rockstone Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Hur länge ska det vara tyst för och efter en låt,nån sekund? finns det några bra rekomendationer? Och efter en låt har fadat ut, där är ochså lite svårt att veta hur länge det ska va tyst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Det går väl mycket på känsla förstås, men du kan ju kolla några CD som du har och jämföra. Finns säkert ngn här som kan ge dig ngra mer konkreta förslag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kecke Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Det finns givetvis inga måsten men en tidigare standard brukade vara 3 sekunder, alltså 1,5 i början och 1,5 i slutet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Som Laban sa är det mer känsla än något annat. Jag brukar ha kort innan och längre efter. Det beror också mellan vilka låtar det är. Drt kan ju vara en sjukt snygg effekt att låten efter kommer direkt medan andra låtar behöver en längre tid för att kännas klar. Kolla som sagt på andra skivor. Min upplevelse är att det ofta är längre paus mellan låtarna än vad man tror. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 I flera bränningsprogram, typ Sony CD Architect, kan man sätta ut låtmarkörerna efter behov. Att CD-spelaren växlar låt-nummer är inte synonymt med att det är tyst tomrum där. CD-spelaren kan mycket väl växla från låt A till B mitt i en avslutande matta eller nåt. Brännarstandard idag brukar vara 2 sekunder, men själv tycker jag det är något långt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 12 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 12 mars 2014 I flera bränningsprogram, typ Sony CD Architect, kan man sätta ut låtmarkörerna efter behov. Att CD-spelaren växlar låt-nummer är inte synonymt med att det är tyst tomrum där. CD-spelaren kan mycket väl växla från låt A till B mitt i en avslutande matta eller nåt. Brännarstandard idag brukar vara 2 sekunder, men själv tycker jag det är något långt. menar du 2 sek före låten och 2 sek efter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Brännarstandard idag brukar vara 2 sekunder, men själv tycker jag det är något långt. före eller efter låten eller båda? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 (redigerat) Nja, 2 sekunder "mellan" låtarna. Dvs ifrån den punkt audio filen slutar, tills där nästa börjar igen. Tror vissa kallar det Lead-in time. Redigerat 12 mars 2014 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 På vissa album går låtarna ihop i varandra. Med andra ord får du göra lite som du vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Det finns givetvis inga måsten men en tidigare standard brukade vara 3 sekunder, alltså 1,5 i början och 1,5 i slutet. standard? vardå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Nja, 2 sekunder "mellan" låtarna. Dvs ifrån den punkt audio filen slutar, tills där nästa börjar igen. Tror vissa kallar det Lead-in time. antingen menar du 1s före och 1 s efter eller så menar du 0s före och 2 s efter, eller möjligen 2s före och 0 sek efter (det finns inte fler principiella varianter) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 På vissa album går låtarna ihop i varandra. Med andra ord får du göra lite som du vill. utom på första låten som alltid ska ha 2 sek innan den börjar - eller rättare sagt innan spåret börjarsjälva ljudet/låten kan ju börja senare eller tonas upp eller som andra nämnt flyta ihop i en crossfade med annan låt eller tom vara som en annan del av ett pågående stycke (undantaget första spåret då) antingen menar du 1s före och 1 s efter eller så menar du 0s före och 2 s efter, eller möjligen 2s före och 0 sek efter (det finns inte fler principiella varianter) 2s före är det rent tekniskt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.