Jump to content
Annons

Vad för autotune program i protools?


littlemess

Recommended Posts

Jag skriver här eftersom det är protools som jag använder, och därför är det kanske lättare för er andra som har det.

Jag funderar på att skaffa någon autotune grej.. Men nu är det så att jag inte har någon koll alls på vad det är för något egentligen, hur man skaffar det osv. Är det melodyne som ni använder? Ni köper det och sen lägger in det på något sätt i protoolsprogrammet? Och läste att det var olika sorter, så vilken borde jag ha om jag bara vill ha en till mestadels sångspår någon gång, och om man kan vrida rösten så det blir mörkare, robot osv..?

Btw, jag har en gång i skolan ändrat rösten så den blivit mörk och "läskig". Har glömt bort hur jag gjorde det, men funderar på om det var i ngt auto-tune program kanske?

OCH, jag antar att alla som har protools, har ngn sorts av bombfactory? Där man kan välja bl.a compressor/gain, så står det väl det med? Vad är det? Har skrivit annan tråd men tror det kan vara svårt att förstå om man inte har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Autotuning hänvisar överlag till att 'rätta till sångarens toner'. Dvs om sångaren sjunger lite falskt eller lite snett här och var, då kan man använda auto-tuning för att höja/sänka tonhöjden på tonerna så dom ligger mer rätt, eller kliniskt rätt rentav. I flera autotuning program kan man t.o.m. skapa syntetiskt vibrato på sången.

Man gör det här i program eller plugins, vars utseende överlag påminner om MIDI-editorn i en DAW. Tonerna visas som block, punkter eller linjer. Man kan då antingen ta tag i tonerna med musen och "dra dom på plats" eller så kan man använda en automatisk funktion i pluginen (AUTO-tuning) som rättar till alla toner enligt en given skala eller liknande.

Melodyne som du nämnde är ett känt autotuning verktyg. Finns även produkter från Antares, Waves, Izotope och flera DAWs i dagsläget har inbyggda plugins eller funktioner för att åstadkomma autotuning.

Kompression, eller att göra rösten "mörk och läskig" .. det ligger något utanför autotuning-området. Se det som en lite annan grej än just autotuning (även om vissa små delar kan vara överlappande). Det är mitt förslag.

Om du är ovan vid dom här begreppen o teknikerna och skulle vilja se mer, så knata in på Youtube och sök efter dessa namn, såväl namn på produkter som tekniker. Finns driljons-vis med korta videos där folk visar lite snabbt hur saker ser ut och funkar överlag.

Good luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, jag har en gång i skolan ändrat rösten så den blivit mörk och "läskig". Har glömt bort hur jag gjorde det, men funderar på om det var i ngt auto-tune program kanske?

Det kan nog gå att göra i autotune också; flytta ner tonerna t ex en okatav och laborera med formanterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...