Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag undrar ifall det blir någon skillnad i kvalité om jag spelar in med en Line 6 UX1 eller en Focusrite Scarlett 2i4?

Jag kommer bara spela in torrt med en elgitarr och en elbas, för att sedan fixa effekterna efteråt.

Har absolut ingen aning hur stor skillnad det är mellan dessa två..

Tack på förhand!

Annons
Postat

Det borde vara skillnad på preamparna och A/D till fördel för Focusrite-kortet, men med hur mycket är nog svårt att sia om.

Postat

Du har ingen kompis som har ett annat scarlett eller saffire, skulle tro att pre-amparna är de samma för dessa modelller. Det kan man ju också förvissa sig om genom att kolla i manualerna

Postat

Focusrite är kända för sina preamps. Jag har själv ett Scarlet 2i2 men det använder jag bara för vocal-mic. Är väldigt nöjd med den, men har ingen erfarenhet av Line 6 UX1 tyvärr.

Postat

Om du inte redan har båda korten så kör på line 6. Det är ju endå gjort för line inspelning. Det är förmodligen extremt liten skillnad som inte spelar roll om du ska fixa ljuden efteråt, du gör ju endå de justeringarna med grundljudet i åtanke

Postat

Tolkar TS som att han tänker line:a bas o gitarr direkt in i ljudkortet,

isf gör ju preamparna ingen skillnad...

Till TS : Tvivlar på att du kommer höra minsta skillnad.

Postat

Tror jag kan fortsätta köra på min UX1 då! Jag fixar ljudet efteråt som sagt, med olika plug-ins! Tack för alla svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.