Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

De tyska greppen är de mest lättspelade, dvs du behöver ta färre gaffelgrepp jämfört med barockgrepp för att spela en vanlig C-durskala.

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Fan.

Med tanke på att jag är nybliven singel kontra Krumhorns flöjtskills så funderar jag allvarligt på att föreslå en date.

"Tyska grepp", jo jag tackar jag.

Postat

Tyska grepp är inte så farligt som det låter, tro inte allt du ser på filmerna du tankar ner från nätet... 😉

Postat (redigerat)
Med tanke på att jag är nybliven singel kontra Krumhorns flöjtskills så funderar jag allvarligt på att föreslå en date.

"Tyska grepp", jo jag tackar jag.

😱😛😄😱

Skön start på dagen. Tack

Redigerat av milton
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jag har ej koll på tyska grepp. Hur är de?

grip3.jpg

jag vet inte, men det känns som att det finns bättre sätt att hålla en flöjt på..

Redigerat av maxmaxmax
Postat
Jag har ej koll på tyska grepp. Hur är de?

grip3.jpg

jag vet inte, men det känns som att det finns bättre sätt att hålla en flöjt på..

Fast den finns i lite enklare variant faktiskt...

swiss3.jpg

Postat
De tyska greppen är de mest lättspelade, dvs du behöver ta färre gaffelgrepp jämfört med barockgrepp för att spela en vanlig C-durskala.

Tänkte mest en lite mer avancerad förklaring. :rolleyes:

Postat

Det finns en grepptabell på www.xaphoon.com där det är förklarat i detalj. Inte mycket att fundera på, den är billig så köp en vettja! :rolleyes:

Postat

Hmm, står mellan en sådan och två tinwhistles...Vad är det för grepp på en tinwhistle?

Postat (redigerat)

En tinwistle är stämd i en durskala. För att spela kromatiskt och åstadkomma en bra intonation måste du täcka vissa hål till hälften eller till kvarten och reglera ansatsen. En teknik som tar flera år få till bra, men vill du spela gubben noa och blinka lilla stjärna så klarar du dig med att spela på hela hålen.. 😎 Dessutom ät 80% av alla billiga tin whistles rent skräp, omöjligt att få till en bra ton, så det gäller att du testar innan du köper.

Redigerat av Krumhorn
Postat
Jag har haft Xaphoon i ett år nu. Har satt ihop en liten komposition med den här, så det går att höra hur den låter.

Man kan säga att det är en korsning mellan klarinett och blockflöjt. Ganska lätt att lära sig spela på.

Hade du köpt den via Xafooncenter? Iså fall kanske du kan reda ut hur deras betalning fungerar. Det var ganska vagt formulerat på deras hemsida, så jag har skickat ett mail och frågat, men räknar inte med att få svar förens på Måndag.

Postat

Den gick jävligt snabbt att få! 4 dar typ. Tog med mig saken på en basketmatch i kväll och efteråt blev den bortkastad av en bartender på en krog som tyckte att den var ett störande moment, men jag fick tillbaka den,.. 😄 Är rätt full nu men jag säger vad som är ärligt!

Postat (redigerat)

Syftade främst på betalningen. Är det postförskott man menar, eller vad är det? "Betalning sker mot räkning."

Btw, hur transporterar du den?

Redigerat av Hemluth
Postat

Testat Kazoo? Lätt att spela och det går att variera klangen en hel del. Faktum är att alla personer har sin egen kazoo-klangfärg =).

Postat

Här finns ett smakprov. Plojgrejj jag och en kompis spelade in för massa år sedan:

Inga grepp, bara att börja spela. Kostar en tjuga.

Eric Clapton har kazoo med på sin unplugged-skiva, Nationalteatern har kazoo i sin "Vi cyklar runt i världen". Big Fish begagnar även detta instrument friskt.

Rally i P3 spelade Kazoo:

http://www.kazoos.com/

Postat

Intressnat, men nu har jag som sagt redan beställt en xaphoon som skall agera fickinstrument åt mig.

Postat

Lycka till! Det verkar vara lurigt att spela på (kollade in en grepptabell). Inte lika enhetligt som sax som jag själv spelar =(.

spandaux (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kostar en xaphoon fortfarande runt 600:-? Jag minns att jag sett den i både plast och typ bambu eller något, han som uppfann den ser rätt härlig ut i manualen..

Jag spelade sax för typ tio år sedan och har glömt allting så jag var ingen höjdare på xaphoon heller. Men man borde kanske köpa en och träna lite.

Är det inte så att man använder lillfingrarna på xaphoon vilket inte är lika vanligt på dom flesta flöjter??

Redigerat av spandaux
Postat

Ja, lillfingrarna används. Greppen finns som sagt på hemsidan. Kommer bli mycket kul att studera när den kommer. 😳

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.