Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag spelar instrument som gitarr, piano, trummor etc. men har under senaste tiden fått massvis med låtidéer till "house" låtar, d.v.s. låtar som passar in i genren som avicii och liknande djs sysslar med. Men jag vet inte vilken taktik jag ska använda för att snabbast möjligt kunna skapa mina låtar i datorn.

Jag har aldrig i princip skapat elektronisk musik tidigare och använder mig av DAWen Studio One. Jag har dessutom Native Instruments Komplete 8, inklusive Massive och Battery. Har även "Kickstart" plugin.

Nu har jag lekt runt lite med "Kickstart" och älskar hur enkelanvänt pluggen är för att få det pumpande ljudet, dessutom har jag skummat igenom alla intressanta presets till ljud i Massive, men hittar dessvärre bara hittat en 20-tal som är användbara.

Jag försöker hitta stora ljud att ha i bakgrunden men hittar endast ett fåtal. Dessutom vill jag ha kraftfulla melodiljud och enkla basljud. Jag finner kanske 95% av presetsljuden jag stöter på i massive som oanvändbara för min del.

Jag gillar ljud som man hör i första halvan av denna demon:

http://www.loopmasters.com/genres/25-House/products/2282-Swedish-House-Hits

Problemet är ännu värre med battery, där jag knappt hittar några trumljud som jag känner att jag kan använda, kanske några få kicks, knappt någon snare, någon enstaka clap. Jag tittade på detta och gillade mycket av vad jag hörde:

http://www.loopmasters.com/genres/25-House/products/2282-Swedish-House-Hits

Min fråga till er är alltså, hur ska jag få ljuden fråm mitt huvud till en låtfil, genom att försöka utnyttja de program jag redan har (jag gillar inte att sitta och skruva och ratta i timmar för att hamna i närheten av det ljud jag vill ha, utan vill ha bra alternative lättåtkomliga). Sedan undrar jag var jag kan läsa in mig allmänt inom housemusikproduktion.

Min sista fråga rör hur man får till trummorna i "build ups" eller vad man ska kalla det. Var kan jag läsa på om det? Finns det billiga speciella och enkla plugins (i stil med kickstart) som man bör använda för dessa?

Tack på förhand!

Annons
Postat

Youtube borde vara första stället att leta efter guider: Sök på "create house music"

Äldre nummer av tidningen. Det finns ett nummer med just en artikel "Härma stilen: Aviicii".

Vill du inte skapa ljuden själv så går det ju att köpa ljudbibliotek för olika musikstilar. Där tror jag du får googla för att hitta något du gillar.

t.ex. http://www.camelaudio.com/Sound-Sample-Libraries.php

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.