Jump to content
Annons

Sänka alla kanaler på en gång, det vanliga problemet


rockstone

Recommended Posts

Nu sitter jag med en färdig mix med 60 kanaler och får inte fram baskaggen tillräkligt, jag behöver sänka alla kanaler utom kaggen. Om jag markerar alla audiospår utom kaggen och drar ner dom på samma gång, påverkas effekterna och sendarna och allting då så att det låter olika eller?

Eller finns det nåt annat bra sätt att få fram kaggen, dublera den eller nåt liknande? detta är lite jobbigt

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja gjorde så här, skickade allt till en gruppkanal UTOM kaggen, eftersom trumpaketet var nerdraget i volym en del, så blev kaggen lagom hög nu när den skickades till stereo out.

Detta kan väll inte påverka något reverb eller liknande någonstans väll?

Och allt som rör kaggen, eq och comp ligger på kaggens kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gainstaging är knepigt ibland.

Det jag brukade göra på cubase dom få gångerna det här hände, var att selecta alla kanaler, högerklicka och välja "gruppera kanaler", tar tag i en kanal och sänker så mycket man behöver ha ner alla reglar, sen högerklicka igen och välj "ungroup channels". Typ så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gainstaging är knepigt ibland.

Det jag brukade göra på cubase dom få gångerna det här hände, var att selecta alla kanaler, högerklicka och välja "gruppera kanaler", tar tag i en kanal och sänker så mycket man behöver ha ner alla reglar, sen högerklicka igen och välj "ungroup channels". Typ så.

så kan man inte göra i cubase 5, va hadde du för nåt
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så höjer man den kanal som är för låg och kompenserar om det behövs, genom att sänka master-regeln...

Enklare och ger samma resultat, förutom att man slipper ändra eventuella post-fader effekter på alla kanaler, utan bara behöver koncentrera sig på den kanal som är aktuell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...