Lindvall Postat 16 mars 2014 Dela Postat 16 mars 2014 Hej! Jag har bestämt mig för att börja spela någon form av klaviatur och behöver er hjälp att välja rätt! Har spelat en del piano i yngre ålder då vi hade ett hemma men då bara på egen hand. Efter att läst en del på forum och dyl. så tror jag att det jag är ute efter är en synt.. Men det jag vill kunna göra är dels bara sitta och spela med ett par hörlurar inkopplade, klassiskt/rock/pop men även möjlighet till att spela in från tex synt på dator då egen musik är något jag vill göra, har en del "slingor" i huvudet jag skulle behöva spara 🙂 ........ och så småning om börja lära mig ngt musikprogram. Vill inte köpa ngt plastigt skit med dåligt ljud, men det behöver heller inte vara top-notch om man säger så. Är ute efter det bästa/prisvärda alternativet som ändå kan hålla ett par år med utvecklingen och ljudmässigt. Är det ngt jag glömt eller ngt som ni undrar så fråga på! /Niclas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 vad har du för budget? alltså hur mycket får de kosta? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Hej Lindvall Det låter som att ett Digital-piano skulle passa dig bäst. ☺️ Då har du möjlighet att bara sitta och spela "Live" Eller så ansluter du digitalpianot via USB till dator, och använder dig av ett inspelningsprogram (DAW) t,ex Cubase, Reaper, Pro tools, Reason, GarageBand eller liknande. Via dator har du även stora möjligheter att utöka ditt ljud-bibliotek, med något som kallas VST-instrument. OBS. ett externt ljudkort, och ett par monitorer (högtalare) rekommenderas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 17 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2014 vad har du för budget? alltså hur mycket får de kosta? 🙂 Har tänkt mig mellan 2-4000:-, men då förutsatt att jag får ngt vettigt för pengarna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 17 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 17 mars 2014 Hej Lindvall Det låter som att ett Digital-piano skulle passa dig bäst. ☺️ Då har du möjlighet att bara sitta och spela "Live" Eller så ansluter du digitalpianot via USB till dator, och använder dig av ett inspelningsprogram (DAW) t,ex Cubase, Reaper, Pro tools, Reason, GarageBand eller liknande. Via dator har du även stora möjligheter att utöka ditt ljud-bibliotek, med något som kallas VST-instrument. OBS. ett externt ljudkort, och ett par monitorer (högtalare) rekommenderas. Ja jag har varit inne på ett digital piano jag med, men verkar dra iväg i pris som jag förstår det!? Är det alltid vägda tangenter på ett digital piano? Och vad är den stora skillnaden från en synt? Vad är VST instrument? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 (redigerat) Har tänkt mig mellan 2-4000:-, men då förutsatt att jag får ngt vettigt för pengarna! Då blir det nog inget digitalpiano dessa är "lite" dyrare. Det finns flera keyboards i budgetklass som har semivägda tangenter, dvs ger lite motstånd som ett riktigt piano ger när man spelar. Kolla dock att keyboardet har några inbyggda ljud tex piaono, orgel så du kan spela utan att alltid vara inkopplad till datorn ! Jag har t ex ett som heter M-audio Sono 61, som har bra inbyggda ljud och semivägda tangenter. Den har även ljudkort inbyggd (vilket jag inte använder). Det har säkert kommit ut bättre grejer i dag, har kanske 6 år på nacken eller så. Redigerat 17 mars 2014 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 (redigerat) Är det alltid vägda tangenter på ett digital piano? Och vad är den stora skillnaden från en synt? Vad är VST instrument? Ett digitalpiano har alltid vägda tangenter i min värd, men det har även många keyboards som inte ens har några inbyggda ljud alls! I ett digitalpiano spelas samplingar upp, dvs varje ton kommer från ett inspelat piano. färdiga ljudfiler. Synt där kan man