Jump to content
Annons

Hurtig hummer fylld med räkor ;)


Fast enough for you!?  

23 röster

  1. 1. Fast enough for you!?

    • 5 - Jajamensan, hummer är min favvis :)
      8
    • 4 - Jorå gasen i havsbotten
      8
    • 3 - Helt ok fast jag gillar kräftor bättre
      4
    • 2 - Nja, du ska nog variera fiskrätterna lite mer nästa gång
      1
    • 1 - Nä, jag tål inte fisk :(
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: With the palm of my hand

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: Proggressiv Metal

* LÅTLÄNGD: 07:36

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* PRODUCENT: Jonas Ekestubbe

* EV. MEDVERKANDE: Min kära broder

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 8,69 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Låten! - With the palm of my hand

Jaha då får vi väl se vad ni tycker om denna lilla lugna låt. 😆

Har haft den ett tag nu men bestämde för nån dag sedan att göra klart. Är rätt nöjd men skulle gärna vilja ha lite kritik från er.

All kritik är välkommen! 😉

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj det var visst lite problems med länken, som vanligt. 😉

Men nu är det fixat. 🙂

När ni klickar på länken kommer ni in på min hemsida. Klicka på låten "With the palm of my hand".

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mkt för kommentarerna. 😛

lavrell:

Kul att du gillar det!

fad:

Tack för ett mkt uttömmande svar. 🙂

Vilka synthljud är det som du syftar på som inte låter tighta? 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Snygga unison slingor och vilket slut! Solot för tankarna till Jan Hammer, den gamle räven. Hur fick du till det ljudet? Tänkte att jag skulle hitta något att gnälla över den här gången.... men icke. :rolleyes:

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här e jäkligt tajt o jäkligt snyggt! RÄkOR passar mig perfekt 😛

Men det vet du redan! :rolleyes:

Welcome onboard on the Culloden - Train! "of thoughts" mohaha 😎

Nu spelar vi så fingrarna blöder! 😆

Redigerat av Culloden
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det nice.

Som vanligt.

Vad använder du för trummor?

Men Djonas, var har du gjort av alla dina gamla låtar? Gick ju att ladda hem förrut. Min Ipod känns tom.

Edit: För övrigt tycker jag att "fade-out"-slut är horiblare än osorterade strumpor.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Solot för tankarna till Jan Hammer, den gamle räven. Hur fick du till det ljudet?

Tackar Straka för de fina kommentarerna. Ljudet kommer från min keyboard, en Yamaha S03 och heter "Pulse", helt klart ett av mina favvoljud. :rolleyes:

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt och tajt som f-n. Trots att låten är lång är det bra med variationer så den inte känns lång.

Schysst att man kan ladda hem det dessutom!!! :rolleyes:

Pluffos fråga återstår: vad använder du för trummor?

Fast du vill kanske inte avslöja det eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så mkt för alla kommentarer.

Håkan Ekberg:

Hehe så du är en sån där lyxpajsare dårå. 🙂

Vender:

Tabla Rosa, hehe ok tack så mkt men vad tyckte du om denna låten?

nkai:

Synd för fisk och skaldjur är ju smaskens...mmmmm. 😄

Culloden:

Tack för de fina orden. Yes nu kör vi så det ryker. 😄

Pluffo:

Jag använder mig av Edirol Super Quartet som trumplugg. Tycker låter helt ok om man pillar lite förstås. 😉

Hmm....vad konstigt...var brukar du ladda ner dem från...demomusic eller?...den servern håller nog på att gå i graven...ska byta sida tror jag. 😏

punkrockdude:

Kul att du lyssnade på låten även om det egentligen inte är ditt gebit. 🙂

LDB:

Tack så mkt.

Trummor...se ovan. 😛

Ha det gött

Mvh / djonas

edit: hehe värst va mkt smileys jag använder i typ varje inlägg, hihi. 😄😛😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att höra den några gånger för jag toklyssnade bara på trummorna. Ganska ofattbart att det är super quartet.

