rockstone Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 Om man tex ska skicka iväg wave filer som ska brännas på skivor till nåt bolag som sysslar med detta, hur gör jag då bäst wave filer, ska det va 16 bitar eller mer? ska det va realt time export, och isåfall varför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 Alltid 16 bit 44.1 kHz! Om någon ska trycka/bränna brukar de ha manualer eller instruktioner för hur de vill ha filerna utöver det ovanstående. Tex ska väl kodning av låttitlar etc vara gjord? Har du lagt in pauser som du vill ha det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 som everlasting är inne på - vad har du för slutprodukt du tänkt skicka? en färdigställd cd? lösa wave-filer som är färdigt "mastrade"? wave filer som ska genomgå mastring? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 11 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2014 nu i första hand så gör jag audio mixdown på 10 låtar, sedan tar jag in dom i ett nytt projekt och leker mastrare själv, och sedan kanske vi skickar det någonstans och trycker upp några skivor. när jag gör audio mixdown för att mastra i ett nytt cubaseprojekt, skall jag då göra 32bit för att få bästa resultat, och ska man kryssa i real time export Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 (redigerat) Behåll bitdjupet så långt du kan i processen. Om dina projekt haft 32 bit så mixa ned dem så och ha det även i masterprojektet. När du gör nedmixning från masterprojektet kör du på 16 bit 44.1 kHz. Jag antar att ni ska bränna, och inte trycka? Frågar för att det innebär olika krav på det du ska leverera. Ska de göra en glasmaster och trycka behöver du förse dem med en red book-cd (ni som arbetar med mastring, går det att göra en red book som ISO?). Ska ni bränna bör det räcka med en audio-cd som de sedan använder för att duplicera. Jag har inte koll på för- eller nackdelar med real time export. Jag använde det för länge sen, på den tiden jag körde Cakewalk (herregud, över tio år sen). Då valde vi det för att datorerna vi körde på inte var så kraftfulla. Vi hade hört att man minskar risken för felaktigheter (knaster och skrap) om man använde real time. Huruvida det faktiskt stämde eller inte lämnar jag därhän. Redigerat 11 mars 2014 av everlastingrecords Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 11 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2014 Tack, bränna menar jag, man måste väll ta 16 för att det ska gå att bränna va Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 Tack, bränna menar jag, man måste väll ta 16 för att det ska gå att bränna va Japp. När du gör sista nedmixningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
WaldemarPupp Postat 11 mars 2014 Dela Postat 11 mars 2014 Vissa effekter och instrument kan knasa när man kör snabbvarianten istället för real-time har jag märkt. Man kommer ju ändå lyssna igenom låten flertalet gånger för att se så allt låter som det ska innan man skickar iväg den. Varför inte göra det en gång när man bouncar ner den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 (ni som arbetar med mastring, går det att göra en red book som ISO?). nopehttp://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_9660 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 nope http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_9660 Tack för svar! Finns det någon ickefysisk form man kan skapa en red book i? Eller är det fysisk cd-red book som gäller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cathrine Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Jag körde tidigare 16bitars 44,1khz. Numera vill min nuvarande mastringsingenjör ha 24bitars 44,1khz. Se även till att du ställer in ditt DAW att köra samma upplösning, samt stänga av dither. Alltid bra att ha 24bitars nermixning, då mp3or och diverse streamingtjänster tar högre upplösning än 16bitar. Jag kör även hårdvarusyntar och effekter vilket gör att jag bouncear digitalt till minidisc, sedan tillbaka. Allt i 24bitar. Lite omständligt, men nödvändigt. :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Men om man inte byter samplingsfrekvens och/eller bitdjup så gör väl inte ditheringen så mycket med ljudet? Såvitt jag förstått så träder den in där det finns skillnader och lägger ett medelvärde av den förlorade upplösningen/hastigheten.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cathrine Postat 12 mars 2014 Dela Postat 12 mars 2014 Nja, den gör väl mindre saker, men det sker ändå grejjer. Testa att spotta ut/importera nermixning några gånger med samma låt, med dither, så kommer du höra skillnad. Skickar man nermixning med dither till mastring blir dom arga. *vet* ;-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 mars 2014 Dela Postat 13 mars 2014 Jag kör även hårdvarusyntar och effekter vilket gör att jag bouncear digitalt till minidisc, sedan tillbaka. Allt i 24bitar. Lite omständligt, men nödvändigt. :-) minidisc? verkligen? kan du utveckla det där med mp3or och varför det är viktigt med mer än 16bitar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 mars 2014 Dela Postat 13 mars 2014 Nja, den gör väl mindre saker, men det sker ändå grejjer. Testa att spotta ut/importera nermixning några gånger med samma låt, med dither, så kommer du höra skillnad. Skickar man nermixning med dither till mastring blir dom arga. *vet* ;-) menar du att du hör ditheringen?varför skulle man öht dithra om man inte sänker bitdjupet? varför ska du bounca ner ett projekt inspelat i 16bit till 24-bit om slutprodukten ska hamna på cd? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 mars 2014 Dela Postat 13 mars 2014 Tack för svar! Finns det någon ickefysisk form man kan skapa en red book i? är inte hundra säker men jag har inte hört talas om det - vad jag minns... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.