ändra i hur ljuden alstras (med t ex filter vågformer) Synten kan sitta inbyggd i keyboardet eller en extern burk eller i form av plugin i datorn. (VSTi) VSTi är syntar och digitalpianon etc i pluginfomat på datorn. Plugin kräver en host (värd) som t ex ProTools, Cubase, Logix.. Spelar man utan host, så kallas det standalone version, om man bara vill spela utan att spela in använder man detta standalone. Köper man en "mjukvara" kommer dessa oftast som både standalone och plugin-format. Redigerat 17 mars 2014 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Precis som laban1 säger så...är VST instrument är en förkortning för Virtual Studio Technology Det går ut på att du väljer ett instrument i datorn, som du sedan spelar på din klaviatur (keyboard) Otroligt smidigt...och det finns allt från Fiol, piano, bas, synth, flöjt, trummor, mm Dessutom finns det olika Reverb som VST, (effekt som får instrumenten att låta som att det spelas i en stor kyrka, hall osv) Har du något önskemål om att spela Live ? eller ska du bara sitta hemma och skriva låtar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik dP Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 (redigerat) Jag tycker hammarmekaniken på Yamaha p35 känns bra. Kostar 3995kr på de flesta ställen: http://www.4sound.se...04&artno=289078 Den har MIDI ut och med ett MIDI-utrustat ljudkort så kan du ansluta den till dator: PC, Mac eller Ipad för fler ljud. Annars kan du köpa en liten billig MIDI-till-USB sladd (+ CC-kit om du ska koppla till Ipad/Iphone) som i alla fall på Thomann kostar ca 150kr. IK-multimedia/Line6 mfl har för runt 500kr MIDI till Ipad/Iphone interface. Jag använder dock mest vanligt pianoljud när jag spelar på mitt Yamaha cp33. Men jag kopplar in den till min Ipad eller Iphone när jag vill spela in ett MIDI DAW eller spela synth på paddan/fånen. Använder då en liten MIDI till Iphone adapter från Yamaha. Deras ett-steg-dyrare-än-p35-piano har lite fler finesser, men samma hammarmekanik (om jag inte minns fel). Den har då USB-ut för direkt anslutning till bla Ipad (via adapter: CC-kit). Saxat från 4sound ang p35: "Prova playalong.se – gratis. Under en hel månad får du tillgång till 1000:tals lektioner. Playalong.se är Sveriges bästa och största sajt med videolektioner för musiker, nybörjare till proffs. Här har du chansen att lära dig lira i din egen takt, när du vill på dygnet. Allt är mycket pedagogiskt upplagt av utbildade lärare. Även föräldrar kan vara med och stötta upp. I P-35 får du mycket för pengarna. Ett perfekt nybörjarpiano med slim design och kraftfull ljudkvalitet. Lämpar sig väl både hemma och i repetitionslokalen. Du får 88 vägda GHS tangenter, 32 rösters polyfoni, duo och dual funktion, inbyggda effekter och 10 st olika sound. Allt i en snygg svart finish. P-35 använder Yamahas erkänt goda AWM sampling teknologi för att få det att låta rätt. Du hittar 2 högtalare som sprider ljudet på ett snyggt sätt och får pianot att låta stort. P-35 låter och känns fantastiskt bra för sitt pris och du har sound som flygel, orgel, vibrafon etc. Specifikationer 88 GHS vägda tangenter 32 rösters polyfoni 10 olika sound som kan blandes Inbyggda effekter, 4 Reverb-typer, Preset-Chorus/Effekt MIDI in/ut Utgång för hörlurar. Kan byggas ut med stativ L85( Ingår ej) " Redigerat 17 mars 2014 av Erik dP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
