Gäst Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Hur brukar ni göra ? Lägger ni en limiter eller multiband compressor på master kanalen innan mastering ? Hur nära nollan brukar ni gå ?
Kilomi Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Masterkanalen lämnar jag helt orörd om jag ska lämna in på "riktig" mastering. Man behöver ha lite headroom för att kunna mastra. Jag brukar ligga på ca -5 db iallafall om inte mer. Samtliga kanaler är sänkta, brukar aldrig lämna nån nära nollan, men om jag gör en låt hemma som jag ska lägga upp på t.ex Soundcloud eller Spotify utan ett skivbolags inblandning så brukar jag bounca ner finalmixen som jag putsat i två filer; en med vocals och en med instrumentalen. Sen kompressar jag ihop dom lite lätt, putsar till ytterligare och avslutar med t.ex en ultramaximizer/multiband compressor, det beror helt på låten. Allt får en egen karaktär. Det viktiga (enligt mig) är att inte kriga ihjäl sig i detta loudness-war, men ändå inte avsluta på -10 db liksom. -0.2 brukar jag avsluta på. Öronen bestämmer. 🙂 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Så länge det inte klipper är det enda som spelar roll
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 inte kriga ihjäl sig i detta loudness-war, men ändå inte avsluta på -10 db liksom. -0.2 brukar jag avsluta på. Öronen bestämmer. 🙂 är det peak eller rms du pratar om här? Så länge det inte klipper är det enda som spelar roll korrekt 🙂
Gäst Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 (redigerat) Vad är det för skilnad på 32 bitars pluggar vs 64 bitars ? Samt VST3 vs VST 2 ? Redigerat 18 mars 2014 av punchline82
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Vad är det för skilnad på 32 bitars pluggar vs 64 bitars ? Samt VST3 vs VST 2 ? känner du att du är i rätt tråd? 4
SadamJR Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Japp Skit i honom. Det är din tråd. Skriv vad du vill.
Neosus Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 känner du att du är i rätt tråd? Känner du att du är i rätt forum? 3
Lundin Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Kort sagt så har 32 eller 64 bitars pluggar inget med kvaliteten på det slutliga ljudet att göra. VST 2 och 3 är hur anvancerade funktioner pluggtillverkarna får tillgång till och inget heller som påverkar ljudet
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Känner du att du är i rätt forum? ibland men inte så ofta nu längre 5
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Japp sorry my badsåg inte att det var du som startat tråden 😄😱 Skit i honom. Det är din tråd. Skriv vad du vill. som sagtskit i mig
laban1 Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 (redigerat) sorry my bad såg inte att det var du som startat tråden 😄😱 Det är väl en fördel att skapa ny tråd om man som här har en helt annan fråga, spelar väl ingen roll vem som startat tråden? 😳 Redigerat 18 mars 2014 av laban1 1
Signia Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 (redigerat) Brukar undvika nollor när man mixar ner 😑 Redigerat 18 mars 2014 av Signia
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 -24DB är det som gäller som standard. Öh, var får du det ifrån? 😲 Jag har hört att -58 ska vara bäst. ☺️
pikzel Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Det sägs alltid att man ska lämna "headroom" till den som mastrar. Vad är poängen med det? Om man ger denne en 24-bitars wav är det väl bara för mastraren att dra ner innan den gör sitt?
Signia Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Brukar lägga en brickwall limiter på mastern, bara för att fånga nån oförutsedd vild spik som kan komma. Annars ligger man väl strax under nollan helt enkelt. 32 eller 64 bit är två olika sätt att hantera data för datorn, koden för programmen är lite annorlunda med. Man bör helst använda 32 bitar i 32 system och 64 i 64. Man kan köra 32 i 64 om man använder mjukvaruomvandlare (sk brygga). Sånt kan ta lite extra datorkraft, och i vissa få fall vara lite mindre stabilt. VST3,5 är senaste utvecklingen av VST helt enkelt. Mer flexibelt, lite mer krash-säkert, har funktioner som gör att en plugg inte låter nåt och är passiv (tar ingen datorkraft) när inget ljud förekommer på kanalen osv osv. Inte alla program som kan läsa VST3 dock. VST2,4 är fortfarande särklass mest förekommande. Det sägs alltid att man ska lämna "headroom" till den som mastrar. Vad är poängen med det? Om man ger denne en 24-bitars wav är det väl bara för mastraren att dra ner innan den gör sitt?Exakt. Som om mastringstekniker inte skulle ha egna volymrattar liksom 😛 Det är nog gammalt nys att ljudet försämras om det förflyttas digitalt i volym, och därför ska inte mastringsteknikern göra det. Analogt var det ju lite så.