Jag gillar det orkestrerade draget i dina låtar. Annars tröttnar jag lätt om det bara är gitarronanai utan att det faktiskt är en låt som är intressant att lyssna på. Risken är ju också att det blir meseri av det. Vet en period under min hårdrocksperiod när Richie Blackmoore hade sagt att man skulle lyssna på Bach. Plötsligt sprang alla gittarister ut och köpte klassiska skivor och försökte låta som bach eller något. Men utan talang och en nyansering blir det bara platt som en pannkaka. Förlåt mina långa utläggningar. Det här är både intressant, väl framfört och roligt att lyssna på tycker jag. Det händer saker som gör det intressant och det finns ett tilltalande tonspråk i din musik.

Det enda jag kan säga är väl att cymbalerna skulle kunna vara roligare. Annars är det helt klart en femma. :rolleyes:

edit: ständigt dessa stavfel.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm....vad konstigt...var brukar du ladda ner dem från...demomusic eller?...den servern håller nog på att gå i graven...ska byta sida tror jag. 😛

Ja, precis. Senast jag var där hittade jag dock varken ut eller in 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att höra den några gånger för jag toklyssnade bara på trummorna. Ganska ofattbart att det är super quartet.

Jag gillar det orkestrerade draget i dina låtar. Annars tröttnar jag lätt om det bara är gitarronanai utan att det faktiskt är en låt som är intressant att lyssna på. Risken är ju också att det blir meseri av det. Vet en period under min hårdrocksperiod när Richie Blackmoore hade sagt att man skulle lyssna på Bach. Plötsligt sprang alla gittarister ut och köpte klassiska skivor och försökte låta som bach eller något. Men utan talang och en nyansering blir det bara platt som en pannkaka. Förlåt mina långa utläggningar. Det här är både intressant, väl framfört och roligt att lyssna på tycker jag. Det händer saker som gör det intressant och det finns ett tilltalande tonspråk i din musik.

Det enda jag kan säga är väl att cymbalerna skulle kunna vara roligare. Annars är det helt klart en femma. 😆

edit: ständigt dessa stavfel.

Tack så mkt!

Kul att du lyssnar och tycker det är intressant. 🙂

Jag kan hålla med om cymbalerna. Har funderat på om jag ska ta dem från min synt istället för de låter rätt ok.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst hummer med en doft av Michael Romeos strumpor! :rolleyes: Jag antar att keysolot är programmerat/kvantiserat! annars blir jag rädd! slutet va mysigt asså! fortsätt så ba! (lite mer polymetriska figurer kunde ha vart ballt!) cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mkt för alla kommentarer.

Håkan Ekberg:

Hehe så du är en sån där lyxpajsare dårå. 😆

Ha det gött

Mvh / djonas

edit: hehe värst va mkt smileys jag använder i typ varje inlägg, hihi. 😄 :D :rolleyes:

I wish! 🙂

Medan min farfar fortfarande levde (ca 20 år sedan) så hade vi båt och satte hummertinor bla. och då är det ju ganska lätt att få smak för havets lite dyrare läckerheter som hummer. Den tiden är dessvärre förbi. 🙁

Får man så här fin hummer och räkor serverat i lurarna, så får man tacka och bocka. 🙂

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mkt för alla kommentarer.

Håkan Ekberg:

Hehe så du är en sån där lyxpajsare dårå. 🙂

Ha det gött

Mvh / djonas

edit: hehe värst va mkt smileys jag använder i typ varje inlägg, hihi. 😄😛😄

I wish! 🙂

Medan min farfar fortfarande levde (ca 20 år sedan) så hade vi båt och satte hummertinor bla. och då är det ju ganska lätt att få smak för havets lite dyrare läckerheter som hummer. Den tiden är dessvärre förbi. 🙁

Får man så här fin hummer och räkor serverat i lurarna, så får man tacka och bocka. 🙂

Håkan

Det var helt enkelt bättre förr. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat två gånger. Här kommer först vad jag kladdade ner när jag lyssnade. tidsangivelserna är ungefärliga:

Gott kompgitarrljud. Dock tendens till något slags "sub-bas" som hörs och stör lite när gitarrerna kommer ganska ensamma och stoppar upp. Annars jättegott distinkt distljud.

