ofta ha compressor för att sakerna ska samsas i mix, så det är helt okey. Den kan till och med vara åt helvete för överstyrd, men det är fortfarande okey eftersom det är ett artistiskt val. Man kanske även har en snygg SSL-compressor som limmar ihop hela mixen på ett snyggt sätt åsså, vilket även det KAN vara helt okey, men det måste vara med måtta, och ENBART för att färga mixen artistiskt. Mastering-processen kan absolut vara artistisk den åsså, men huvudsyftet är att förbereda material för distribution, eller möjligen rädda skadat material, inte huvudsakligen formge det. Därför bör man ha materialet så välmixat, men med full dynamik, som möjligt. Låg nivå - hög dynamik - "hjälp" inte masteringen på vägen.
jerrysillah Postat 25 november 2014 Postat 25 november 2014 Jag fick aldrig i tråden reda på exakt VARFÖR man MÅSTE hålla sig på -3 db. Jag har själv hört det innan och använder det själv om nån ska mastra (inte alltid dock) men kan nån bringa klarhet i varför. För mig räcker det inte att nån har sagt att det ska vara så.
Kpax Postat 25 november 2014 Postat 25 november 2014 Det enda jag bryr mig om, är att dynamiken måste finnas där annars är man en nolla.
spass Postat 25 november 2014 Postat 25 november 2014 Jag fick aldrig i tråden reda på exakt VARFÖR man MÅSTE hålla sig på -3 db. (...) om du hat läst tråden borde du fattat att det inte är så. i princip enda regeln är gå inte över 0dbfs när du exporterar din mix från ditt daw. 2
XAXAU Postat 29 december 2015 Postat 29 december 2015 Släng limiten. Peaka på -6dBFS så blir de flesta mastrare glada.
Die Hard (oregistrerad) Postat 29 december 2015 Postat 29 december 2015 XAXAU? Söker så mycket uppmärksamhet att måste fylla i varendra tråd på kortast möjligast tid, värst av alla i forumets historia. Vem vill ha så mycket uppmärksamhet? Hmm låt mig tänka lite....Hej Fredrik Analogfreak. Har för mycket fritid över igen? Inga bussar att klaga på längre?
Guitar Nilsson Postat 30 december 2015 Postat 30 december 2015 Kan ni medelst öronen höra om ni fått en pytteliten distpeak i mixen? Jag gör min master med bara digitalportans enkla VU-staplar. VU-na har minne för högsta volym så de kommer ihåg om det slår över nånstans. Nu är de här så pass oprecisa att om jag spelar igenom mastern på samma volym flera ggr så kan det enligt VU-staplarna klippa ibland, och ibland inte alls. Ligger jag så nära noll hör jag aldrig några oljud. Kanske jag ligger onödigt lågt? Borde det höras om det distar? Att lämna in till riktiga mastrare har inte jag råd med, jag tycker att jag får till det bra ändå med de burkar jag har...
XAXAU Postat 31 december 2015 Postat 31 december 2015 XAXAU? Söker så mycket uppmärksamhet att måste fylla i varendra tråd på kortast möjligast tid, värst av alla i forumets historia. Vem vill ha så mycket uppmärksamhet? Hmm låt mig tänka lite....Hej Fredrik Analogfreak. Har för mycket fritid över igen? Inga bussar att klaga på längre? Hej bäste herr bakåtsträvare som blir irriterad över att folk sprider kunskap för intensivt. Finns det ingen annan tråd som passar ditt gnäll bättre än denna? God jul och gott nytt år önskar Joachim!
Guitar Nilsson Postat 31 december 2015 Postat 31 december 2015 Lite om mastring från nån kändis i gebitet. Han referenslyssnar sällan skriver han... https://soundbetter.com/kb/mastering-engineer-maor-appelbaum-interview
Stamgäst Postat 31 december 2015 Postat 31 december 2015 Moderator: om du tar bort inlägg var vänlig meddela att du gjort det. Ta även bort inlägget ovan från Die Hard som inte har nåt med ämnet att göra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.