rockstone Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 Funderar lite på det här med skivbolag. Vad är fördelarna med att få kontrakt med ett skivbolag? Dom hjälper en att sälja skivor, men går det överhuvudtaget att sälja skivor? Vad gör dom mer,fixar dom spelningar? eller skaffar man ett bokningsbolag då? eller gör dom det åt mej? Om man har gjort en skiva som man tror på, Och vill ha kontrakt med ett skivbolag, skall man då hålla skivan ytterst hemlig och skicka runt den till massa bolag och se om nåt nappar? Och ska man skicka en fysisk skiva eller skall man maila omslag och mp3or? Eller kan man lägga ut skivan på spotify och massa andra ställen och efter det försöka att kontakta bolagen? Finns det nån som orkar svara på alla dessa frågor tro.......
Andy_M Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 (redigerat) Det beror mycket på vilken målgrupp man söker. Det går att sälja kassetter, vinyl och CD . Fördelen med skivbolag är att man slipper packetera och skicka skivor i tid och otid. Dessutom har de antagligen kontakter med distros osv. En del bolag har säkert kontakter med spelställen, festivaler och kanske också bokningsbolag. Men det beror återigen på vilken målgrupp man snackar om. Smala subgenrer har ofta mindre och tätare kontaktnät där både skivbolagsfolk och musiker lever för musiken. Mitt band släppte en skiva på ett indiebolag. Jag jobbade häcken av mig med att få mastern digitaliserad från rullband, designa omslag och scanna och be massa kunnigt folk att hjälpa mig att göra allt detta rätt. Sen ska man försöka få skivbolaget att förstå att det SKA låta så här, att omslaget SKA se ut som det är osv. Egentligen alla frågor du ställer beror nog helt på vad det är för musik och bolag. Redigerat 7 mars 2014 av Andy_M
LeStud Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Finns det nån som orkar svara på alla dessa frågor tro....... För de flesta så är det bättre att göra det mesta själv (inspelning promotion etc.) och försöka få ut musiken och sälja den själv. Eftersom det är svårt att få skivkontrakt och det är ännu svårare att få ut några pengar i slutändan om man inte slår stort eftersom skivbolagen har en massa utgifter som du som artist väntas stå för. Som egen så kan du tjäna en del pengar även om du inte sljer så mycket. Men i vissa fall så är det såklart fördelar med att ligga på ett skivbolag som har bra kontakter över hela världen och vet hur musik ska säljas och marknadsföras.
Terror Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Vissa skivbolag finansierar inspelning av skivor, fixar så du får åka på turné och promotear din musik. Vad mer vill du ha? Klart du kan göra allt själv? Men lycka till att göra det lika bra själv som ett bra och etablerat skivbolag. Skit I musikförsäljningen, håva in cashen på turnén istället.
Bullerbyn Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Bra fråga... Skulle inte bry mig ett skit om att jaga bolag i dagens musikklimat. Gör det själv istället, men räkna inte med att bli rik. Skillnaden är kanske om du är fantastisk snygg och/eller kvinna samt gör extrem mainstream musik. Då möjligtvis kanske ett bolag satsar resurser.
everlastingrecords Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Det är en bra och knepig fråga. Jag har släppt två skivor själv och håller på med min tredje nu. Den allra viktigaste erfarenheten jag har gjort är att promotion är a och o. Det går inte att släppa en bra skiva idag och hoppas att kvalitén ska bära upp den. Du behöver en story och en målmedveten tanke på hur släppet ska gå till. Hälften av min lilla budget för skivan går till promotion och kanske 20 % går till promobilder och videos. Det är en mindre del, kanske 25 %, som går till att trycka skivor. Angående skivorna är det onödigt att trycka fler än vad som går åt till promotion (ca 100) och det som du tror du kan sälja på konserter. Det är så extremt få butiker som tar in skivor idag att du inte ska räkna med den biten. Den stora andelen skivor säljs på typ Åhléns och på bensinmackar och är av typen "så mycket bättre säsong 57". Skivbolag kan fortfarande vara intressant i det fall man hittar ett som är nischat för den stil man spelar. De har upparbetade kanaler för just din målgrupp. För ett mindre band skulle det nästan vara sämre att hamna på ett stort bolag. Det är inte så kul att bolagets inhouse promotion ena dagen göra pressutskick för Kicki Danielssons nya och för din skiva dagen efter om du spelar tuff rocknroll. Som några varit inne på innan kan bolag ibland hjälpa till med turnéstöd och liknande. Återigen beror det på bolag men de små nischade bolagen som kan få ut din musik bäst har nog inte den möjligheten. Min erfarenhet är inte sanningen men själv föredrar jag att ge ut själv. Det kostar en del men inte mer än vad man kan spara ihop utan alltför stora svårigheter, särskilt om man är en grupp. Dessutom har du full kontroll från början till slut. Det är mumma för ett kontrollfreak som jag. Det kräver dock mycket mer av dig/er. Friheten att välja samarbetspartners och komma på de flesta idéerna själv kan ibland väga tyngre än uran.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.