Stråkarna känns lite sega, odistinkta till det rytmiskt markerade de har att spela. Annat distinktare ljud, kanske?

Tråkigt pianoljud vid 0:35 och även i andra delar av låten. Låter också som om pianot spelar i ett "eget rum" utan koppling till övriga ljudbilden. Jag hade nog velat höra en fräsande, distinkt och distad Hammond men förstår att det inte är så lätt att få tag i. I detta parti tycker jag också att gitarrerna hade kunnat få komma upp mer på bekostnad av pianot.

Trummorna låter jättebra och är ju programmerade av en mästare! Tveksam till cymbalerna.

1:30 Vilken underbar scenförändring i låten, grymt!!!!!!!!!!!!!!!!!

3:40 Tråkigt piano i annars underbar passage!

3:58 Ännu mysigare men här tycker jag att det skall vara ett mäktigare, högre och kyligare stråkljud, möjligtvis kombinerat med något mäktigt choir-ljud om det fanns för här behöver det mäktiga i musiken lyftas fram mer. Underbart tema och underbart spelat och komponerat!

5:40 Underbart goda synthar kommer in och lyfter partiet tre snäpp till när man trodde att det inte kunde tas längre, mästerligt!!!!!!!!

6:00 Grymt synthsolo!!!!!! Kanske lite eko som studsar lite? Jag hoppas att Du inte spelar det live för då kan jag bli tvungen att vidtaga rättsliga åtgärder!

6:44 Underbart break som fungerar helt underbart som kontrast till det tidigare och som också visar sig vara outrot i låten. Tycker dock att Du skall ha självförtroende nog att låta det växa än mer, gå ett par vändor till och låta fler och fler instrument komma in. Det outrot hade klarat att gå runt många varv till, eventuellt leda över i en ny låt.

Så kladdade jag för mig själv. Du är så oerhört begåvad och jag blir alltid väldigt känslomässigt berörd av Din musik. Denna gång var det flera gånger som jag rös av välbehag och nästan fällde en tår. Vid alla de passager som jag skrivit om blev jag alldeles knäckt!!!! Du har fattat vad musik skall handla om. Det är så mycket känslor i Din musik och det känns som ett fantastiskt äventyr att lyssna på Din musik. Vad som helst kan hända bakom nästa hörn och gör det också. Du rör Dig fritt åt alla de håll som musiken för Dig utan att begränsas av några regler. Spel- och livsglädje förmedlar Du med Din musik. Pretentiös musik som vissa säkert skulle kunna lustmörda men då har de liksom missat hela grejen. Musik kan vara så mycket mer än tre minuters skval och det visar Du. Hoppas att alla oavsett musikinriktning tar sig tid och öppnar sitt sinne och lyssnar igenom låten flera gånger. De kommer att bli rikligt belönade.

Jag hoppas att Du försöker ta Dig någonstans med Din musik. Fler borde få höra detta. Jag kommer att supporta Dig hela vägen.

Hoppas att Du inte tar illa upp för de kritiska delarna. När det är så här bra så måste man få vara lite grinig! Jag skulle gladeligen hosta upp pengar och köpa din skiva rakt av!

Ett tips till alla som vill lyssna: Dra på rejält med volym, blunda och flyt iväg - det gjorde jag!

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Passade på att lyssna igenom ditt material.

Gillade speciellt stråkpartiet i Palms.

Annars är nog favvolåten Common Wealth.... mycket snygg.

Överlag bra känsla för melodier, harmonier o rytm.

Får nog ladda ner.

Tummar upp! 😄

Gör du allt själv?

