Jump to content
Annons

Är det rätt att kalla ett DJ-uppträdande för konsert?


Måsart

Recommended Posts

precis den inställningen som resulterar i att vi internationellt tappar mark kunskapsmässigt i skolan

???

det är fortfarande lite tufft och hippt att citera herr lindström i frågan men kommer om tio år bara framstå som lite naivt och dumt

Känner du till någon språkprofessor som anser att språket är statiskt, att reglerna sätt av någon övermyndighet och att ords betydelse aldrig ändras eller utvidgas får du gärna länka till hen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

???

Känner du till någon språkprofessor som anser att språket är statiskt, att reglerna sätt av någon övermyndighet och att ords betydelse aldrig ändras eller utvidgas får du gärna länka till hen.

Språket är inte statiskt, men det förändras inte hur som helst. Man kan urskilja vissa lagar och regelbundenheter för hur det förändras när det gäller uttal, vokabulär och grammatik. Och detta sker inte över en natt.

Inte heller Fredrik Lindström äger språket. Men om tillräckligt många menar att han är expert på det mesta så blir det kanske så...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Språket är inte statiskt, men det förändras inte hur som helst. Man kan urskilja vissa lagar och regelbundenheter för hur det förändras när det gäller uttal, vokabulär och grammatik. Och detta sker inte över en natt.

Inte heller Fredrik Lindström äger språket. Men om tillräckligt många menar att han är expert på det mesta så blir det kanske så...

Det sker ju mycket med tekniken som påverkar språket med. Så jag tycker att det är logiskt att vissa ord byter innebörd och/eller får nya definitioner. Hur skulle man t ex tolka något som "mikromat" innan "mikron" var uppfunnen? Förmodligen som en väldigt liten maträtt istället för mat som man värmer i just en mikrovågsugn. Att vi lånar ord och ändrar lite definitioner som det passar oss är ju inte heller ovanligt. Ordet kiosk betyder ju egentligen utsiktsbyggnad och åsyftar ett litet lusthus egentligen, men det är ju inte så vi använder det. Innan digitalkameran blev tillgänglig för alla så photoshoppades ju inga bilder heller. Det vi kallar för mobiltelefon idag skulle man ju kallat handdator för 20 år sedan med, men vi ser det som en naturlig utveckling av telefonerandet.

Så det är nog det faktum att den traditionella DJ nu byter skepnad så totalt som gör det knepigt för vissa att gå med på att vissa DJs faktiskt håller konserter numera.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Språket är inte statiskt, men det förändras inte hur som helst. Man kan urskilja vissa lagar och regelbundenheter för hur det förändras när det gäller uttal, vokabulär och grammatik. Och detta sker inte över en natt.

Intressant, vilka är dessa lagar och regelbundenheter?

Inte heller Fredrik Lindström äger språket. Men om tillräckligt många menar att han är expert på det mesta så blir det kanske så...

Ingen här har påstått något av det du skriver. Så jag vet inte vad det är du försöker diskutera?

I övrigt så är det väl egentligen inte speciellt kontroversiellt att kalla det för konsert när en artist framför sin musik, från en scen och för en publik? Oavsett om hen använder en benflöjt eller dator för att spela sin musik 🙂

Edit: Gjorde det sista resonemanget mer allmänt 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt så är det väl egentligen inte speciellt kontroversiellt att kalla det för konsert när en artist framför sin musik, från en scen och för en publik? Oavsett om han använder en benflöjt eller dator för att spela sin musik 🙂

Wtf?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wtf?

Tack för påminnelsen, har ändrat nu. Var så inne på att det var Avicii som diskuterades att jag inte tänkte på att jag helt plötsligt beskrev det hela mycket mer allmänt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Laban1, kan man inte kolla på engelska definitioner om NE är lite otydlig?

Jo, det kan man: 🙂

http://dictionary.ca...tish/in-concert

"playing or singing with other musicians in a public performance"

http://www.thefreedi...ary.com/concert

" a performance of music by players or singers that does not involve theatrical staging"

http://dictionary.re.../browse/concert

"a public musical performance in which a number of singers or instrumentalists, or both, participate"

Så framförande = performance = live.

Det ska vara live gött folk, i alla fall i någon betydande del.

Ja, varför inte titta på engelska definitioner, dessa är ju klara som korvspad.

Link to comment
Dela på andra sajter

I lördags var jag DJ. Efter ett par timmar krävdes det att jag måste åka hem efter gitarr o de grejerna med. De ville ha en konsert sa de. Enbart bögdisco var ingen konsert alls sa de också. Jag som snurrade fram både Avicii o Madonna och Disco Inferno. Men jag for hem efter restraen av grejerna till enmansbandet.