zulo Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Hej Vill bara göra ett tillägg gällande VST. Apple har ett eget format som heter Audio Units (AU) och som används av Logic och GarageBand. Såvitt jag vet så klarar dessa program inte VST. Det finns dock program som "konverterar" VST till AU. Tror det är FXpansion som gör det programmet. Det kan vara bra för dig att veta i denna värld av begrepp och facktermer... Kör du Mac och använder Apples program (Logic, GarageBand) behöver du inte oroa dig för att de inte klarar VST - det finns (mer än) gott om pluggar i AU-format (och det går som sagt också att "konvertera" VST till AU). VST är Steinbergs (Cubase) format och funkar i Macen med just Cubase. Det finns sen ytterligare DAW (t ex ProTools, Ableton och Reason) som har sina egna format. Vill du köra Logic eller GarageBand måste du ha Mac. De flesta övriga program finns både till PC och Mac. Har du inget DAW kan jag rekommendera GarageBand. Det är väldigt enkelt att jobba och mer än prisvärt. En bra början, sen kan du gå vidare till Logic (och med projekt skapade i GB). Men som sagt, då är du hänvisad till att jobba i Mac. Nån som är mer uppdaterad än mig får fylla på med mer info om jag missat nåt. Lycka till med skapandet! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Det här kan låta som en futtig anmärkning. Men när jag haft midikeyboards som krävt att en måste starta något program på datorn för att få ljud, så har jag aldrig suttit och bara spelat. Så för några månader sen köpte jag istället en Ensoniq MR76, ett ok klaviatur som i a f för mig känns som en vanligt piano, plus ok inbyggda ljud. 2000 kr begagnat. Ska inte påstå att jag lägger jättemycket tid på pianot (blir mest gitarr), men i alla fall oändligt mycker mer än tidigare! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Kolla dock att keyboardet har några inbyggda ljud tex piaono, orgel så du kan spela utan att alltid vara inkopplad till datorn ! Jo, det finns fler som håller med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Kan också, precis som Erik dP, rekommendera yamaha p35 som budgetalternativ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guranisten Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Eftersom jag är lite inne på samma tråd gällande nybörjare-keyboard så lånar jag tråden lite. Är gitarrist och har länge känt att jag har ett handikapp när det gäller att sitta och göra låtar i hemstudion. Handikappet är just när jag vill lägga lite keyboard på låtar.... Suger rejält på detta. Nu har jag så smått kommit igång att öva på mitt billiga midi keyboard. Har två play along dvd som jag övar efte. Men min fråga är om det är dumt att sitta och öva på ett midi keyboard. Tangenterna har lite motstånd när man trycker ner men jag utgår ifrån att dom inte är semi vägda eller liknande. Så med andra ord kan jag fortsätta öva på midi keyboardet eller ska jag överväga köpa ett med semi vägda tangenter? Ljud kommer från mjukvara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 (redigerat) Men min fråga är om det är dumt att sitta och öva på ett midi keyboard. Tangenterna har lite motstånd när man trycker ner men jag utgår ifrån att dom inte är semi vägda eller liknande. Ser inga som helst problem med det. Det är väl snarare en vanesak, hade du varit van vid vägda tangenter från början hade du kanske stört dig på att inte ha vägda tangenter. Det viktiga är att du övar och lär dig grejer. Redigerat 17 mars 2014 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guranisten Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 Tänker kanske mer på om man om nått år sätter sig vid ett piano och inte orkar trycka ner tangenterna. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 mars 2014 Dela Postat 17 mars 2014 (redigerat) Jag vet inte hur du funkar, men man brukar kunna anpassa sig ganska snabbt. 🙂 Tänk t ex på en stålsträngad gitarr och en nylongitarr, där ligger strängarna olika långt ifrån varandra men ändå funkar det bra att växla mellan dessa för de flesta. Men köp du ett billigare vägt eller semivägt instrument och testa, det är ju inte alltför dyrt heller.. Redigerat 17 mars 2014 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 http://www.blocket.se/stockholm/Synth_Alesis_QS7_52048880.htm?ca=17&w=3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 Jag vet hur det känns guranisten När man väl har bestämt sig för att äntligen köpa en Klaviatur... så återstår frågan... vilken ska man köpa? 