Terror Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 (redigerat) Nu har vi äntligen spelat in de sista sångspåren för EPn och jag har snart mixat klart allt. Det är lite mindre nivåpillningar här och där. Jag letar nu efter professionell mastering för deras EP. Vi har kontaktat Cutting Room, för det är de enda jag faktiskt känner till, men jag tänkte ställa frågan här också. Vi letar INTE efter någon som typ "Hej jag kan mastera med Ozone 5 på min laptop med mina hörlurar från Kjell och company", för sådan mastering kan jag isåfall göra själv. Utan nu letar vi efter någon som verkligen kan få det resultat som du hör från alla de stora banden. Ja jag vet, det beror mestadels på mixningen, och där har jag gjort så gott jag kan.. men nu pratar vi om mastering. Rätt nivåer, fintouch av EQ och förberedelse för digital release och för skivprint. Jag postar samma sak som jag skickade till Cutting Room. Det bästa vore om ni skickar erat svar till rustynotesproductions@gmail.com då jag ofta glömmer att logga in här nu för tiden. Eller åtminstonde skicka ett PM här.. lättare att se. Tack på förhud. Hejsan! Jerry heter jag och jobbar för Rusty Notes Productions, Jag håller på att färdigställa ett bands första EP, och det börjar bli dags för mastering. Jag föreslog er, och tänkte ställa er lite frågor. - EPn är främst tänkt för Spotify och iTunes, men kommer också tryckas på ett fåtal skivor. Är det något speciellt vi måste tänka på då? Eller blir det någon specialbeställning för detta? - Kan ni göra ett masteringstest på ca 30 sekunder (kostnadsfritt) innan beställning så kunden kan få bestämma om de vill använda eran tjänst eller ej? - Hur är era erfarenheter av tyngre metal? (såsom Bring me the horizon, Asking Alexandria, Parkway Drive, In Flames mm) Jag är mixaren och producenten för skivan, så jag har några frågor kring detta: - Hela EPn är inspelad i 24bit 44.1khz, är det också det jag ska bounca ner i (wave) när jag exporterar? - Ska jag hålla mastern ren? Idag har jag Waves SSL compressor på, en EQ och Waves L2. Ska jag ta bort allt? Det känns som om ni kan ratta EQn bättre med tanke på eran erfarenhet, utrustning och lyssningsrum. - Headroom.. hur mycket vill ni ha där? -6DB, -12DB eller vad? Det är allt jag kan komma på just nu. Tack på förhand! Mvh Jerry Sandström, Rusty Notes Productions. Redigerat 16 mars 2014 av Terror
Jon Rinneby Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 (redigerat) Cutting room kommer svara ungefär såhär: EPn är främst tänkt för Spotify och iTunes, men kommer också tryckas på ett fåtal skivor. Är det något speciellt vi måste tänka på då? Eller blir det någon specialbeställning för detta? Nej, de mastrar vi levererar kommer att fungera och låta bra i alla olika format. Har ni speciella önskemål om tex vinylpress så tar vi givetvis hänsyn till detta. - Kan ni göra ett masteringstest på ca 30 sekunder (kostnadsfritt) innan beställning så kunden kan få bestämma om de vill använda eran tjänst eller ej? Nej, vi gör inga testmastringar. Kunden har dock alltid rätt att komma med önskemål om förändringar om mastern inte skulle leva upp till förväntningarna. - Hur är era erfarenheter av tyngre metal? (såsom Bring me the horizon, Asking Alexandria, Parkway Drive, In Flames mm) Ja, vi har jobbat med alla genrerar och har väldigt lång erfarnhet. Jag är mixaren och producenten för skivan, så jag har några frågor kring detta: - Hela EPn är inspelad i 24bit 44.1khz, är det också det jag ska bounca ner i (wave) när jag exporterar? Ja. - Ska jag hålla mastern ren? Idag har jag Waves SSL compressor på, en EQ och Waves L2. Ska jag ta bort allt? Det känns som om ni kan ratta EQn bättre med tanke på eran erfarenhet, utrustning och lyssningsrum. Det beror på, om du använt pluggarna för att färga ljudet på ett sätt som du gillar så de behållas, då detta kan vara svårt att efterlikna, även om vi sitter på finare utrustning. Om du känner dig osäker kan du skicka två versioner av varje låt, mot en liten extra kostnad, så väljer vi den som låter bäst. - Headroom.. hur mycket vill ni ha där? -6DB, -12DB eller vad? Det spelar ingen roll sålänge det inte klipper, limiter ska givetvis vara av. mvh Jon Redigerat 16 mars 2014 av Yllet
Demonproducenten Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 käre jon det var iofs helt plausibla svar och nåt åt det hållet man kan tänka att alla seriösa svarar förutom nejet på testmaster som många erbjuder - men jag måste undra vad din poäng var med inlägget? tror du inte ts får svar från cr?
