Robol Postat 17 mars 2014 Postat 17 mars 2014 Tjena! Jag undrar ifall det blir någon skillnad i kvalité om jag spelar in med en Line 6 UX1 eller en Focusrite Scarlett 2i4? Jag kommer bara spela in torrt med en elgitarr och en elbas, för att sedan fixa effekterna efteråt. Har absolut ingen aning hur stor skillnad det är mellan dessa två.. Tack på förhand!
engineer Postat 17 mars 2014 Postat 17 mars 2014 Det borde vara skillnad på preamparna och A/D till fördel för Focusrite-kortet, men med hur mycket är nog svårt att sia om.
Robol Postat 18 mars 2014 Trådstartare Postat 18 mars 2014 Just nu har jag bara ux1:an, men funderar på att köpa den andra..
laban1 Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Du har ingen kompis som har ett annat scarlett eller saffire, skulle tro att pre-amparna är de samma för dessa modelller. Det kan man ju också förvissa sig om genom att kolla i manualerna
Kilomi Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Focusrite är kända för sina preamps. Jag har själv ett Scarlet 2i2 men det använder jag bara för vocal-mic. Är väldigt nöjd med den, men har ingen erfarenhet av Line 6 UX1 tyvärr.
Casperfren Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Om du inte redan har båda korten så kör på line 6. Det är ju endå gjort för line inspelning. Det är förmodligen extremt liten skillnad som inte spelar roll om du ska fixa ljuden efteråt, du gör ju endå de justeringarna med grundljudet i åtanke
JakobP Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Tolkar TS som att han tänker line:a bas o gitarr direkt in i ljudkortet, isf gör ju preamparna ingen skillnad... Till TS : Tvivlar på att du kommer höra minsta skillnad.
laban1 Postat 18 mars 2014 Postat 18 mars 2014 Line 6 UX1 har förstås HiZ ingång? jag vet att Scarlett har det.
Robol Postat 20 mars 2014 Trådstartare Postat 20 mars 2014 Tror jag kan fortsätta köra på min UX1 då! Jag fixar ljudet efteråt som sagt, med olika plug-ins! Tack för alla svar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.