Jump to content
Annons

Barnprogram var bättre förr.


Kiefz

Recommended Posts

Annons
Vågar ej trycka på länken, men jag tippar på att du även var yngre förr (och kanske uppskattade de mer). 😆

det är alltså ingen farlig länk.. det är ett avsnitt av något 70-80tals barnprogram från england där hela dialogen lätt kan tolkas på lite olika sätt.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla repliker där kan ju dubbeltolkas till nåt "icke-barnvänligt".

Bungle: "Geoffrey, I can't get it in"

Geoffrey: "You managed it last night"

Bungle: "Playing with each other, Geoffrey?"

Geoffrey: "Yes Bungle, do you have a special friend that you like to play with?"

George: "Yesterday we played with our balls.

Rod: "We could hear you all banging away."

Roger: "Banging can be fun."

Jane: "Ooooh yes, and I was banging away all last night with Rod and Roger."

Link to comment
Dela på andra sajter

länken till klippet vandrar runt på jobbet just nu...

spontana utbrott av skratt lite överallt i kontorslandskapet, pratade nyss med en kund som tyckte "att vi verkade ha kul på jobbet" när hon hörde skratten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla repliker där kan ju dubbeltolkas till nåt "icke-barnvänligt".

No shit! Säkert inte meningen! 😏

Rod (to Jane): "Do you want to blow on my pipe while I'm twanging away?"

Jane: "Oh no Rod, I was blowing a lot with Roger last night. But would you

like to play with my maracas?"

Zippy: "No, let's just pluck away with our twangers."

Bungle: "Yes, it doesn't matter what size your twanger is."

Zippy: "I've got a big red one."

George: "I've only got a tiny twanger. But it works well and I like to play with it."

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainbow! 

måste vara en ren tillfällighet 😳  😄

Nej, detta är inte någon ren tillfällighet -- Rainbow var mycket riktigt ett populärt barnprogram men hemsidan ljuger litet -- detta avsnitt visades på sen kvällstid (vuxentid) som en parodi/satir på barnprogrammet. Inte alls kul, tycker jag -- bara dumt.

Någon som känner igen programledaren? Han hade engelsklektioner i svensk skol-tv på sextiotalet och in på sjuttiotalet, vet jag.

Faktum är att svensk tv i alla fall hade bättre barnprogram förr när tv var vänstervridet och köpte in de flesta barnprogram och programformat från Östeuropa/Sovjet. Där hade "konstnärligt" folk inte stora chanser att skriva "samhällssubversiva" dramer och romaner så science-fictionförfattare, barnfilmsanimatörer och andra var ofta mycket intellektuella eller högt utbildade personer som ägnade stor möda att att färdigställa produktioner med så hög kvalitet som möjligt. Visst -- de hade sina schabloner precis som dagens australiensiska Disneymassproducerade tv-serier men det var inte lika hysteriskt och inte bara inriktat på starka färger och högt tempo -- de hade ofta bra manus och vältecknade animationer. Många programformat man trodde var svenska kom ursprungligen från öst: Anita och Tele-vinken, Från A till Ö, Fablernas Värld m fl m fl. Idag skulle tempot säkerligen i många fall upplevas som alltför lågt för att fånga barns uppmärksamhet men man kan ju fundera över vad det beror på...

EDIT: slips of the keys, slips, slips...

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att svensk tv i alla fall hade bättre barnprogram förr när tv var vänstervridet och köpte in de flesta barnprogram och programformat från Östeuropa/Sovjet. Där hade "konstnärligt" folk inte stora chanser att skriva "samhällssubversiva" dramer och romaner så science-fictionförfattare, barnfilmsanimatörer och andra var ofta mycket intellektuella eller högt utbildade personer som ägnade stor möda att att färdigställa produktioner med så hög kvalitet som möjligt. Visst -- de hade sina schabloner precis som dagens australiensiska Disneymassproducerade tv-serier men det var inte lika hysteriskt och inte bara inriktat på starka färger och högt tempo -- de hade ofta bra manus och vältecknade animationer. Många programformat man trodde var svenska kom ursprungligen från öst: Anita och Tele-vinken, Från A till Ö, Fablernas Värld m fl m fl. Idag skulle tempot säkerligen i många fall upplevas som alltför lågt för att fånga barns uppmärksamhet men man kan ju fundera över vad det beror på...

EDIT: slips of the keys, slips, slips...

Intressant synpunkt. Först bara - vad menar du med "bättre"? Är alla Björn Alfzelius låtar bättre än Army of Lovers? Är Höstsonaten en bättre film än Pulp Fiction? Och massproducerat eller inte, det är väl produktionsteknik det handlar om? Är Snövit bättre animerad film än Hitta Nemo bara för att den tog längre tid att göra?

Men visst har ungar andra krav nuförtiden.