Terror Postat 16 mars 2014 Trådstartare Postat 16 mars 2014 käre jon det var iofs helt plausibla svar och nåt åt det hållet man kan tänka att alla seriösa svarar förutom nejet på testmaster som många erbjuder - men jag måste undra vad din poäng var med inlägget? tror du inte ts får svar från cr? Kan hålla med dig lite. Bandet jag jobbar med kommer aldrig gå med på att anställa någon om man inte kunde testa produkten först. JAG har förtroende för dem, men det är som sagt inte jag som bestämmer. Vem köper en bil om man inte får provköra? Vem köper en gitarr om man inte får provspela? Vem går och ser en film om man inte ens får se en trailer från den? You get my point.
hellfog Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 Vem köper en gitarr om man inte får provspela? Vem går och ser en film om man inte ens får se en trailer från den? Har jag gjort många gånger på både gitarr och film.
Signia Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 (redigerat) Vem köper en bil om man inte får provköra? Vem köper en gitarr om man inte får provspela? Vem går och ser en film om man inte ens får se en trailer från den? You get my point. Absolut. Men av tradition går inte musik- och underhållningsbranschen på verifierbar testning, utan går mest på rekommendation och 'stamtavla' typ. Finns inte en etablerad käft som skulle säga att [känt namn/företag] har sina brister eller är överskattad, eller "inte grejar [musikstil]". Sånt ses som taktlöst, ansvarslöst, och nedlåtande högfärd. Folk tänker att om denna person säger så om [känt namn], vad säger h*n då om MIG? typ. Folk går på rekommendation, och är man missnöjd så säger man inte så mycket om det offentligt. Ska du ta reda på vilka som är effektsökare och vilka som faktiskt är riktigt bra, då blir det dyrt. Och krångligt. Mastringsfirmor har ofta flera anställda, och beroende på vem som utför mastringen så kan man få olika resultat från samma firmanamn. Redigerat 16 mars 2014 av Signia
rainydays Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 Vem köper en bil om man inte får provköra? Vem köper en gitarr om man inte får provspela? Vem går och ser en film om man inte ens får se en trailer från den? You get my point. I don't get your point. Hur många ber en rörmockare att provfixa lite med avloppet? Eller en fotograf att ta lite gratis testbilder? Vi pratar tjänster här, inte produkter. Det är en avsevärd skillnad. Förstår att konkurrensen är hård och flera erbjuder test som en konkurrensfördel, men det är väl knappast något man kan förvänta sig. En portfolio med tidigare jobb tycker jag räcker bra som demo. Och har företaget dessutom ett gott rykte och många nöjda kunder så ger det extra trygghet.
Terror Postat 16 mars 2014 Trådstartare Postat 16 mars 2014 ja det är ju inte jag som behöver övertygas, utan bandet. Och dem är helt enkelt inte villiga att betala för något när dem inte vet exakt vad dem får. Anledningen är för att dem vill testa typ 3-4 olika ställen, för att sedan besluta vilken/vilka som gjorde ett bäst jobb på just deras musik. Dem skiter ju i om personen i fråga masterade Veronica Maggio eller vafan hon heter, utan dem är ju intresserade över vad dem kan göra för deras musik.
rainydays Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 ja det är ju inte jag som behöver övertygas, utan bandet. Och dem är helt enkelt inte villiga att betala för något när dem inte vet exakt vad dem får. Vet de vad de kan förvänta sig av en mastring då? Vad som skiljer en bra från en dålig? Ni får väl se till att anlita ett företag där ni iaf har möjlighet att komma med synpunkter och de fixar till det ni inte är nöjda med.
