Jump to content
Annons

Hur löser jag mina problem? Några frågor ...


Blue

Recommended Posts

Hallå! Jag är nybörjare när det gäller musikproduktion. Jag har precis börjat göra min första låt.

Jag är 14 år gammal och vill nå ut med min musik mm...

Tycker ni att det är försent att börja när man redan är 14år? För dom flesta som lyckats började när dom var yngre...

Sedan tänkte jag också fråga: Kommer det påverka mig negativ om jag inte spelar något instrument eller inte kan ackord & teori?

Jag tänkte att det kanske är värt att lära sig spela piano...

Dela med era tankar och funderingar..

När det gäller utrustning så har jag:

Midi klaviatur, Dator, DAW, Ljudkort, Hörlurar.

(DAW: Logic Pro X)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä, det är nog inte försent. Men ju senare du börjar, desto fler timmar måste du ju lägga ner för att komma ikapp. Att spela instrument kan underlätta, speciellt i låtskrivande. Ska du knappa in någon ton i taget och sen sätta ihop dem, spela upp, osv för att testa bara små idéer så ödslar du mycket tid jämfört med att bara spela grejer rakt upp och ner. Musikteori är ett bra sätt att skapa en intellektuell förståelse till musik, men är inte nödvändigt. Det finns dock få, om några, skäl till att inte lägga ner tid på att lära sig i alla fall grunderna om ackordslära, skalor och tonarter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nä, det är nog inte försent. Men ju senare du börjar, desto fler timmar måste du ju lägga ner för att komma ikapp. Att spela instrument kan underlätta, speciellt i låtskrivande. Ska du knappa in någon ton i taget och sen sätta ihop dem, spela upp, osv för att testa bara små idéer så ödslar du mycket tid jämfört med att bara spela grejer rakt upp och ner. Musikteori är ett bra sätt att skapa en intellektuell förståelse till musik, men är inte nödvändigt. Det finns dock få, om några, skäl till att inte lägga ner tid på att lära sig i alla fall grunderna om ackordslära, skalor och tonarter.

Yes! Jag kommer verkligen jobba hårt och jag skriver inte låtar för att jag kommer hålla på med elektronisk musik. Men det kan man göra ändå fast det kommer kanske senare. Just nu fokuserar jag mig på grunderna.

Jag går redan i en produktionskurs i Logic så bra början tycker jag personligen.

Finns ju mycket på nätet man kan hitta också, så man behöver inte lägga pengar på kurser hit och dit.... 😉

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Komma ikapp tror jag inte på.

Vad ska du göra när du är "ikapp"?

Du är 14 år, det är väldigt ungt.

Håll på med det målmedvetet och för att det är spännande. Kom ihåg att om du ska bli nått måste det vara hållbart. Ta hand om dig själv och intresset.

Gör det för att du gillar det, inte för att få vänner osv. Träna isåfall på det sociala (osv)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Komma ikapp tror jag inte på.

Vad ska du göra när du är "ikapp"?

Du är 14 år, det är väldigt ungt.

Håll på med det målmedvetet och för att det är spännande. Kom ihåg att om du ska bli nått måste det vara hållbart. Ta hand om dig själv och intresset.

Gör det för att du gillar det, inte för att få vänner osv. Träna isåfall på det sociala (osv)

Mvh

Hej! Jag älskar musik, Ångrar att jag inte börja tidigare. Gör inte detta för kompisar gör det för att det är skit kul och spännande som du sa. 😉

Trevlig helg!

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Blue!

Coolt användarnamn!

Nej du är inte för gammal på långa vägar. Jag vet folk som ställde sig på slalomskidor först vid 22 år ålder och blev svinbra på slalom. Frågan är ju vad du vill? Exempelvis bli bäst på gura? Ja då har du en del att ta tag i. Eller vill du bara göra musik så kan du skapa det ända in i döden.

Det där med noter & musikteori råder det mkt åsikter om. Benny Andersson kan inte noter. Men jösses vad den snubben har levererat musik.

MEN kan man noter och har lite koll på musik teori så hjälper det naturligtvis. Men det bromsar oxå att få svänga ut och att få göra "fel"

Sug i dig så mkt du bara kan. Sno idéer men bara så att du gör nåt eget av det. Inspireras av andra.

Kan man dock musikteori och läsa noter så kan man oxå få jobb inom musiken. Ex storband eller liknande.

Är det inte av intresse så strunta i musikteori.

Jag läste noter i min ungdom och hatade det. Gav mig inte ett skit. Tyckte det var menlöst dravel.

Ge en skolad saxofonist en saxofon utan noter och be hen improvisera... Redan där så skiter det sig.

Oftast så blir dom rätt blinda och handlingsförlamade eftersom dom förlitar sig på notstället framför sig.

Sen finns det ju naturligtvis rejäla svin som kan bolla med båda obehindrat. Men dom är få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej Blue!

Coolt användarnamn!