Terror Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Öh, var får du det ifrån? 😲 Jag har hört att -58 ska vara bäst. ☺️ Alla kända mixare och mastrare säger ju det? 😮 Fattar fan inte vad du fått -58 ifrån :S skärp dig!! 😎
Cathrine Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Aldrig över noll. Helst under -3dB i DAW på samtliga kanaler och bussar. Brickwall-limiter på de kanaler som kan råka ut för överstyrning. http://productionadvice.co.uk/headroom-before-mastering/
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Men om det inte klipper, varför under -3db? Saken är den att folk läser vad andra säger och bara upprepar för att de just har hört det sägas och ingen ifrågasätter. Sen spelar det ingen roll vad som sägs så likt förbannat säger man samma sak ändå. Det är samma som den seglivade myten att neckthrough gitarrer har bättre sustain än bolt on trots att tester har visat motsatsen, att det inte är det som avgör. Testa säger jag. Hörs det inget klipp och den är på nollan, ja man kör på det då.
pme (oregistrerad) Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Man gör en audio mix down, tar in det i cubase och normaliserar till -0.1 dB och exporterar igen till bästa gemensamma formatet vilket förmodligen är 32 bitars floating-point.
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Aldrig över noll. Helst under -3dB i DAW på samtliga kanaler och bussar. Brickwall-limiter på de kanaler som kan råka ut för överstyrning. http://productionadv...fore-mastering/ finns ingen som helst anledning att hålla sig under en viss nivå på enskilda kanaler eller bussar om det inte är av rent ljudmässiga skäl man hör det enda man behöver ha koll på är att inte mastern slår över eller ligger för länge för nära noll (inter sample clip) måste säga att flera av dina tvärsäkra uttalanden i flera trådar ståtar med minst sagt tveksamma påståenden 1
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Man gör en audio mix down, tar in det i cubase och normaliserar till -0.1 dB och exporterar igen till bästa gemensamma formatet vilket förmodligen är 32 bitars floating-point. the point..? 1
Cathrine Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 (redigerat) finns ingen som helst anledning att hålla sig under en viss nivå på enskilda kanaler eller bussar om det inte är av rent ljudmässiga skäl man hör det enda man behöver ha koll på är att inte mastern slår över eller ligger för länge för nära noll (inter sample clip) måste säga att flera av dina tvärsäkra uttalanden i flera trådar ståtar med minst sagt tveksamma påståenden Om du inte tror mig, så postade jag en länk, till mastringsingenjören Ian Shepard. Så om du (eller någon annan) inte tror mig, kan de lyssna på hans expertis. Om du inte tror på honom, kan du lyssna på min mastringsingenjör (som mastrat i över 20år), och säger aldrig över -3dB. Redigerat 18 mars 2014 av Cathrine
Cathrine Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 (redigerat) Äh, jag orkar inte.. Redigerat 18 mars 2014 av Cathrine 1
Dewho Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 (redigerat) http://www.centerforlydteknik.dk/download/pdf/levels-in-digital-audio.pdf 😱 Redigerat 19 mars 2014 av Dewho
Cathrine Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 (redigerat) http://www.centerfor...gital-audio.pdf 😱 Intressant läsning! 🙂 Jo, det är sant att du kan överstyra enskilda kanaler, sålänge du inte har VST-pluggar som inte stödjer hot-levels, och inte använder flera utgångar på ljudkortet (d.v.s. din Master-bus är enda utgången till omvärlden. Jag själv använder t.ex. åtta utgångar.) Jag vet inte, tycker det är lättare att konsekvent inte överstyra saker. Även lättare vid nermixning av stem-mixes vid lägre bitrate än 32bitar. 😊 Nu kommer säkert Demonproducenten och kalla mig inkompetent eller nåt liknande ändå. Men då får han göra det. 😛 Redigerat 19 mars 2014 av Cathrine
drloop (oregistrerad) Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 Bra att inte köra för hett på kanalerna för det underlättar mix. Att köra brickwall limiter på en kanal förstör garanterat ljudet så det känns inte som en bra lösning. Sedan beror det var du överstyr någonstans i kedjan. Om du gasar efter pluggar som är känsliga för hur hög ingångsignalen är så spelar det ingen som helst roll hur mycket kanalen slår över, det kommer attt låta bra ända.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.