Jon Rinneby Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 käre jon det var iofs helt plausibla svar och nåt åt det hållet man kan tänka att alla seriösa svarar förutom nejet på testmaster som många erbjuder - men jag måste undra vad din poäng var med inlägget? tror du inte ts får svar från cr? Ville bara roa mig lite 🙂 /Jon
Terror Postat 16 mars 2014 Trådstartare Postat 16 mars 2014 Vet de vad de kan förvänta sig av en mastring då? Vad som skiljer en bra från en dålig? Ni får väl se till att anlita ett företag där ni iaf har möjlighet att komma med synpunkter och de fixar till det ni inte är nöjda med. Jo det är klart. Alltså, när vi började bli klar med deras EP, och jag sa att det var dags för mastering så var det ungefär såhär: - Ja nu är jag snart klar med alla mixarna, så nu är det dags att börja fundera på mastering. - Men det kan väl du också göra? - Kan kan jag. Men jag råder er att vända er till en annan av 2 anledningar. 1, nya och fräsha öron tacklar låten och kan hitta saker jag missat. 2, det finns folk som kan det bra mycket bättre än vad jag kan, och som också har bättre rum än vad jag har. - Aha! Vem ska vi ta då? - Ja jag skulle rekommendera Cutting Room, för det är dem jag känner till. Eller så skulle jag vända mig till Cameron Mizell. Han har ju masterat de många metalcore-band, så han vet ju "hur det ska låta". Han har ju absolut inte samma erfarenhet som Cutting Room, men han är hemma i den musikstilen, och så får ni hans "stämpel" på skivan vilket kan göra er gott. Speciellt på den amerikanska marknaden. - Men kan man inte typ skicka runt ett 30-sekundersklipp till alla så vi får se hur det blir? Pengar är ju inga problem men vi vill ju att det ska låta så bra som möjligt. Bara för att Cutting Room har masterat Veronica Maggio så betyder det inte att dem gör ett bättre jobb på våran skiva än vad Cameron Mizell gör, eller hur? - Nej det är sant, men vi får kolla runt! Så var det. Jag har för övrigt fått svar från Cutting Room, och dem gjorde inga gratis samples, utan dem skickade en till de låtar som fanns på deras hemsida. OCH då är vi ju lite där, bara för att dem masterat vissa svenska artister, så blir ju inte bandet jag jobbar med övertygade. Men jag förstår ju också hur dem tänker. Men kan vi sluta snacka OT och komma till saken ^^ Kan ni name-droppa några ställen som masterar metal? Gärna studios som har masterat lite större namn inom metal. Pengar verkar som sagt inte vara ett bekymmer för pojkarna.
crillemannen Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 Studio Fredman masterar nu för tiden, de gjorde t.ex nya Architects. Henke är också jäkligt schysst och lätt att jobba med. Cutting Room har jag dålig erfarenhet av. De masterade en singel jag gjorde och då hade de 2 spåren olika RMS, skiljde 1.5db vilket jag hörde på direkten. Helt oförsvarligt enligt mig! 1
desvaenger Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 Anledningen är för att dem vill testa typ 3-4 olika ställen, för att sedan besluta vilken/vilka som gjorde ett bäst jobb på just deras musik. Vad hindrar då att skicka en låt till flera, betala och sedan välja var hela albumet ska mastras?
Die Hard (oregistrerad) Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 ja det är ju inte jag som behöver övertygas, utan bandet. Och dem är helt enkelt inte villiga att betala för något när dem inte vet exakt vad dem får. Då är det dags att visa den här tråden för dem och hur det fungerar. Det är som om jag skulle gå in på ICA och säga jag vill ha en en liten bit biff som jag vill ha stekt för att se om jag vill köpa resten av biffen. Marknaden fungerar som den gör och då får man anpassa sig efter det. Det fungerar inte vara en tjurskalle.
Terror Postat 16 mars 2014 Trådstartare Postat 16 mars 2014 Studio Fredman masterar nu för tiden, de gjorde t.ex nya Architects. Henke är också jäkligt schysst och lätt att jobba med. Cutting Room har jag dålig erfarenhet av. De masterade en singel jag gjorde och då hade de 2 spåren olika RMS, skiljde 1.5db vilket jag hörde på direkten. Helt oförsvarligt enligt mig! ja dem känner honom, så det kanske blir henke iaf. Robban från Adept är ju med på en låt.
andyplanck Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 En kompis mastrade sin på cutting room och hela mellanregistret försvann, ingen spets i brasset över huvudtaget. Det var som om nån lagt en yllefilt på allt ihop. Rekommenderar Andreas Tilliander.
Standstraight-Chris Snyder Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 "Hej, kan jag få smaka lite på ankan, lite på oxfilén och nån skön dessert innan jag bestämmer mig om jag ska äta på er restaurang?". Man väljer inte Mastering efter studio, utan efter tekniker. Leta upp plattor som är bra masterade och kolla vem som masterat.
Guitar Nilsson Postat 16 mars 2014 Postat 16 mars 2014 Även om man får prov från olika är det nog svårt att som musiker själv avgöra vilken master som var bäst. Ska man försöka sälja plattan kanske en van metalmastrare vet väldigt mycket bättre än bandet själva vad metalpublik gillar mest.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.