Så jag fick även testa att sjunga i nya Milab D37 nicken. Den var förjäkla fin i ljudet.

Och jag kom en bit närmare sanningen i det som denna tråd handar om.

Bögdisco-jocke - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I lördags var jag DJ. Efter ett par timmar krävdes det att jag måste åka hem efter gitarr o de grejerna med. De ville ha en konsert sa de. Enbart bögdisco var ingen konsert alls sa de också.

Du kunde inte kört med en tamburin bara och spelat med till låtarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

I lördags var jag DJ. Efter ett par timmar krävdes det att jag måste åka hem efter gitarr o de grejerna med. De ville ha en konsert sa de. Enbart bögdisco var ingen konsert alls sa de också. Jag som snurrade fram både Avicii o Madonna och Disco Inferno. Men jag for hem efter restraen av grejerna till enmansbandet.

Så jag fick även testa att sjunga i nya Milab D37 nicken. Den var förjäkla fin i ljudet.

Och jag kom en bit närmare sanningen i det som denna tråd handar om.

Det enda det säger är väl att du förmdoligen är mer underhållande som trubadur/coverband än som DJ?

Sen funkar det ju sällan att dra generella slutsatser utifrån enstaka företeelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja, varför inte titta på engelska definitioner, dessa är ju klara som korvspad.

Jo för det vore ju inte att döda vår eget språk? Liknande ord har olika definition på olika språk eftersom de som talar språket använder det på det sättet som resten av de som talar samma språk gör. Efter som olika språk har olika regler så kan vissa ord betyda helt olika saker fast att de låter lika i våra öron. Ta ordet sceniskt och jämför det med det engelska ordet scenic de betyder ungefär samma sak i bägge språken, men tolkas olika ändå. På svenska så betyder scenisk: dramatisk, teatralisk och syftar mera på ett scenuttryck än det engelska ordet som betyder naturskön. Även om bägge orden kan betyda samma sak i bägge fallen (svenska sceniskt kan tolkas som naturskön och engelskans scenic kan tolkas som teatralisk, dramatisk eller för all del sceniskt) så är det oftast inte så man tolkar orden.

Ordet patetiskt betydde ju också "teatralisk" från början men vi använder det ju inte så längre. Nu tolkas patetisk som svag och/eller löjlig.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om jag t ex skulle förhandla fram ett hyreskontrakt mellan flera parter. Har jag då lyckats konsertera ett kontrakt? 😏

Eller om jag planerar något, konserterar jag då? 😛

Detta är ju två vanliga definitioner av det engelska ordet consert, så då måste vi ju använda dem på svenska med, eller? 😐

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för det vore ju inte att döda vår eget språk? Liknande ord har olika definition på olika språk eftersom de som talar språket använder det på det sättet som resten av de som talar samma språk gör.

engelska definition: Varför skulle chansen vara större att vi har olika betydelse, än att vi har samma betydelse ?

Vilka andra definitioner kan man luta sig på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

engelska definition: Varför skulle chansen vara större att vi har olika betydelse, än att vi har samma betydelse ?

Vilka andra definitioner kan man luta sig på svenska?

Läs hela exemplet och inlägget efter så förstår du nog vad jag menar.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

I länken till den engelska definitionen så stöter ni också på patrull: "a public performance, usually by an individual singer, instrumentalist, or the like" står det ju där. Så det behöver inte vara en sångare eller en instrumentalist som håller en konsert enligt den källan.

Redigerat av k9
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"a public performance", ha ha... det är väl där det spricker....är väl en performance man vill se. Och inte en kille som helt plötsligt, "vänta vad gör han....jo! Titta! Han höjer ena handen och liksom vinkar lite åt publiken!!"

Jag tror man ska vända på det...

Musiken är ett backingtrack till pyrot! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

???

Känner du till någon språkprofessor som anser att språket är statiskt, att reglerna sätt av någon övermyndighet och att ords betydelse aldrig ändras eller utvidgas får du gärna länka till hen.

återkommer om tio år

hen-1348520380.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, vilka är dessa lagar och regelbundenheter?

Ingen här har påstått något av det du skriver. Så jag vet inte vad det är du försöker diskutera?

