Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en 8-kanals Fostex Model 80 och ska köpa nya rullband

Efter lite forskning avfärdade jag RMG eftersom många verkar haft problem med "avfällning"?!

Men varje rullbandare föredrar väl sitt eget rullband. Som jag förstår det så har det med bias att göra.

Jag vore tacksam för tips!

Annons
Postat

Hej!

Tyvärr så finns det inte så många tillverkare av rullband idag, så det handlar mest att få tag på dem för humana priser.

ATR är ett annat fabrikat, men jag vet ej om de distribueras i Sverige.

Gällande "eget band" så stämmer det att bandarna brukar vara trimmade till en viss bandtyp och det är lämpligt att använda en tape som är likvärdig denna. Om du vet vad för band du använde förut är det att hitta en bandtillverkare som har en liknande tape. Annars får den trimmas om för att uppnå bästa ljudkvalitet för den nya tapen. Det som är bra med RMG är att de har taper som liknar BASF.

Jag tror även att det är 1/4" taper som passar din bandspelare.

Lycka till!

Postat

Tack Mellow!

Visst är det 1/4 band. Sanningen är att jag inte direkt har använt band tidigare till den här.

Det finns ju fortfarande några gubbar som kan kalibrera så det är ju inte omöjligt att gå den vägen.

Jo, ATR verkara vara det bästa på marknaden just nu. Om inte de enda konkurrenterna till RMG. Men ATR's band finns nog inte med "små hål" på spolarna så då tillkommer det att fixa adaptrar el vad det nu heter. Hos Svalander kostar sådana nästan 400 spänn.

Postat

Hej!

Jag har ingen större erfarenhet av RMG, men tycker inte att de fäller så otroligt mycket. Ampex (Quantegy) 456 samt BASF (Emtec) SM911 var två populära taper på den tiden Fostex 80 användes. Dessa ska även vara ganska kompatibla i trimmning. Om inte din bandare ska gå 12 tim per dag, tror jag inte du behöver oroa dig för fällandet. Köp du en RMG SM911 tape och börja där. 150:- på Thomann och det finns en distributör i Göteborg.

Mvh

Mellow

Postat

Tack som fan.

Bra att få hjälp att tänka ibland, samt att få ta del av andras kunskap!

Postat

Kul att mina svar hjälpte dig lite.

Ett tips är att du kollar manualen gällande underhåll innan du använder maskinen för mycket. Ibland så ska det smörjas någonstans regelbundet och det kan även gälla om bandaren bara står. Har du otur kan något lager ge sig i början bara för att det saknas två droppar olja när det kanske kunde hålla i åratal. Kapstanlagret brukar vara ett lager som vill ha lite olja. Inte alla, men de som vill ha olja vill ha rätt olja.

Postat

När det gäller kalibrering kan jag komma med ett litet tips. Jag bara antar att du vill pyssla med rullband just för att det ska "låta rullband". Då bör du tänka på att hela cirkusen med kalibrering och att matcha bandaren med banden osv är procedurer som man gör för att få så lite brus och så ofärgat sound som möjligt. Det är ju inte riktigt alltid det man vill åt. Visst är det viktigt att ha bandaren bra kalibrerad med resten av studion så att det funkar bra med in- och utnivåer och sådär, men just bias-inställningarna skruvar vi på på varje kanal varje gång vi spelar in. Det man styr är ju helt enkelt hur mycket man ska mätta bandet magnetiskt. Trummor kan t ex låta fantastiskt när man överdriver bias rejält.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.