kirschler Postat 5 mars 2014 Postat 5 mars 2014 Jag har en del "isoleringsskivor" från Rockwool Akustik & Interiör AB (företaget verkar inte finnas längre) som jag haft liggandes en längre tid. Har fått dom av en polare för länge sen och har ingen aning vad de egentligen är ämnade för. Skivorna är 40mm tjocka och har en slags glasfiberväv på ena sidan. De verkar var rätt styva och inte lika "sladdriga" som vanliga 45mm isoleringsskivor. Vad tror ni - kan man använda dessa skivor till någon form av absorbent?
kirschler Postat 6 mars 2014 Trådstartare Postat 6 mars 2014 svar ja Gött! Kanske funkar till att ta de första reflektionerna från höger och vänster vägg.
Demonproducenten Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 Gött! Kanske funkar till att ta de första reflektionerna från höger och vänster vägg. säkerligenoch du skulle ju kunna bygga ram till dom och stoppa in lite mer isolering bakom för att få effekt djupare ner i frekvenserna eller åtminstone placera dom med en luftspalt bakom mot väggen kommer säkert in några kunniga snart och ger dig bättre handledning 🙂
kirschler Postat 6 mars 2014 Trådstartare Postat 6 mars 2014 Tycker jag redan fått bra handledning. Väntar med spänning på fler :-) Det där med luftspalt bakom låter bra - kanske lika stor spalt som skivbredd (ca 40mm)?
Demonproducenten Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 aah.... där kan jag inte svara med säkerhet ang avståndet bakom - nåt säger mig att avståndet bör skilja från bredden men jag kan vara ute i ogjort väder wellness eller nån kan säkert detta en film så länge som fanns i en annan tråd:
wellness music Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 (redigerat) säkerligen och du skulle ju kunna bygga ram till dom och stoppa in lite mer isolering bakom för att få effekt djupare ner i frekvenserna eller åtminstone placera dom med en luftspalt bakom mot väggen + 1 Redigerat 6 mars 2014 av wellness music
Måsart Postat 6 mars 2014 Postat 6 mars 2014 Blir nog kanon. Akustikmaterial känns väldigt överprissatt kan jag tycka. Det finns säkerligen många billigare lösningar om man har lite fantasi.
adrumdrum Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Hur många skivor har du och vad är det för storlek? Vanligtvis barukar dessa vara 45mm tjocka men 40mm förekommer säkert också.
kirschler Postat 7 mars 2014 Trådstartare Postat 7 mars 2014 Hur många skivor har du och vad är det för storlek? Vanligtvis barukar dessa vara 45mm tjocka men 40mm förekommer säkert också. Jag har 8st skivor. Skivorna är 1200 x 600 mm och 40mm tjocka.
kirschler Postat 10 mars 2014 Trådstartare Postat 10 mars 2014 Skivorna har som sagt ett lager "glasfiberväv" på ena sidan. Vilken sida hade ni valt som framsidan? Kanske inte spelar någon större roll?
Demonproducenten Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 glasfiberväven är ämnad som framsida men måla inte över den
kirschler Postat 10 mars 2014 Trådstartare Postat 10 mars 2014 glasfiberväven är ämnad som framsida men måla inte över den OK gött. Ingen målning - jag klär in skivorna med tyg.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.