fonografist Postat 10 mars 2004 Postat 10 mars 2004 hallå... jag är en innehavare av ett audiophile 2496. det har två rca ingångar, som ju förståss är obalanserade. min mickpreamp som jag använder när jag spelar har ju då balanserade utgångar. min tanke var att det skulle vara bra om jag kunde utnyttja de balanserade utgångarna. om jag kunde dra en balanserad telekabel från preampen fram till datorn och där ha nån form av adapter som jag dels kunde koppla in min balanserade telekabel och dels min obalanserade rca-kabel och med rca:n in i datorn. jag vet ju förståss att man kan göra detta med en liten mixer eller så, men jag tänkte om det finns någon enklare liten apparat som med kortare signalväg liksom... finns det någon sådan maskin tro...?
Mange Postat 10 mars 2004 Postat 10 mars 2004 Den händige köper en OP, en inverterare, ett batteri och en lödkolv! 😠
Claes Holmerup Postat 10 mars 2004 Postat 10 mars 2004 Frågan är om du har behov av att köra balanserat? Oftast klarar man sig fint med obalanserat - men det krävs förstås att man är försiktigare med kabeldragningen...
trombonisten Postat 11 mars 2004 Postat 11 mars 2004 Prova först att bara ta den en av de två balanserade signalerna. Det brukar funka utmärkt. Så du behöver bara rätt sorts kabel. Koppla jord + den ena signalen till phono-kontakten. Jag brukar hitta diverse konverteringskablar och kontakter hos en Expert-butik eller vanlig hifi-butik. Löder själv ibland i stället när jag orkar. En möjlig risk är att signalen är lite väl stark, ofta är ju balanserade signaler proffsnivå +4db, medan phono vanligen är konsument-nivå -10db. Så man får vara lite försiktigt med volymen på förförstärkaren. Trombonisten.
fonografist Postat 11 mars 2004 Trådstartare Postat 11 mars 2004 grejen är den att jag är i princop behov av balanserat... rätt långa sladdar....
Defluo Postat 11 mars 2004 Postat 11 mars 2004 Samson gör en liten adapter som heter S-convert! 645kr ska den visst kosta. Så här står det om den: "Stereo DI-box för att koppla ihop t.ex. dator/ljudkort mixer etc. Konverterar -10dBu till +4dBu och tvärtom. XLR +4dBu in/ut. RCA -10 dBu in/ut. Volymkontroll för insignal. 12 volts nätadapter ingår. Mått 140*100*50mm. Vikt 0.5kg"
trombonisten Postat 11 mars 2004 Postat 11 mars 2004 Hej lo-kut, allt är relativt. Hur långa kablar har du? 30 meter borde inte vara något problem för vanligt hemmabruk, men det beror på hur mycket nätbrum du har runt ikring. Anledningen till att man har balanserad signal är ju nästan enbart att man vill undvika brum i signalen. Bara som jämförelse -- när jag kört live så är det oftast 10 meter obalanserad mik-kabel till mixern. Utan större problem, och mik-signalen är bra mycket känsligare än utgången från en mixer. Ibland krånglar det naturligtsvis ordentligt. Trombonisten
fonografist Postat 11 mars 2004 Trådstartare Postat 11 mars 2004 hejhej... du har nog rätt trombonisten, jag inser min trångsynthet...... men tack i alla fall...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.