😲 Midi-keyboard ? Synth? Digitalpiano? Flygel? Orgel? Semi vägda tangenter/ Hammer action ? Aftertouch ? Vad behöver man egentligen ? Mitt tips: Om man spelar klaviatur med 2 händer eller "mer" så bör man ha .. minimum 49 tangenter för att inte begränsa sig i sitt musikskapande. (En klaviatur på mindre än 49 tangenter riskerar pekfinger-vals på Octave+- och är otroligt frustrerande) Semi vägda/ eller Hammer Action tangenter är nog smaksak, bara den angivna klaviaturen har de övriga finesser som önskas. Ska man t,ex med avsikt bara sitta och producera låtar i hemma studio... så rekommenderar jag en Midi-Klaviatur, då det finns mängder med VST instrument i dagens läge 😑 Som lätt kan uppdateras till framtida kvalité. Men om man istället har avsikt att turnera med sitt band/ grupp, så kanske en synth eller keyboard är ett bättre köp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cathrine Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 Tänker kanske mer på om man om nått år sätter sig vid ett piano och inte orkar trycka ner tangenterna. 🙂 Hehe, ingen risk. :-) Jag har själv spelat piano/synt i olika band och konstellationer sedan tonåren, samt att jag sitter och gör musik i studion. Jag kan säga såhär: Icke vägda tangenter: Du kan spela snabbare, men svårare att spela i takt/tight. Är du nybörjare eller om du har låga ambitioner kommer du komma långt med ett M-Audio Oxygen. Vägda tangenter: Har stagepiano (digitalpiano) både i studio och replokal. Dessa använder jag när jag kör tillsammans med andra, och övar piano på egen hand. Mycket lättare att få känsla och "groove" i spelet speciellt vid komp och ackordspel. Ska du lära dig spela piano, är det stagepiano som gäller, inget snack. Tveklöst bästa pris/känsla/portabilitet. Och att inte behöva ha datorn igång för att kunna spela piano är för mig nästan ovärdeligt. Däremot är midi-keyboards så billiga att man kan vara så lat som jag. 😳 Har tre klaviatursyntar till höger om datorn i studion, men har ändå ett (till) litet midikeyboard (en Arturia The Player) mellan skärm och tangentbord för att kunna browsa mellan ljuden i mjukvaran. Jättesmidigt! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 Jag har lirat synt i en massa år. Jag har ett bra klaviataur och ett miniklaviatur plus min moog som knappast viktade tangenter. Skall jag lira orgel går ju viktade tangenter bort. Groove utan viktade tangenter!!!!! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 Det här kan låta som en futtig anmärkning. Men när jag haft midikeyboards som krävt att en måste starta något program på datorn för att få ljud, så har jag aldrig suttit och bara spelat. Behövs inte. Jag har iGrand på min Pad. Visserligen en dator det också men smidigare att få igång. 🙂 Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guranisten Postat 18 mars 2014 Dela Postat 18 mars 2014 Tack för allas synpunkter 🙂 Kommer nog att köra på det midi keyboard jag har tills jag märker att mitt övande ger hyfsat resultat och sen kanske byta upp mig till något som även kan användas live. Jag startade en annan tråd om den nätbaserade tjänsten Playalongmusic.com. Tycker ni att detta kan vara ett bra sätt att lära sig på? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Momo Postat 19 mars 2014 Dela Postat 19 mars 2014 (redigerat) På Tradera finns just nu ett Stage/Digital-piano (modell Thomann DP-25) som ingen verkar vilja bjuda på. Priset 500:- Sök efter "El-piano" för att hitta den. Jag vet att det är ett ganska dåligt instrument, men för det priset faller det definitivt inom trådstartarens budget. För en nybörjare tycker jag det räcker för att se om det här med musik är något att satsa på. Via Google hittade jag en recension på tyska, men även om man inte behärskar språket så är där lite ljudsamples på slutet av sidan. (Det står "Klangbeispiele" som överskrift). Låter ganska Ok. https://www.amazona.de/test-thomann-dp-25-stagepiano/2/ (Jag har inget med annonsen att göra, men kom att tänka på den här tråden när jag fick syn på den) Redigerat 19 mars 2014 av Momo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 Hej Lindvall Det låter som att ett Digital-piano skulle passa dig bäst. ☺️ Då har du möjlighet att bara sitta och spela "Live" Eller så ansluter du digitalpianot via USB till dator, och använder dig av ett inspelningsprogram (DAW) t,ex Cubase, Reaper, Pro tools, Reason, GarageBand eller liknande. Via dator har du även stora möjligheter att utöka ditt ljud-bibliotek, med något som kallas VST-instrument. OBS. ett externt ljudkort, och ett par monitorer (högtalare) rekommenderas. Jag håller med! Har lyssnat på en yamaha p35 precis och verkar va exakt det jag är ute efter.. fasen va jag älskar piano, varför har jag inte fortsatt spela tidigare? Är ute efter "piano-känslan" men även möjligheten att kunna koppla in till datorn och utöka med större ljudbibliotek 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 Ett digitalpiano har alltid vägda tangenter i min värd, men det har även många keyboards som inte ens har några inbyggda ljud alls! I ett digitalpiano spelas samplingar upp, dvs varje ton kommer från ett inspelat piano. färdiga ljudfiler. Synt där kan man ändra i hur ljuden alstras (med t ex filter vågformer) Synten kan sitta inbyggd i keyboardet eller en extern burk eller i form av plugin i datorn. (VSTi) VSTi är syntar och digitalpianon etc i pluginfomat på datorn. Plugin kräver en host (värd) som t ex ProTools, Cubase, Logix.. Spelar man utan host, så kallas det standalone version, om man bara vill spela utan att spela in använder man detta standalone. Köper man en "mjukvara" kommer dessa oftast som både standalone och plugin-format. Ok bra, man vill ju ha den äkta känslan! Tack för all info! Ja detta med VST verkar vara skitkul när man kan det kan jag tänka mig, och jag kommer garanterat att sätta mig in i det efter inköpet 🙂 Vilket program är att rekommendera? Ngt som är nybörjarvänligt eller är det som baken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 Precis som laban1 säger så...är VST instrument är en förkortning för Virtual Studio Technology Det går ut på att du väljer ett instrument i datorn, som du sedan spelar på din klaviatur (keyboard) Otroligt smidigt...och det finns allt från Fiol, piano, bas, synth, flöjt, trummor, mm Dessutom finns det olika Reverb som VST, (effekt som får instrumenten att låta som att det spelas i en stor kyrka, hall osv) Har du något önskemål om att spela Live ? eller ska du bara sitta hemma och skriva låtar? Ok, och detta funkar även på ett digital piano som jag förstår det? Ja, till en början sitta hemma och skriva/spela.. har haft en längtan länge nu att få ner melodier jag haft i huvudet och knåpa ihop låtar men även live 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 Jag tycker hammarmekaniken på Yamaha p35 känns bra. Kostar 3995kr på de flesta ställen: http://www.4sound.se...04&artno=289078 Den har MIDI ut och med ett MIDI-utrustat ljudkort så kan du ansluta den till dator: PC, Mac eller Ipad för fler ljud. Annars kan du köpa en liten billig MIDI-till-USB sladd (+ CC-kit om du ska koppla till Ipad/Iphone) som i alla fall på Thomann kostar ca 150kr. IK-multimedia/Line6 mfl har för runt 500kr MIDI till Ipad/Iphone interface. Jag använder dock mest vanligt pianoljud när jag spelar på mitt Yamaha cp33. Men jag kopplar in den till min Ipad eller Iphone när jag vill spela in ett MIDI DAW eller spela synth på paddan/fånen. Använder då en liten MIDI till Iphone adapter från Yamaha. Deras