Jaker Postat 5 mars 2014 Dela Postat 5 mars 2014 Funderade på mickar till Trum OH för jazz främst. Funderade först på en rörmick rätt upp å ner. Sen läste jag mycket bra om oktava mk012 stereopar. Snubblad av en händelse över ett par Milab vm41 för billigt. Slog till på chans. har inget trumset att prova på riktigt än. Provade dom på en kass nylonsgura nyss. Det lät bra mycket bättre än vad den gitarren borde låta. Vet att en tekniker slängde en vm44 på min sax en gång. Fler som kör milab som har något att dela med sig av. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 5 mars 2014 Dela Postat 5 mars 2014 Älskar Milab. Har 6 VM-44, 2 DC96C, och deras fantastiska baskaggemick som precis fick lysande review i Sound On Sound. DC96orna slår allt annat på överhäng, tydliga och varma, går att eq:a åt massa håll utan och tappar inte botten som många överhäng. Även på gitarrförstärkare (mer eller mindre rätt in i konen) och på sång (något vinklad åt sidan) har den skött sig exemplariskt. Kaggemicken är magisk, brukar köra den rätt hårt in i bordets preamp, med en lätt expander och lite eq, sen håller jag tillbaks utnivån lite innan AD/DA. Den hanterar det med bravur, inte alla mickar som gör. Kombinerad med en Subkick, en Beta52 eller en Röde Classic (lite beroende på vilket sound vi letar) är den helt lysande. VM-44orna är en av mina standardmickar på pukor. Grymt bra ljud. Även på blås, stråk och flygel har dom använts flitigt. Lättplacerade, och går att pressa rätt bra med pad-switchen intryckt. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 6 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 6 mars 2014 Skönt att höra att dom gillas! Vm41 är ju inte riktigt samma djur som vm44. Men jag har en magkänsla att jag chansade rätt för en gångs skull! Innan jag började luska lite i milabs grejer hade jag faktiskt aldrig hört talas om fler än vm44. Sen är det ju kul att mixen tillverkas i samma kommun som jag bor i! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 Använder oft Milab DC96 till sång. Eller rättare sagt, jag brukar ställa upp en DC96 för sång, och i slutändan används den även till de flesta pålägg. Som TopFloor säger har den ett tydligt och förhållandevis varmt ljud. Med det menar jag att den inte har en så hypad topp som vissa andra kondingar. Botten är dessutom riktigt bra. Funkar att sätta framför en orgel, piano eller en kontra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 6 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 6 mars 2014 Ja nu när jag funderat lite så finns det massa ställen jag vill ha den på. För tillfället är det nog dom bästa mickarna jag har. Och dom kommer till en början endast användas till att spela in min jazzkvartett. trummor, git, sax, kontra Jag har tänkt. Trummor milab vm41 som oh En sm57 på snare och en på kick för attacken en tape op moddad 57 på git D.I och en frankenmoddad mxl 990 på bas och en AT 4033 på saxen. Det här är för tillfället alla mickar jag äger. Men milab mickarna verkar jävligt bra. När dom spelade in min sax med milab vm44 mickade han rakt ner i klockan och fick då ett enligt mig jävligt tråkigt ljud. Men det va till en popskiva så dom va väl ute efter ett ganska mid starkt ljud som kunde skära igenom mixen. Jag ska prova spela in saxen med mina nu så fort det är anständig tid att spela. Han jag köpte dom av sålde även ett par oktava mk012 och han ansåg att milab var varmare och som ni säger inte hade någon diskantpuckel. Det känns ju bra i konkurrensen av alla china mickar. Sen får man inte glömma aspekten att ha en handbyggd svensk mic. När det enda man får annars är från en och samma fabrik i china. Är dc96an den dynamiska? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 DC-96 är en kondensatormick. Svinbra! Jag har DC-196 själv, som är samma som DC-96C, men med 3 olika upptagningskarakteristiker. 🥰 Oktava är ryskt - inte kinesiskt (om man inte har fått tag på de kinesiska kopiorna förstås...). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 (redigerat) Vet att en tekniker slängde en vm44 på min sax en gång. Fler som kör milab som har något att dela med sig av. milab tillhör mina favoriter vm41 har jag för mig är föregångaren till vm44 som är i mitt tycke kanske den bästa lilla konding som finns fungerar lysande på allt perkussivt - tom bastrumman virveln blir kanon och lika lysande till akustiska instrument och röst - tål förvånansvärt högt ljudtryck så även gitarr och basförstärkare funkar fint vm41 kan fungera lika bra http://www.milabmic.com/documents/vm-40_41.pdf http://www.milabmic.com/showproduct.asp?id=1118 http://www.milabmic.com/showproduct.asp?id=1108 Redigerat 6 mars 2014 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 Tack för länkarna demon, jag gillar verkligen de mickarna också. Det är tejp på dem i studion så har inte vetat vad det var för nått (: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 Tack för länkarna demon, jag gillar verkligen de mickarna också. Det är tejp på dem i studion så har inte vetat vad det var för nått (: plötsligt händer det! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 jag tycker dock Vm 44 är en betydligt mer hypad mick i diskanten än Vm 40. Tycker inte dem låter särskilt lika. Men man ska inte bry sig så mycket om vad random forum människor säger 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andyplanck Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 En av mina favoritskivor, Edin-Ådahls Reser till kärlek är inspelad på bara MILAB och det låter fantastiskt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 (redigerat) jag tycker dock Vm 44 är en betydligt mer hypad mick i diskanten än Vm 40. Tycker inte dem låter särskilt lika. http://www.milabmic....ts/vm-40_41.pdf bara jämföra dom är ganska lika Redigerat 6 mars 2014 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 6 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 6 mars 2014 Ganska lika enligt dom bilderna. Iofs läste jag nånstans att 41 är baserad på transformator medans 44an är byggt utan transformator. Så dom lär ju låta lite olika ändå. Jag köpte dom inte för att jag ville ha ett par vm44, jag köpte dom på chans=) Men det lilla jag testat dom verkar väldigt lovande. Utan tvivel värt vad jag betalade ett par gånger om. Sen är det ju kul att höra från folk som använder milab då det finns förhållandevis lite att läsa om dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 6 mars 2014 Dela Postat 6 mars 2014 (redigerat) http://www.milabmic....ts/vm-40_41.pdf bara jämföra dom är ganska lika 40 modellen ser ut att ha en mindre boost vid 10khz, men rätt svårt att läsa på den lilla "grafen" i länken, jag tycker dem låter olika i alla fall Redigerat 6 mars 2014 av Casperfren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 40 modellen ser ut att ha en mindre boost vid 10khz, men rätt svårt att läsa på den lilla "grafen" i länken, jag tycker dem låter olika i alla fall 40 modellen är omni och ska närmast jämföras med vm44:ans omnikapsel den ska jag förresten se till att testa när jag får tillfälle - har tänkt det flera ggr men glömt av det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 (redigerat) Nån som känner till Milab D37? Bättre livesångmick än tex Shure Beta58? Modellen tillverkas väl inte mer, men kan ju vara bra ändå. Jag kan köpa en D37 för en tusing eller mindre… Namnet Milab har väl en riktigt hög kvalitetsfaktor, typ Neumann eller nåt. Redigerat 7 mars 2014 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 Nån som känner till Milab D37? Bättre livesångmick än tex Shure Beta58? Modellen tillverkas väl inte mer, men kan ju vara bra ändå. Jag kan köpa en D37 för en tusing eller mindre… Namnet Milab har väl en riktigt hög kvalitetsfaktor, typ Neumann eller nåt. köpdu kan alltid sälja utan förlust om du inte gillar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 köp du kan alltid sälja utan förlust om du inte gillar Jag får testa den hemma i studion först. Ute på nåt fyllhak är det nog svårt att höra nån skillnad på pärlor o plast. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 7 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 7 mars 2014 Ja fyllehak är gött. Jag brukade alltid sucka en smula när man kom till nåt skitställe i typ örebro och halade fram sin fender stärkare från 69 för en halv månadslön och sen skulle man mickas upp i ett riley PA på 100 watt från hobbex. Då kändes det verkligen fint. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 mars 2014 Dela Postat 7 mars 2014 Ja fyllehak är gött. Jag brukade alltid sucka en smula när man kom till nåt skitställe i typ örebro och halade fram sin fender stärkare från 69 för en halv månadslön och sen skulle man mickas upp i ett riley PA på 100 watt från hobbex. Då kändes det verkligen fint. Haha. Vi spelade på Sprängkullen i Göteborg 1981, det var ett ställe som kunde ta in 600 pers. Där var det var tvärförbjudet att ta med sin egen stärkare, allt sånt fanns på plats fick vi veta. Jag fick spela på Rolandcub i 10 cm storlek o ev 5 watt. Som extra kul så kom det 3 pers. Den andra gitarristen ibandet blev knäckt o försvann, började supa sen o gör det nog än om han lever. PAt var nog Hobbex där med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 8 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2014 Sånt är fantastiskt. Hade en liknande upplevelse i en stadspark en gång. Återigen kånkar jag ut min fantastiskta fender, upp på scenen. Då kommer ljudkteknikern "nej nej nej, ni får köra på våra line6 stärkare. Dom är mycket bättre än din! och så slipper jag ha en mick". Jag har aldrig mått sämre under ett gig tror jag. FYFAN va illa det lät (detta var när line6 va sprillans nytt och lät som 10w nybörjarstärkare med en switch för disten). Sen kändes det även jobbigt när jag fick be ljudteknikern komma upp på scenen och hjälpa mig stämma (för tydligen behövde jag inte mina pedaler heller… det fanns ju inbyggt) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AIC (oregistrerad) Postat 16 mars 2014 Dela Postat 16 mars 2014 Jag har 4 st VM44:or och 2 st DC196:or. Fina mikar... inget att klaga på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.