Jump to content
Annons

Recommended Posts

Micke Lid (oregistrerad)
Postat

Hej, Jo jag undrar om någon kan hjälpa mig att få till en sångstämma till en refräng? nån överstämma eller vad de heter, som fyller upp och ger den extra touchen på sången:) skickar såklart refrängen jag vill ha hjälp med men även allmänna tips mottages tacksamt hur man tar ut en stämma.

Mvh

Micke

Annons
Micke Lid (oregistrerad)
Postat

Jo de är väl en tersstämma jag är ute efter:) de är de som är trixet att ta sig 3-4 halvtoner upp som du säger, de är de jag inte kan riktigt, iaf inte så de låter bra, tack iaf. för svar,

mvh

Micke

Postat (redigerat)

Ett sätt som nästan alltid funkar är att sjunga sångstämmor där du tar rytmiken från huvudmelodin, men sjunger enbart tonerna i ackordet som ligger bakom.

D v s, är ackord följden C, F, G så sjunger du en stämma med bara C:n så länge ackordet C spelar, bara F så länge ackord F spelar o sv. Sen kan du lägga på ackordtoner, t ex E och G så länge C-ackordet är, A och C så länge F-ackord är o s v.

Redigerat av JJRockford
Postat (redigerat)

Sen tycker jag inte ters-stämmor behöver ligga ovanför, ofta kan det vara snyggt att lägga sig precis under.

Ta "När vi två blir en" med GT t ex:

A-----------------------------------E

A ---H C# C# C# C#--- D C# H

F# G# A A---A---A ----H-A---G#

Jag vill känna din kropp emot min

Översta raden är ackorden, nästa huvudmelodin, nästa en stämma.

Edit: Ursäkta strecken, men editorn här verkar hantera blanksteg på ett ganska slumpartat sätt.

Redigerat av JJRockford
Postat (redigerat)

Jo de är väl en tersstämma jag är ute efter:) de är de som är trixet att ta sig 3-4 halvtoner upp som du säger, de är de jag inte kan riktigt

Om du har en låt i c-dur (altså bara vita tangenter) så är stämman två vita tangenter upp, dvs du ska ha en vit tangent mellan stämman och leaden.

Edit: Eller mellan ackordets grundton och stämman, som ngn påpekade.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

jag blir alltid så förvirrad när folk pratar om "tersstämmor". det verkar vara ett så himla vitt begrepp för många. jag tänker alltid stämmor i förhållande till harmoniken, inte till sångmelodin. I exemplet med gyllene tider ovan t ex så skulle jag beskriva det som att stämman utgår från grundtonen och leaden från tersen. Ni som slänger er med begreppet får gärna förklara vad ni tycker att det innefattar. i vissa fall är det ju självklart, typ om melodin rör sig runt grundtonen i tonikan och en överstämma rör sig runt tersen. jag upplever det dock som om folk kallar det en tersstämma så fort det rör sig om typ "en vanlig stämma". om huvudmelodin utgår från kvinten i tonikan och någon ber dig lägga en "tesstämma", vad gör du då? lägger du dig på tersen under? vad gör du isf om någon ber dig lägga en tersstämma när huvudmelodin utgår från tersen? varför inte bara kalla det en "överstämma" eller en "understämma", jag menar man får väl anta att det typ handlar om att hålla sig på närmsta ackordton över eller under huvudmelodin när man pratar om så luddiga begrepp?

EDIT: sorry att jag kanske kapar tråden med lite OT här, hoppas ingen blir ledsen.

Redigerat av mimla
Postat

jag blir alltid så förvirrad när folk pratar om "tersstämmor". det verkar vara ett så himla vitt begrepp för många.

Om du läser TS fråga så ser du att han delvis önskar allmän kunskap om stämmor och hur man tar ut dem. Tersstämmor är förhållandevis vanligt i modern musik i jämförelse med tex kvintstämmor som du vanligtvis hör på best of gregorian music och liknande.

För att förtydliga avser jag ackordets ters inte tersen på melodin när jag säger tersstämma. Och en tersstämma kan lika gärna ligger ovan som under leadstämman.

• 6 månader senare...
Postat

Hej! Jag kan hjälpa dig med en stämma, är ganska bra på sånt har jag hört 🙂 skicka refrängen på länk?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.