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst hummer med en doft av Michael Romeos strumpor! 😱 Jag antar att keysolot är programmerat/kvantiserat! annars blir jag rädd! slutet va mysigt asså! fortsätt så ba! (lite mer polymetriska figurer kunde ha vart ballt!) cheers

Tack så mycket Bultage för att du lyssnade. 🙂

Syntsolot är delvis spelat live och delvis programmerat.

Vad kul att du gillade slutet, jag var lite osäker på om jag skulle ha med det överhuvudtaget. Jag gjorde den här låten redan förra sommaren så nu när jag arrangerade ihop den satt jag länge och funderade hur jag skulle sy ihop påsen, men nu i efterhand tycker jag att det passar rätt bra med ett lugnt slut efter en 6 min mörbultning. 😱

Mer polymetriska figurer....hehe jag man kan nog aldrig få nog av det eller hur? 😛

Jag är dock för tillfället mer inne på att köra med stadiga 4/4-rytmer (med undantag såklart 😄) och rytmisera mer med gitarr och andra instrument.

Ha det gött

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat två gånger. Här kommer först vad jag kladdade ner när jag lyssnade. tidsangivelserna är ungefärliga:

Gott kompgitarrljud. Dock tendens till något slags "sub-bas" som hörs och stör lite när gitarrerna kommer ganska ensamma och stoppar upp. Annars jättegott distinkt distljud.

Stråkarna känns lite sega, odistinkta till det rytmiskt markerade de har att spela. Annat distinktare ljud, kanske?

Tråkigt pianoljud vid 0:35 och även i andra delar av låten. Låter också som om pianot spelar i ett "eget rum" utan koppling till övriga ljudbilden. Jag hade nog velat höra en fräsande, distinkt och distad Hammond men förstår att det inte är så lätt att få tag i. I detta parti tycker jag också att gitarrerna hade kunnat få komma upp mer på bekostnad av pianot.

Trummorna låter jättebra och är ju programmerade av en mästare! Tveksam till cymbalerna.

1:30 Vilken underbar scenförändring i låten, grymt!!!!!!!!!!!!!!!!!

3:40 Tråkigt piano i annars underbar passage!

3:58 Ännu mysigare men här tycker jag att det skall vara ett mäktigare, högre och kyligare stråkljud, möjligtvis kombinerat med något mäktigt choir-ljud om det fanns för här behöver det mäktiga i musiken lyftas fram mer. Underbart tema och underbart spelat och komponerat!

5:40 Underbart goda synthar kommer in och lyfter partiet tre snäpp till när man trodde att det inte kunde tas längre, mästerligt!!!!!!!!

6:00 Grymt synthsolo!!!!!! Kanske lite eko som studsar lite? Jag hoppas att Du inte spelar det live för då kan jag bli tvungen att vidtaga rättsliga åtgärder!

6:44 Underbart break som fungerar helt underbart som kontrast till det tidigare och som också visar sig vara outrot i låten. Tycker dock att Du skall ha självförtroende nog att låta det växa än mer, gå ett par vändor till och låta fler och fler instrument komma in. Det outrot hade klarat att gå runt många varv till, eventuellt leda över i en ny låt.

Så kladdade jag för mig själv. Du är så oerhört begåvad och jag blir alltid väldigt känslomässigt berörd av Din musik. Denna gång var det flera gånger som jag rös av välbehag och nästan fällde en tår. Vid alla de passager som jag skrivit om blev jag alldeles knäckt!!!! Du har fattat vad musik skall handla om. Det är så mycket känslor i Din musik och det känns som ett fantastiskt äventyr att lyssna på Din musik. Vad som helst kan hända bakom nästa hörn och gör det också. Du rör Dig fritt åt alla de håll som musiken för Dig utan att begränsas av några regler. Spel- och livsglädje förmedlar Du med Din musik. Pretentiös musik som vissa säkert skulle kunna lustmörda men då har de liksom missat hela grejen. Musik kan vara så mycket mer än tre minuters skval och det visar Du. Hoppas att alla oavsett musikinriktning tar sig tid och öppnar sitt sinne och lyssnar igenom låten flera gånger. De kommer att bli rikligt belönade.

