Jump to content
Annons

Hörselskador trots öronproppar?


Andwuu

Recommended Posts

God afton,

Införskaffade mig nyligen ett par formgjutna Bellmanproppar som jag fick förra veckan. Då jag altlid varit ljudkänslig och även har lätt tinnitus (hörs tydligt i tystnad, kan höra det ganska bra om jag lyssnar efter det i ett någorlunda tyst rum) valde jag givetvis de filter med -25 dB dämpning. Fick möjlighet att testa dessa idag i replokalen och skillnaden i ljud mot de hörselkåpor jag använt innan var som natt och dag, och detta är då en underdrift. Ungefär all detalj i ljuden dämpades bort med hörselkåporna och kom tillbaka med propparna.

Däremot blev jag samtidigt lite smått besviken, eller åtminstone gjorde jag en upptäckt. Då min ljudkänslighet främst varit för ljusa frekvenser och hörselkåporna dämpat bort i stort sett all diskant så hördes denna betydligt mer. Det var precis gränsfall att det kändes som att cymbalträffar potentiellt skulle kunna skära väldigt smått i örat om de slogs till tillräckligt hårt. Samtidigt kändes det som att i princip all bas försvann istället, antagligen är detta då jag vant mig vid det mullriga, dova ljudet som uppstår vid användandet av hörselkåpor.

Undrar därför, är det möjligt att få hörselskador trots högsta möjliga dämpningen i propparna om jag känner visst obehag? Är ljudkänslighet bara upplevd volym eller blir man faktiskt rent fysiskt känsligare för höga ljudvolymer och drar lättare på sig hörselskador?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jättesvårt o svara på.

Får du förhöjd tinnitus och känner dig trött i öronen kan du ge dig på att propparna inte dämpar tillräckligt.

Det är allt jag har att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig angående bellman propparna. Jag har samma erfarenhet, de är ju suveräna men skulle jag repa så använder jag hellre gula industriproppar för att just få bort den jobbiga diskanten. Men vid konsert, uppträdande osv så är de fantastiska!

Det finns väl bellmanfilter som är helt täta va? Prova dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Propparna tar enbart hörselgången. Ljud leds även genom skallbenet och kan således nå innerörat på det sättet. Bone conduction serru.

Främst 0-200 hz detta uppstår med va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer just från ett rep med bandet, vi höll väl på cirka en och en halv timme skulle jag tro. Jag kan såhär direkt efteråt inte påstå att det tjuter mer i öronen, inte mer än vanligt (jag brukar få viss ökning av tjutet efter att jag vistats i en något bullrigare miljö, till exempel som ute på stan, detta försvinner dock alltid efter drygt en halvtimme i tystnad). När jag däremot repade kände jag att riktigt kraftiga cymbalsmällar tycktes dista smått i öronen, men så fort det blev tyst kändes hörseln normal igen. Ska jag vara helt ärlig kändes det som att det mullrade/tjöt mer i öronen efteråt om jag använt hörselkåpor än dessa proppar av någon anledning, trots att den upplevda volymen är högre med propparna. Är det lugnt att fortsätta så länge hörseln är bra efteråt och det inte Tjuter något nämnvärt?

För övrigt, var kan dessa solida filter hittas? Jag antar att dessa bara är till för att dämpa ljud så mycket som möjligt snarare än att dämpa rakt?

Är akustiken dessutom så pass annorlunda på scen att allt upplevs som tystare mot i en replokal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer just från ett rep med bandet, vi höll väl på cirka en och en halv timme skulle jag tro. Jag kan såhär direkt efteråt inte påstå att det tjuter mer i öronen, inte mer än vanligt (jag brukar få viss ökning av tjutet efter att jag vistats i en något bullrigare miljö, till exempel som ute på stan, detta försvinner dock alltid efter drygt en halvtimme i tystnad). När jag däremot repade kände jag att riktigt kraftiga cymbalsmällar tycktes dista smått i öronen, men så fort det blev tyst kändes hörseln normal igen. Ska jag vara helt ärlig kändes det som att det mullrade/tjöt mer i öronen efteråt om jag använt hörselkåpor än dessa proppar av någon anledning, trots att den upplevda volymen är högre med propparna. Är det lugnt att fortsätta så länge hörseln är bra efteråt och det inte Tjuter något nämnvärt?

För övrigt, var kan dessa solida filter hittas? Jag antar att dessa bara är till för att dämpa ljud så mycket som möjligt snarare än att dämpa rakt?

Är akustiken dessutom så pass annorlunda på scen att allt upplevs som tystare mot i en replokal?

Tjena broder! Ja det stämmer. Är väggarna stumma som i de flesta rum så kan basen förstärkas upp till 1200% (säkert mer). Drog till med en saftig siffra för att visa på det. Och dessa frekvenser (stående vågor) hörs över allt annat och skapar groppar i basen som är högre "peaks".

Link to comment
Dela på andra sajter

Propparna tar enbart hörselgången. Ljud leds även genom skallbenet och kan således nå innerörat på det sättet. Bone conduction serru.

Öronproppar och skyddshjälm borde vara bästa lösningen alltså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu köpt dessa täta moduler och testade nyss repa med dessa. Till att börja med kändes det som att det blev ett sjukt övertryck i öronen och det gjorde ont att trycka in dem ordentligt på grund av detta. Jag antar att det på grund av detta gjorde att de inte dämpade ordentligt, för jag hörde ärligt talat ingen större skillnad mot 25 dB filtrena, cymbalerna skar fortfarande i öronen. Har någon här erfarenhet med dessa täta proppar som kan tipsa om hur de stoppas in för att förhindra att man får känslan att trumhinnorna ska spricka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen fick också för sig att dundra på trummorna innan jag hade fått i den högra proppen, satt väl cirka en meter från trumsetet. Det kändes inget i örat då när jag hade proppen i det vänstra örat, men det känns nu efteråt som att hörseln är väldigt smått stum på höger öra. Det tjöt inte i örat direkt efter detta och gör inte det nu heller.