Nej du är inte för gammal på långa vägar. Jag vet folk som ställde sig på slalomskidor först vid 22 år ålder och blev svinbra på slalom. Frågan är ju vad du vill? Exempelvis bli bäst på gura? Ja då har du en del att ta tag i. Eller vill du bara göra musik så kan du skapa det ända in i döden.

Det där med noter & musikteori råder det mkt åsikter om. Benny Andersson kan inte noter. Men jösses vad den snubben har levererat musik.

MEN kan man noter och har lite koll på musik teori så hjälper det naturligtvis. Men det bromsar oxå att få svänga ut och att få göra "fel"

Sug i dig så mkt du bara kan. Sno idéer men bara så att du gör nåt eget av det. Inspireras av andra.

Kan man dock musikteori och läsa noter så kan man oxå få jobb inom musiken. Ex storband eller liknande.

Är det inte av intresse så strunta i musikteori.

Jag läste noter i min ungdom och hatade det. Gav mig inte ett skit. Tyckte det var menlöst dravel.

Ge en skolad saxofonist en saxofon utan noter och be hen improvisera... Redan där så skiter det sig.

Oftast så blir dom rätt blinda och handlingsförlamade eftersom dom förlitar sig på notstället framför sig.

Sen finns det ju naturligtvis rejäla svin som kan bolla med båda obehindrat. Men dom är få!

Hej! Tack du har inte heller så dumt användarnamn 😉 .

Mitt mål är väll att bli stor och lyckas med musiken. Jag säger inte att jag vill bli bäst i världen, vill bara få folk att lyssna på min musik och att folk uppskattar det jag gör.

i slutändan vill jag självklart bli så stor och framgångsrik som möjligt så jag kan försörja mig och ha musiken som mitt jobb.

Som sagt finns ju mycket på nätet man kan hitta men just nu vill jag lära mig grunderna först så att jag sedan kan lära mig det "avancerade".

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det påverka mig negativ om jag inte spelar något instrument eller inte kan ackord & teori?

Så vad är det du kan?

Jämför med om du du vill läsa dikter högt, utan röst och utan språk. Hur ska det gå till?

Musik är lite mer än att klippa och klistra. Ta och lär dig ett instrument så du iaf har en röst. Det är kul att spela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Jag kommer verkligen jobba hårt och jag skriver inte låtar för att jag kommer hålla på med elektronisk musik.

Hej och välkommen. Vad menar du med det. Det handlar om att komponera musik, dvs skriva melodier, rytmer osv. Menar du att du inte ska skriva texter? Sen handlar det om vilka verktyg man ska använda. Om man ska lära sej musikteori, spela instrument osv. Man kan naturligtvis stepprogrammera in allt i en sequencer, men det kan bli tidsödande och begränsande. Tycker att du ska försöka hålla dej så öppen som möjligt och försöka lära dej så mycket som möjligt om allting. Atth hitta din nisch och begränsa dej kan du vänta ett tag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen. Vad menar du med det. Det handlar om att komponera musik, dvs skriva melodier, rytmer osv. Menar du att du inte ska skriva texter? Sen handlar det om vilka verktyg man ska använda. Om man ska lära sej musikteori, spela instrument osv. Man kan naturligtvis stepprogrammera in allt i en sequencer, men det kan bli tidsödande och begränsande. Tycker att du ska försöka hålla dej så öppen som möjligt och försöka lära dej så mycket som möjligt om allting. Atth hitta din nisch och begränsa dej kan du vänta ett tag med.

Hej & Tack!

Hehe oj missförstod det hela. Trodde ni menade skriva texter.

Okej då ska jag göra det, tack för alla goda råd! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

.Man kan naturligtvis stepprogrammera in allt i en sequencer, men det kan bli tidsödande och begränsande.

Vad är stepprogrammera? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och lär dig spela lite piano och/eller gitarr! Kommer att hjälpa dig mycket att kunna något instrument om du ska hålla på med musik... 😉

Jo jag vill gärna göra det, men hur ska jag gå tillväga tycker ni?

Trevlig helg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill gärna göra det, men hur ska jag gå tillväga tycker ni?

Trevlig helg! 🙂

Till exempel så kan du börja med att lära dig lite ackord, plocka ut nån låt eller så..

Välkommen hit förresten och trevlig helg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till exempel så kan du börja med att lära dig lite ackord, plocka ut nån låt eller så..

Välkommen hit förresten och trevlig helg! 🙂

Tack så mycket! 😉

Hur lär man sig ackord på bästa sätt enligt dig? Är det bara att söka på Google och Youtube? Kanske bra om man går i någon enkel grundkurs i piano till exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! 😉

Hur lär man sig ackord på bästa sätt enligt dig? Är det bara att söka på Google och Youtube? Kanske bra om man går i någon enkel grundkurs i piano till exempel?