Vad det beror på? Tja, det hänger nog ihop med hela paketet, ungar mognar tidigare, ställer högre krav, lär sig engelska tidigare, lär sig meka med media tidigare och sist men inte minst - mediautbudet har väl ökat med några tusen procent sen 1976. Då fanns ju fan bara fem minuters tecknad Tintin i veckan och kanske nåt pekprogram på teve två med en hörselskadad clown. När man glott på det så kunde man gå på bio - om man kom in - och se en film som haft premiär i USA ett halvår tidigare, sen var det att leka med kottar och läsa serietidningar... 😄

Sen dess har vi fått tretti nya tevekanaler, video/dvd, ps2, gameboy, internet godämnit, mobiltelefoner/sms osv. Tacka fan för att ungar idag har kortare tålamod och ställer högre krav än tjeckiska lerfigurer som rör på sig i slow motion.... 😏

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Är alla Björn Alfzelius låtar bättre än Army of Lovers? Är Höstsonaten en bättre film än Pulp Fiction? Och massproducerat eller inte, det är väl produktionsteknik det handlar om? Är Snövit bättre animerad film än Hitta Nemo bara för att den tog längre tid att göra?

Intressant synpunkt. Först bara - vad menar du med "bättre"? 

Det krävs kanske en diskussion i värdeteori och/eller eststikfilosofi men jag klarar nog inte riktigt av en sådan diskussion. Hmmm...jo jag vet att värdena idag har nivellerats. Istället tror jag att jag för dagen byter ut omdömet bättre mot "jag tycker bättre om..." Det är fegvarianten men jag håller mig till den idag, tror jag. Men Djungelboken är en bättre animerad film än exempelvis SKönheten och Odjuret -- det handlar om att "finstilt motorik" och en större mångfald i minspel ger en bättre produkt än schabloner som varieras väldigt lite från bildruta till ruta. Om man jämför en film av Don Bluth där varje ruta är unikt målad, med en snabbproducerad animerad film som görs enligt metoden limited animation -- där man av kostnadsbesparingsskäl använder så enkla förändringar som möjligt från bild till bild -- är Bluths film tveklöst bättre.

SJÄLVKLART KAN MAN TYCKA MER OM TV-AVSNITTET AV SCOOBY-DOO ÄN OM FIEVEL GOES TO AMERICA men Fievel är en bättre animerad film. OBS! En tecknad film behöver inte vara dålig bara för att den använder sig av limited animation -- det går ju att höja metoden till ett berättartekniskt viktigt uttryckssätt -- jag tänker nog direkt på Terry Gilliams animationer i Monthy Python-tv-serierna. Yellow Submarine var väl också lite skojjig på det sättet, eller?

Av motsvarande skäl (med andra parametrar betraktat) är Höstsonaten en mycket bättre film än vad Pulp Fiction är. OBS igen: Man kan tycka bättre om Pulpen.

Samma sak med musik: Ernst Kreneks andra symfoni är bättre än AC/DCs platta Back in Black men jag föredrar den senare.

Jag vet att man ofta trampar folk på tårna när man börjar hävda att vissa saker är bättre än andra men jag måste förhålla mig så till omvärlden annars blir den mindre begriplig och mindre meningsfull för mig, personligen.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det krävs kanske en diskussion i värdeteori och/eller eststikfilosofi men jag klarar nog inte riktigt av en sådan diskussion. Hmmm...jo jag vet att värdena idag har nivellerats. Istället tror jag att jag för dagen byter ut omdömet bättre mot "jag tycker bättre om..." Det är fegvarianten men jag håller mig till den idag, tror jag. Men Djungelboken är en bättre animerad film än exempelvis SKönheten och Odjuret -- det handlar om att "finstilt motorik" och en större mångfald i minspel ger en bättre produkt än schabloner som varieras väldigt lite från bildruta till ruta. Om man jämför en film av Don Bluth där varje ruta är unikt målad, med en snabbproducerad animerad film som görs enligt metoden limited animation -- där man av kostnadsbesparingsskäl använder så enkla förändringar som möjligt från bild till bild -- är Bluths film tveklöst bättre.

SJÄLVKLART KAN MAN TYCKA MER OM TV-AVSNITTET AV SCOOBY-DOO ÄN OM FIEVEL GOES TO AMERICA men Fievel är en bättre animerad film. OBS! En tecknad film behöver inte vara dålig bara för att den använder sig av limited animation -- det går ju att höja metoden till ett berättartekniskt viktigt uttryckssätt -- jag tänker nog direkt på Terry Gilliams animationer i Monthy Python-tv-serierna. Yellow Submarine var väl också lite skojjig på det sättet, eller?

Av motsvarande skäl (med andra parametrar betraktat) är Höstsonaten en mycket bättre film än vad Pulp Fiction är. OBS igen: Man kan tycka bättre om Pulpen.

Samma sak med musik: Ernst Kreneks andra symfoni är bättre än AC/DCs platta Back in Black men jag föredrar den senare.

Jag vet att man ofta trampar folk på tårna när man börjar hävda att vissa saker är bättre än andra men jag måste förhålla mig så till omvärlden annars blir den mindre begriplig och mindre meningsfull för mig, personligen.

Hmm, du trampar väl ingen på tårna genom att säga var du personligen föredrar?

Och vill du kalla grejor som du gillar för "bättre" för att förenkla för dig själv, så får du väl göra det. No problem för mig.

Men ordet "bättre" är ju av naturen subjektivt iallafall när man pratar kultur. Även om förmodligen Angus Young är en bättre gitarrist än Ernst Krenek 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bättre gittarist nu än när jag var 15, men det behöver ju inte alls betyda att jag är bra. Mao kan bättre i vissa fall betyda j-ligt usel, men inte värst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...