Bör jag oroa mig för hörselskador eller räcker inte en dryg sekund av cymbalträffar och diverse andra trumslag på en meters avstånd för att ge bestående men? Om något nu hänt, kommer det återhämta sig om jag vilar örat? Jag tänker mig att det lika gärna skulle kunna vara för att jag bär in-earlurar väldigt mycket, även då jag inte lyssnar på något, hörseln känns ofta annorlunda efter att jag haft dem i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter som dödsmetallkeyboardist säger att endast proppar i liten replokal med mickade trummor och tjocka gitarrer blir svårt. Jag har gått igenom antalet olika proppar från olika tillverkare och det är stört omöjligt att helt bli av med pip och tjut i öronen efteråt. (edit: med enbart proppar)

Tänk även på att tiden spelar jättestor roll. D.v.s. hur länge du utsätts för högt ljud påverkar risken för hörselskador. M.a.o. ska du repa länge, kan det vara en ide att ha lite bättre hörselskydd, alternativt byta när du börjar bli lyssningstrött/lomhörd.

edit: Både trummis och leadgitarrist kör numera "Vic Firth Stereo Isolation Headphones", och är jättenöjda. Det förutsätter dock att du kan få bra medhörning. Lite tricksigt ifall man är flera som vill höra olika saker.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Se upp med starkt övertryck i hörselgångarna. Gör det ont, är det trummhinnorna som säger ifrån. Jag själv har lyckats spräcka trummhinnan i högerörat (p.g.a. stora och tätslutande öronproppar), med hörselbortfall i diskanten som resultat.

Ett tips är att blöta propparna lite, lite grann med vatten, så är de grymt mycket lättare att få in. (Men ta det lugnt ifall du har element i propparna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

dgn (oregistrerad)

Jag har använt bellmanproppar med 9 och 15db (jobbar som pianostämmare så jag vill bara förlänga karriären, inte avsluta den direkt genom att dämpa för mycket 😉 i snart 15 år. Jag älskar dem. Glömmer jag asken hemma får jag samma känsla som snusare beskriver då snusdosan blivit kvar hemma.

Jag håller helt med den där känslan vad gäller trummor. Jag använder alltid kåpor då jag sitter hemma och lajjar med trumsetet. Använder jag propparna (funkar med 15db-filtrena om jag inte är för brutal och håller på mer än en liten stund) så tycker jag det låter konstigt. man har som vant sig vid det där filtrerade soundet då diskanten är mer eller mindre helt borta.

Som svar på din första fråga skulle jag säga: absolut! Ljud brukar liknas med radioaktivitet på så vis att det är mängden man utsätts för som orsakar skador. Dvs ett svagt ljud under lång tid gör samma skada som ett i rätt förhållande, kort och starkt ljud gör. En vanlig arbetsskada för frisörer (förutom åderbrock?) är just hörselskador. Nej, det är inte alla tanters babbel som gör det, utan hårtorkar och annat surr. Dessutom är det ofta lite stökigt vid större salonger med mycket prat, radio mm. Står man i skiten hela dagarna så tar öronen stryk.

Sedan vill jag tala om vikten med att ha hörselskydden på hela tiden man befinner sig i stökiga miljöer och att man skall tänka på att öronen är extra känsliga direkt efter att man tagit av sig dem, precis på samma sätt som öronen är känsligare på morgonen efter att de fått avnjuta en förhoppningsvis snarkfri tystnad under sovtimmarna. Står man i en bullrig miljö med kåpor och tar av sig dem en stund innan man avslutat ett rep så tar öronen på den tiden lika mycket stryk som öronen skulle ha gjort om man helt struntat i skydden. Nu saknar väl detta sista uttalande lite substans eftersom jag inte har med några siffror, men det är snarare poängen jag är ute efter.

Ont i öronen, ringningar och känslan av att man har vatten i öronen (brukar kanske mer ofta liknas med att det blöder ur öronen eftersom känslan mest kommer i samband med att det gör ont) är tydliga varningssignaler. Som trummis eller som granne med en trummis skulle jag nog inte chansa. Jag skulle köra proppar och kåpor. Ett jävligt finurligt alternativ som kanske skulle fungera är 3M's Alert XP med medhörningar. Dom funkar helt suveränt och har inte det där klickljudet då nivån justeras, som tidigare versioner hade. De funkar ypperligt att stämma piano med, så de kanske funkar att repa med också? Sedan köra bellmanpropparna på spelningar? Även fast de inte är billiga så skulle jag rekommendera dig att skaffa 15db-filtrena med. Man ska visserligen inte överanvända dessa proppar eftersom de gör att man helt enkelt blir känsligare om man går med dem hela dagarna, men 9db brukar jag ha på bio och 9 eller 15 på konserter beroende på hur högt över tillåtna nivån de kör 😉 Sedan är det väl lite som med fylla. Man måste få missbruka det ibland, men man måste vara medveten om att man kan få betala ett väldigt högt pris om man gör det _helt_ utan omdöme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar man i band som spelar så högt att man måste ha både proppar o kåpor är det väl nåt rejält fel. Jag känner några såna band, aldrig att jag skulle gå in i deras replokal när de spelar där. Helt värdelöst som jag ser det.

Lika med konserter där alla går omkring med proppar i öronen för att det inte ska bli helt outhärdligt. Ingen varken på scen eller i publiken hör egentligen vad som spelas, bara massor med bas som pressar in genom skallbenet. Det är så idiotiskt att det är sanslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.