Jodå det finns att hitta på internet! Googla och utuba och leta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jodå det finns att hitta på internet! Googla och utuba och leta! 🙂

Nice! 🙂

När det gäller instrumentet piano kan man köra genom midi synth, koppla in i Logic och splela & öva därifrån eller är det bättre att köpa ett Keyboard / Piano? Hehe det var bara en tanke jag hade. 🙂

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

Men oj. Du är 14 år och känner att du börjat för sent? Oroa dig inte för det!

Tro mig, det är många av de som "lyckats" som börjar långt senare än 14.

Visst, ska man bli en instrumentalist på elitnivå så kan det vara bra att börja vid barnsben, men annars tycker jag inte det är så viktigt.

Att lära sig musikteori kan vara bra, men ingen absolut nödvändighet. Du kommer omedvetet att lära dig musikteori även om du inte aktivt studerar det. Men annars beror det på lite hur man är funtad som människa, vissa kör helt på gehör, andra helt på teori, och många mitt emellan.

Tror det är väldigt vettigt att du lär dig spela klaviatur hyffsat, det kommer du ha mycket nyttan av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice! 🙂

När det gäller instrumentet piano kan man köra genom midi synth, koppla in i Logic och splela & öva därifrån eller är det bättre att köpa ett Keyboard / Piano? Hehe det var bara en tanke jag hade. 🙂

Jo du kan köra genom midisynth in i Logic och använda ljuden där i! Går bara fint! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men oj. Du är 14 år och känner att du börjat för sent? Oroa dig inte för det!

Tro mig, det är många av de som "lyckats" som börjar långt senare än 14.

Visst, ska man bli en instrumentalist på elitnivå så kan det vara bra att börja vid barnsben, men annars tycker jag inte det är så viktigt.

Att lära sig musikteori kan vara bra, men ingen absolut nödvändighet. Du kommer omedvetet att lära dig musikteori även om du inte aktivt studerar det. Men annars beror det på lite hur man är funtad som människa, vissa kör helt på gehör, andra helt på teori, och många mitt emellan.

Tror det är väldigt vettigt att du lär dig spela klaviatur hyffsat, det kommer du ha mycket nyttan av.

Hej! Målet är inte att bli professionell instrumentalist. Målet för mig är att ha grunderna där så att jag kan ackord, skalor osv, så att det gynnar mig när jag producerar musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Målet är inte att bli professionell instrumentalist. Målet för mig är att ha grunderna där så att jag kan ackord, skalor osv, så att det gynnar mig när jag producerar musik. 🙂

Det låter vettigt! Kör hårt!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När det gäller att promota sig själv hur går det till? Är det som alla andra gör spamma på massa musik sidor? 😛

Jag gillar inte att bara spamma runt, känns som att det inte finns någon poäng i det hela.

Det viktigaste är väll hur bra musiken är i slutändan.

Eller?

Redigerat av Blue
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller att promota sig själv hur går det till? Är det som alla andra gör spamma på massa musik sidor? 😛

Jag gillar inte att bara spamma runt, känns som att det inte finns någon poäng i det hela.

Det viktigaste är väll hur bra musiken är i slutändan.

Eller?

Nä spamma är aldrig någon bra idé. Men man får vara ganska aggressiv ändå, men på ett snyggt sätt. Knyta kontakter med rätt folk är också tokviktigt!

Det räcker tyvärr inte bara att göra bra musik. Hade det varit så så hade saker sett väldigt annorlunda ut. 🙂 Men det är klart att musiken är det viktigaste i slutändan, inte minst för din egen skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

När man mixar och mastrar sin låt, gör man det efteråt när man är klar? Hur funkar det? Vad är skillnad med mastering och Mixning? Jag har hört att om man ska mastra ska det vara professionella som ska göra det.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastra är finputsning.

Mastra är så att låtarna på "plattan" passar i "samma kostym"

O m någon annan gör det, kan hen kompensera för att du inte har proffs monitor, bra akustikbehandling och eller erfarenhet. Kan också få upp ljudnivån lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring vs Mixning.

Det var en tråd nyss om skillnaden, gick ut på att om det var lite större ingrepp I mastring skulle man fixa det i mix istället.

Hittar inte tråden vid en slarvig titt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastring vs Mixning.

Det var en tråd nyss om skillnaden, gick ut på att om det var lite större ingrepp I mastring skulle man fixa det i mix istället.

Hittar inte tråden vid en slarvig titt..

Det finns säkert massa trådar om det...

Men nu förstår jag bättre vad skillnaderna är!

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Ingenting är väl för sent när man är 14-år egentligen.

Visserligen kanske det är skillnad på ambitionsnivån (jag tror i ärlighetens namn inte på att jag kommer kommer att ligga på några hitlistor t e x.)

Har hållit på med låtskrivande i 1,5 år nu men har spelat gitarr i större delen av mitt liv.

Och jag är en gubbe på 56 år. Snacka om att vara ute i senaste laget.

Här har du i alla fall hamnat rätt om du vill lära dig mer om musikproduktion.

Har fått en hel del goda råd själv.

Jag önskar dig lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...