ett-steg-dyrare-än-p35-piano har lite fler finesser, men samma hammarmekanik (om jag inte minns fel). Den har då USB-ut för direkt anslutning till bla Ipad (via adapter: CC-kit). Saxat från 4sound ang p35: "Prova playalong.se – gratis. Under en hel månad får du tillgång till 1000:tals lektioner. Playalong.se är Sveriges bästa och största sajt med videolektioner för musiker, nybörjare till proffs. Här har du chansen att lära dig lira i din egen takt, när du vill på dygnet. Allt är mycket pedagogiskt upplagt av utbildade lärare. Även föräldrar kan vara med och stötta upp. I P-35 får du mycket för pengarna. Ett perfekt nybörjarpiano med slim design och kraftfull ljudkvalitet. Lämpar sig väl både hemma och i repetitionslokalen. Du får 88 vägda GHS tangenter, 32 rösters polyfoni, duo och dual funktion, inbyggda effekter och 10 st olika sound. Allt i en snygg svart finish. P-35 använder Yamahas erkänt goda AWM sampling teknologi för att få det att låta rätt. Du hittar 2 högtalare som sprider ljudet på ett snyggt sätt och får pianot att låta stort. P-35 låter och känns fantastiskt bra för sitt pris och du har sound som flygel, orgel, vibrafon etc. Specifikationer 88 GHS vägda tangenter 32 rösters polyfoni 10 olika sound som kan blandes Inbyggda effekter, 4 Reverb-typer, Preset-Chorus/Effekt MIDI in/ut Utgång för hörlurar. Kan byggas ut med stativ L85( Ingår ej) " Kan också, precis som Erik dP, rekommendera yamaha p35 som budgetalternativ. Efter båda era rekommendationer så verkar luta åt att det blir ett Yamaha p35 😄 precis som dom säger så låter det verkligen stort och verkar vara ett bra digitalpiano i lagom pris med mkt för pengarna! Vad är "duo och dual funktion" förresten? Det här med playalong.se ska jag absolut kolla upp! Verkar ju kanon för en rookie som mig 😉 Ngn som har testat och har ngn kritik/feedback? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 (redigerat) Hej Vill bara göra ett tillägg gällande VST. Apple har ett eget format som heter Audio Units (AU) och som används av Logic och GarageBand. Såvitt jag vet så klarar dessa program inte VST. Det finns dock program som "konverterar" VST till AU. Tror det är FXpansion som gör det programmet. Det kan vara bra för dig att veta i denna värld av begrepp och facktermer... Kör du Mac och använder Apples program (Logic, GarageBand) behöver du inte oroa dig för att de inte klarar VST - det finns (mer än) gott om pluggar i AU-format (och det går som sagt också att "konvertera" VST till AU). VST är Steinbergs (Cubase) format och funkar i Macen med just Cubase. Det finns sen ytterligare DAW (t ex ProTools, Ableton och Reason) som har sina egna format. Vill du köra Logic eller GarageBand måste du ha Mac. De flesta övriga program finns både till PC och Mac. Har du inget DAW kan jag rekommendera GarageBand. Det är väldigt enkelt att jobba och mer än prisvärt. En bra början, sen kan du gå vidare till Logic (och med projekt skapade i GB). Men som sagt, då är du hänvisad till att jobba i Mac. Nån som är mer uppdaterad än mig får fylla på med mer info om jag missat nåt. Lycka till med skapandet! 🙂 Har ej Mac eller Apple (iphone) så då verkar ju Logic och GarageBand gå bort... förstår att Mac är det som verkar gälla i musikskaparvärlden, ngn som har en bra orsak till detta? Ngt specifikt program som du rekommenderar till en PC-beroende... eller ska man konverteras kanske? 😏 Redigerat 19 mars 2014 av Lindvall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindvall Postat 19 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2014 Vill även passa på att tacka alla för den enorma responsen! Valde helt klart rätt forum 😄 Helt sjukt bra info jag har fått och känner mig direkt ännu mer taggad att sätta igång... återkommer förmodligen (garanterat) med mer "dumma" frågor inom kort! 🙂 Stort tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.