I övrigt så är det väl egentligen inte speciellt kontroversiellt att kalla det för konsert när en artist framför sin musik, från en scen och för en publik? Oavsett om hen använder en benflöjt eller dator för att spela sin musik 🙂

Edit: Gjorde det sista resonemanget mer allmänt 🙂

Lindström fördes fram som ett slags auktoritet på språk. I TV har han dessutom framträtt som expert på rätt många områden. Det jag skrev var en travesti på hans eget påstående om språket.

http://www.ne.se/spr...av-förändringar

Ibland kallar man förändringarna som nämns i länken för lagar men i detta citat kallar man dem tendenser. Poängen är att förändringar inte sker hursomhelst utan följer vissa tendenser som oftast innebär förenklingar av olika slag. Dock är de svåra att förutse.

Man kan väl se vad olika musikframträdanden kallas när man gör reklam för dem. Det återger väl den allmänna synen på det och den beteckning som finns "det allmänna medvetandet".

Sedan kan det i vissa sammanhang behövas preciseringar.

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är nog det faktum att den traditionella DJ nu byter skepnad så totalt som gör det knepigt för vissa att gå med på att vissa DJs faktiskt håller konserter numera.

så det är fastslaget att konsert är den nya benämningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så här långt. Kan vi vara överens om att vi inte är överens om vad som ska kallas konsert och vad som ej ska betecknas så?

Om man kallar något konsert / concert eller handlar väl också om hur positivt laddat man upplever att detta ord är. Det är väl där skon klämmer, att många tänker sig att det innebär en positiv kvalitetsstämpel. Det man gillar själv kallar man gärna konsert, det man ogillar vill man kalla något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

OK, så här långt. Kan vi vara överens om att vi inte är överens om vad som ska kallas konsert och vad som ej ska betecknas så?

Om man kallar något konsert / concert eller handlar väl också om hur positivt laddat man upplever att detta ord är. Det är väl där skon klämmer, att många tänker sig att det innebär en positiv kvalitetsstämpel. Det man gillar själv kallar man gärna konsert, det man ogillar vill man kalla något annat.

Jo jag tycker att vissa argument snarare är lite elitistiska och snobbiga medans andra är mera praktiska av de argument som ges mot att kalla det konsert. Man får väl göra som man gjorde med rock och popmusiken annars, kalla det för DJ-konsert ända tills folk vant sig vid att det är en konsert. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

återkommer om tio år

hen-1348520380.jpg

Wow, du har upptäckt att det finns svenska ord som betyder något annat på engelska 🙂

Det finns fler sådana ord.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Lindström fördes fram som ett slags auktoritet på språk.

Han har ju vissa akademiska meriter och är gissningsvis den språkvetare som flest känner till. Men hans påståenden ägandeskap och språkets förändring över tid kanske inte alls är okontroversiella, det vet jag faktiskt inte.

I TV har han dessutom framträtt som expert på rätt många områden. Det jag skrev var en travesti på hans eget påstående om språket.

http://www.ne.se/spr...av-förändringar

Ibland kallar man förändringarna som nämns i länken för lagar men i detta citat kallar man dem tendenser. Poängen är att förändringar inte sker hursomhelst utan följer vissa tendenser som oftast innebär förenklingar av olika slag. Dock är de svåra att förutse.

Man kan väl se vad olika musikframträdanden kallas när man gör reklam för dem. Det återger väl den allmänna synen på det och den beteckning som finns "det allmänna medvetandet".

Sedan kan det i vissa sammanhang behövas preciseringar.

Ok. Var vill du komma med detta resonemang? Är det något i detta du tycker motsäger det rimliga att folk kallar en tillställning där t ex Avicii framför sin låtar för konsert?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så här långt. Kan vi vara överens om att vi inte är överens om vad som ska kallas konsert och vad som ej ska betecknas så?

Om man kallar något konsert / concert eller handlar väl också om hur positivt laddat man upplever att detta ord är. Det är väl där skon klämmer, att många tänker sig att det innebär en positiv kvalitetsstämpel. Det man gillar själv kallar man gärna konsert, det man ogillar vill man kalla något annat.

Har du aldrig varit på en dåliga konsert?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Han har ju vissa akademiska meriter och är gissningsvis den språkvetare som flest känner till. Men hans påståenden ägandeskap och språkets förändring över tid kanske inte alls är okontroversiella, det vet jag faktiskt inte.

2. Ok. Var vill du komma med detta resonemang? Är det något i detta du tycker motsäger det rimliga att folk kallar en tillställning där t ex Avicii framför sin låtar för konsert?