Jag hoppas att Du försöker ta Dig någonstans med Din musik. Fler borde få höra detta. Jag kommer att supporta Dig hela vägen.

Hoppas att Du inte tar illa upp för de kritiska delarna. När det är så här bra så måste man få vara lite grinig! Jag skulle gladeligen hosta upp pengar och köpa din skiva rakt av!

Ett tips till alla som vill lyssna: Dra på rejält med volym, blunda och flyt iväg - det gjorde jag!

Hehe vad ska man säga...jag bugar och bockar...tack så jättemycket wonderboy!!! 😄

Vilken respons, helt otroligt. 🙂

När det gäller stråkarna så är faktiskt det Spiccato-ljudet det mest distinkta jag hittat so far... 🙂

Men jag har märkt att när det spelas ihop med andra instrument så flyter det ihop lite och blir tyvärr lite grötigare. 🙁

Kan hålla med om pianot också, grejen är ju att den här låten gjordes förra sommaren och när jag nu satte ihop den dvs arrade lade jag inte lika mkt tid på själva instrumentljuden. Försökte mest knyta ihop säcken lixom.

Kul att du gillar trummorna, har spenderat rätt mkt tid med dem, hehe.

Härligt underbar detaljerad kritik bit för bit!!

Jag har lyssnat på låten flera gånger nu med den här textrutan uppe och funderat på vad du skriver och jag håller med om mkt förrutom t.ex. choirljudets ersättning av stråkarna. Jag har försökt att begränsa mig ganska mkt i denna låten vad gäller antalet instrument och helt enkelt bara försökt gå efter grundidén. Känns om att ett choirljud skulle ta över för mkt om du förstår vad jag menar. 😮

Syntsolot....hehe ja det är delvis live och delvis proggat. 😄

Kul att du gillar slutet, jag har fått mkt positiv kritik på annat håll för det oxå 🙂 och jag håller med att det ska vara längre. Min tanke var nu att jag skulle göra en radiovänlig version.....not!! 🙂😛

Annars vet jag inte vad jag ska säga annat än Tack!!!

Musik för mig handlar helt och hållet om att förmedla en känsla. Om jag så bara lyckas förmedla den känslan till 1 person som tar till sig den på det viset du gjort då är jag hemma....då har jag nått mina mål....delvis:P

Ha det gött

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Apdåligt och skitbra!! Ingen som helst känsla, däremot en massa instrumentonani. Väldigt sjyssta harmonier, men de känns väldigt mekaniskt inövade även om de låter mycket intränade.

Känns som en hårdrocksmotsvarighet till Smurfhits eller liknande, du bör hitta din egen stil för att dominera. För du spelar nämligen otroligt bra!!

/Mr vet allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hmm....vad konstigt...var brukar du ladda ner dem från...demomusic eller?...den servern håller nog på att gå i graven...ska byta sida tror jag.  🙂

Ja, precis. Senast jag var där hittade jag dock varken ut eller in 😉

Ok men kolla istället på soundclick.com (www.soundclick.com/jonasekestubbe)

Där finns rätt många låtar men ska lägga upp mer, bl.a. de som nu ligger på demomusic´s sida. 🙂

Mvh / djonas

edit: Du hittar även låtar på länkarna här nedanför.

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Passade på att lyssna igenom ditt material.

Gillade speciellt stråkpartiet i Palms.

Annars är nog favvolåten Common Wealth.... mycket snygg.

Överlag bra känsla för melodier, harmonier o rytm.

Får nog ladda ner.

Tummar upp! 🙂

Gör du allt själv?

Tack så mycket MrPhil. 🙂

Roligt att du gillar just stråkpartiet. Det var nån annan här i tråden som tyckte att det lät otight (hur nu kvantiserade midiljud kan vara otighta men ok....?😠🙂 ). Men som sagt...smaken är ju som baken......hårig. 😄

Kul för övrigt att du gillar Common Wealth, den verkar gå hem hos de flesta. 😄

Yes jag gör allt själv.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...