Jump to content
Annons

aaaaahhhh-kör, Hur ställa in delay

rockstone

Recommended Posts

Om man vill ha en jättekör, eller den ska låta stort och va långt borta. Hur ska man ställa in delayet då?

Jag har H delay och cubase 5, Har ni några tips? Ska man använda nån nån speciell kategori typ ping pong eller bandeko eller nåt likanade? Jag har svårt att få till en stor kör, det låter inte bra

Dela på andra sajter

Annons

Om du vill att det ska låta långt bort om kören ska du nog framför allt använda dig av ett reverb med ett riktigt stort rum. Delay på kör blir lätt väldigt grötigt. Men om du vill ha det skulle jag nog säga att det ska vara inställt på 1/8, dra ner rejält på delaytime och sedan lägga wet/mix på inte mer än 25 typ.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag använder stereodelay i Cubase 7 för det, sätter endast ett par millisekunders delay så uppfattar örat att kören står längre bak. Om du vill ha en enorm kör kan du ju ha längre delay osv.

Det är även viktigt att du använder dig av panorering. I min senaste låt så hade jag 3 olika kör track, en centrerad, en 80 pan åt vänster och en 80 pan åt höger. Se till att det 3 tracksen låter lite smått olika (båda de pannade kan låta rätt lika eftersom de inte är precis bredvid varandra, men den centrerade bör ha lite annorlunda ljud på nått sätt, men inte för mycket!). Lek sen även med volymen på dom eftersom lägre volym generellt gör att de låter som om de är längre ifrån. Om du då har 3 tracks som låter ltie smått annorlunda kan du sänka alla tre, men fortfarande få ett ganska högt ljud eftersom det faktiskt är 3 tracks.

Om du vill att kören skall vara inne i en kör/orkester hall bör du tänka på det. I min senaste kör så ville jag det, och satte därför min stereodelay för att få väggreflektioner. På kören panorerad till vänster hade jag dessa iställningar:

http://oi62.tinypic.com/125tjwy.jpg

Efter som kören är på den vänstra sidan av rummet så använde jag 1 ms delay där, eftersom de står nära den vänstra väggen. På den högra sidan använde jag 3 ms delay. Ljudet går med hastigheten 340 m/s, så du kan själv räkna på det om hur stort rum du vill uppnå. Jag kunde definitivt haft större delay.

Att mix är inställt på endast är 25.0 är p.g.a att väggreflektionerna inte låter särskilt högt.

Sen självklart en rumsreverb på det och du bör få en fin effekt.

Här har du resultatet i min senaste låt (0:18):

https://www.youtube.com/watch?v=FnSkzHMK1tE

Hoppas inte detta var saker du redan visste, men det är de tekniker jag använder för mina "breda och stora" körer. Sen om ni uppfattar dom som stora är väl en annan femma, men jag tycker det låter helt okej i alla fall.. 🙂

Redigerat av Gerterface
Dela på andra sajter

Jag använder stereodelay i Cubase 7 för det, sätter endast ett par millisekunders delay så uppfattar örat att kören står längre bak. Om du vill ha en enorm kör kan du ju ha längre delay osv.

Det är även viktigt att du använder dig av panorering. I min senaste låt så hade jag 3 olika kör track, en centrerad, en 80 pan åt vänster och en 80 pan åt höger. Se till att det 3 tracksen låter lite smått olika (båda de pannade kan låta rätt lika eftersom de inte är precis bredvid varandra, men den centrerade bör ha lite annorlunda ljud på nått sätt, men inte för mycket!). Lek sen även med volymen på dom eftersom lägre volym generellt gör att de låter som om de är längre ifrån. Om du då har 3 tracks som låter ltie smått annorlunda kan du sänka alla tre, men fortfarande få ett ganska högt ljud eftersom det faktiskt är 3 tracks.

Om du vill att kören skall vara inne i en kör/orkester hall bör du tänka på det. I min senaste kör så ville jag det, och satte därför min stereodelay för att få väggreflektioner. På kören panorerad till vänster hade jag dessa iställningar:

http://oi62.tinypic.com/125tjwy.jpg

Efter som kören är på den vänstra sidan av rummet så använde jag 1 ms delay där, eftersom de står nära den vänstra väggen. På den högra sidan använde jag 3 ms delay. Ljudet går med hastigheten 340 m/s, så du kan själv räkna på det om hur stort rum du vill uppnå. Jag kunde definitivt haft större delay.

Att mix är inställt på endast är 25.0 är p.g.a att väggreflektionerna inte låter särskilt högt.

Sen självklart en rumsreverb på det och du bör få en fin effekt.

Här har du resultatet i min senaste låt (0:18):

https://www.youtube.com/watch?v=FnSkzHMK1tE

Hoppas inte detta var saker du redan visste, men det är de tekniker jag använder för mina "breda och stora" körer. Sen om ni uppfattar dom som stora är väl en annan femma, men jag tycker det låter helt okej i alla fall.. 🙂

Detta skall jag testa, så du sätter ett reverb efter delayet altså?
Dela på andra sajter

Detta skall jag testa, så du sätter ett reverb efter delayet altså?

Ursäkta mitt klumpiga upplägg, för det behöver inte alls vara det bästa.

Det beror faktiskt på vad du vill uppnå. Om du har en centrerad kör som du flyttar bak genom att använda några millisekundersdelay (antagligen monodelay) för att lura lyssnarens hjärna, så bör reverbet vara efteråt enligt mig. Däremot ifall du vill skapa väggreflektioner via stereodelay så brukar jag ha reverben innan, annars får du ju reverb på även väggreflektionerna. Det kan i och för sig ge en rätt bra effekt, och ge extra styrka, så jag föreslår att du provar och ser vad du tycker låter bäst.

I mitt exempel som jag länkade använder jag EastWest Symphonic Choirs, och endast Stage Mics. Det menar ju att jag redan har ett inbyggt hallreverb, eftersom samplingarna är väldigt wet. Prova dig fram och se vad du tycker låter bäst!

Föresten, ofta låter aldrig en kör bred förens du har fått resten av elementen i mixen på rätt plats. Att försöka få en kör bred och realistisk (om den är gjord via samplingar dvs, vilket jag antar) kan vara väldigt svårt om inte resten av mixen sitter på sin plats. Gör så gott det går, fortsätt sen, när du är klar med mixen så kommer du märka ifall det var tillräckligt eller inte. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.