Jump to content
Annons

Re-ampa bas - eller gå till studion direkt?


JohnRick

Recommended Posts

Ok pågar & töser,

Kom just hem efter en heldagssession i downtown Malmö där jag, i sällskap med övriga intressenter, lagt sju spår till kommande album. Stuket är progmetal. Nästa steg blir att tracka bas, och jag har då framlagt att man med fördel kan göra det hos mig, via mitt RME UCX, dra ut linesignalen i lugn och ro, därefter gå till någon man tycker passar för att sedan re-ampa rubbet om det nu är ett visst stärkarljud man är ute efter.

Detta förslag har mötts med viss skepsis hos några stränginstrumentalster, och min fråga är därför om det är någon nackdel rent soundmässigt att tracka en ren linesignal via mitt RME UCX till min DAW, för att därefter ta med denna rena bassignal till studio - kontra att gå direkt till ett ställe, micka upp stärkare och spela in från scratch?

I mitt tycke hänger det bara på att DAC-omvandlarna är bra (vi förutsätter att basist, bas och övrigt är gjutna givetvis, och att de kan spela med det ljud de trivs med).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ska väl inte vara någon nackdel. Snarare föreställningen vissa kan ha pga okunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omvandlare spelar inte så stor roll om det bara ska in. Omvandlare spelar roll om något ska ut från ljudkortet, in i en burk och sen tillbaka till ljudkortet, osv.

Ja tycker det blir mycket bättre när jag linar genom någon rolig preamp in till min UCX dock än via UCXs instrumentingång, lite smutsigare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni spelar in stort 🙂

Vissa kan väl tycka att ljudet dom spelar med påverkar deras sätt att spela, och då vill man behålla det. Det är väl sant i viss utsträckning.

Men spelar du in både det framrattade ljudet och direktljudet på samma gång så .. har du ju båda alternativen. Kan t.o.m. re-ampa torra signalen genom samma stärkare igen, fast med noggrannare inställningar denna gången. T.ex. justera stärkaren lite efter huruvida basisten spelar starkt/svagt på olika ställen i låtarna osv.

Vissa kan även tycka att stället, atmosfären och stämningen påverkar sättet att spela. Känns festligare i stor studio än i sovrummet. Hur mycket det stämmer beror nog mycket på rutin.

Det löser sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Omvandlarna du har ska inte vara några problem, men du kan behöva en linebox för att få det bra. Dock, och det här är en smakfråga, själv är jag inte jätteroad av att lajna en bas rakt av. Vet många som gillar det då det ger en rundare bas som inte tar så mycket plats, men själv är jag väldigt förtjust i att låta basen ta en tur genom en schysst stärkare först, om det sen går genom högtalare eller line in i datornj beror på tillfället :-)

EDIT: Fan, läste frågan fel. Man ska inte svara på inlägg när man är för trött :-)

Jag tycker re-amping är en utmärkt metod, och gör det väldigtmjycket själv! Tyvärr har jag ingen riktig reamper själv, så jag kör genom en multieffekt som konverterar ljudet åt mig, men principen är densamma. Som tidigare nämnts här så kan det dock påverka bassisten om han/hon inte hör ljudet som denne förväntar. Kan vara bra att splitta signalen så att den går till förstärkare och line samtidigt. SJälv har jag dock helt enkelt löst det genom att spela in med monitoreringen mycket högre än jag annars lyssnar för att ge känslan av amp, och sänka efteråt :-)

Omvandlare spelar inte så stor roll om det bara ska in. Omvandlare spelar roll om något ska ut från ljudkortet, in i en burk och sen tillbaka till ljudkortet, osv.

Wut? Hur tänker du där egentligen? Omvandlarna är fethårt avgörande oavsett vad som ska in i datorn.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du bara till att fånga lajnsignalen bra så är det inga problem. Förlusten skulle ju uppkomma om du gör något med signalen som gör att den låter sämre när den kommer till stärkaren än vad den skulle gjort om stärkaren fick den direkt från basen. Det jag tänker på då är DI-box eller motsvarande. Har ingen aning om hur preampsen är på det ljudkortet, men det är ju där det kan gå åt fanders. Det behöver ju vara en ingång med hög impedans som låter bra med basen i fråga.

Sen har jag ibland upplevt när folk kommer med hemmainspelade grejer till studion att det är lite bekymmer med brum. Det är lätt att en brumnivå som inte stör när man lyssnar på line-signalen blir ganska mycket tristare när man får ut det i stärkare och försöker komprimera/dista det lite festligt.

Utöver det så är det väl bara tidigare nämnda saker om feeling och att spela med sitt sound och sådär som kan vara en bov. Men det tänker jag mig vägs upp ganska lätt av att kunna sitta i lugn och ro och ta så många tagningar man vill utan att taxametern flåsar en i röven.

Link to comment
Dela på andra sajter

min fråga är därför om det är någon nackdel rent soundmässigt att tracka en ren linesignal via mitt RME UCX till min DAW, för att därefter ta med denna rena bassignal till studio - kontra att gå direkt till ett ställe, micka upp stärkare och spela in från scratch?

bara om basisten kan tänkas påverkas hur han spelar beroende på vilket ljud han hör när han lirar

Link to comment
Dela på andra sajter

Wut? Hur tänker du där egentligen? Omvandlarna är fethårt avgörande oavsett vad som ska in i datorn.

Skärp dig, du behöver inte överdriva, omvandlare är det som spelar minst roll i ljudkedjan. Om han redan har ett Fireface UCX så räcker det gott och väl. Det har gjorts tusentals radiohit på sämre omvandlare.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Huvudsaken du har en bra preamp/linebox så kommer det bli kalas. Min Firepod t ex ger inte basen fäste i lågmidden på samma sätt som min Pre73, men en Fireface är ju bra så du kan spela in i godan ro. Och lajnad bas kan låta riktigt jävla bra och speciellt för progmetal! Om jag får spå framtiden så tror jag att du kommer spela in bas, testa reampa den och sen komma på att den lajnade basen passar sig bättre. Det har i pricip alltid slutat med lajnat för mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...