1. Jag tycker själv det är bättre att säga att alla äger språket och därmed har ansvar för det i den egna kommunikationen med omvärlden. Om ingen äger det finns inget ansvar för det. Och om man kritiserar någon språkbruk kallas man ibland "språkpolis" lite nedsättande..Med Lindström utsaga i ryggen hamnar lätt i: "Man får tycka som man vill. Jag använder orden som jag vill." Risken finns på sikt att kommunikationen bryter samman. Det centrala är ju att budskapet går fram.

Lindström är humoristisk, pedagogisk, kunnig och slagfärdig och kul att lyssna på. Det är bra att han spetsar till sina formuleringar. Man vaknar till. men man behöver inte hålla med om allt. I vissa sammanhang kan han te sig lika dryg som oss/vi skåningar

2. Om man i massmedia kallar det för "en konsert med Avicii" så är det väl en del av gängse språkbruk att kalla det så, oavsett hur man använde ordet konsert tidigare. Normen/Betydelsen rättar sig efter bruket. Som att det idag är ok med både "han är lika gammal som jag" och "han är lika gammal som mig".Den allmänna förståelsen av språket mår bra av en viss konservatism i språkutvecklingen. Vilket inte hindrar att det kan gå snabbt inom specialområden. t.ex. termer man använder inom datorbaserad musikproduktion. Det tar ofta en viss tid innan ord från sådana områden får allmänt genomslag.

Som en del av varudeklarationen för en konsert kan väl ibland krävas en precisering av vad det handlar om man själv funderar på att gå dit, så man vet vad som väntar. Men i regel köper man inte grisen i säcken. I något fall kan det ju vara en artist man inte kände till förut.

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aldrig varit på en dåliga konsert?

Jovisst. Förmodligen skulle jag efteråt säga: Det där vill jag inte kalla konsert! Det var bara skit!

Men innan jag gick dit skulle jag kalla det konsert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Språket självt är ju referensen mot vilket "nya" ord jämförs. Om det bryter mot den tidigare inneboende logiken, eller om nån definierar "tillräckligt många som använder det" med "i min familj säger vi apa när vi menar lastbil" .. då blir det helt galet. Huvudsaken är nog att man gör sig förstådd, i meningen att man utesluter så många möjliga alternativa tolkningar som möjligt.

När nån säger "konsert" om DJ framträdanden, så tror jag väldigt många förstår vad man hänvisar till; de flesta faktiskt. Åtminstone i dagsläget. Hade man gjort det för 10 år sen, då hade det varit annorlunda.

Men ordet konsert har också betydelsen 'levande musik', i tydlig kontrast till 'inspelad musik'. DJs presenterar per definition det senare snarare än det förstnämnda. Så där uppstår en skavpunkt.

Jag tror fortfarande att frågan om DJ framträdanden kan kallas konsert, triggas av tankegången att DJ - som generell definition - spelar upp musik snarare än skapar musik. Rätt många är nog överens om att generella definitionen av DJ är någon som inte lagt vikt på att alstra musik från scratch; som att spontant spela en given låt på valfritt instrument, förstå plagalkadens, eller komponera musik för olika ändamål från olika tidsåldrar osv. Poängen är inte att racka ner på, utan att detta har traditionellt inte varit en DJs avsikt heller.

Tror folk menar att det är skillnad på ett äpple, och en bild på ett äpple. På samma sätt blir det lite anstöt (i brist på bättre ord) om en fotograf ställer ut fotografier, i en aveny som traditionellt befolkas av målare.

Målarna kommer mena att bilden som ställs ut inte är skapad, bara mekaniskt avbildad liksom. Fotografen kommer mena att en bild är en bild, skitsamma hur den kom till, eller ens vem som framställde den ibland.

Men så enkelt är det inte alltid för målarna. Dom är oroade/misstänksamma att en mer ovetande allmänhet kommer tolka fotografiet som ett resultat av upphovsmannens 'fina penselföring', och då imponeras storligen, eftersom målare avsiktligen inte avbildar saker fotografiskt med pensel - även om man ofta kan. Det kan kännas som nyanserna i konsten degraderas på det sättet, och att den som gör detta får möjligheten att mjölka framgång genom en falsk bild; nåt som en del inte kommer avstå från. Målarna kommer bli sedda som flummiga lallare då. Jag tror det är där skon klämmer för en del.

Att en DJ överlag är bra kännare av repertoar av låtar och blandningar för olika tillfällen, och är bra på att lägga upp den i rätt ordning för att skapa rätt stämning, rentav underhålla lite på köpet .. det tror jag ingen har nåt problem med överhuvudtaget. Det tror jag överlag uppskattas.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...