Jump to content
Annons

Studiodator hur mycket minne?

Recommended Posts

Omgången (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag tänkte beställa en Macbook Pro 13 med Retina skärm som jag enbart kommer använda som studiodator.

Har maxat processor och RAM men är osäker hur stor hårddisk jag behöver.

Kan välja mellan 512 GB OCH 1 TB där 1TB känns för mycket med tanke på att jag är nybörjare, + att det kostar 4400 kr extra.

så...vad tycker ni? klarar man sig på 512GB? hur mycket har ni på era respektive datorer?

Tack på förhand 🙂

Annons
Omgången (oregistrerad)
Postat

jo men sånt har jag varken lust eller ork med 😛 tänkte först se hur mycket det är rimligt och beställa rätt från början.

Postat

jo men sånt har jag varken lust eller ork med 😛 tänkte först se hur mycket det är rimligt och beställa rätt från början.

Skulle inte lägga 4k, men du kanske är tät som en bihåleinflammation? Du kan ju alltid komplettera med en extern hårddisk längre fram, men det kanske oxå blir jobbigt?

Omgången (oregistrerad)
Postat

Skulle inte lägga 4k, men du kanske är tät som en bihåleinflammation? Du kan ju alltid komplettera med en extern hårddisk längre fram, men det kanske oxå blir jobbigt?

Extern hårddisk kan jag absolut tänka mig, jag orkar ju inte med att ändra något i macens hårdvara (därav "varken lust eller ork"), och snälla håll dig till de ovan ställda frågarna om du väljer att delta i diskussionen, nu är det inte du som betalar så du får gärna föreslå det optimala.

Postat

, och snälla håll dig till de ovan ställda frågarna om du väljer att delta i diskussionen, nu är det inte du som betalar så du får gärna föreslå det optimala.

Varför inte bara vara glad för de eventuella svar du får?

Omgången (oregistrerad)
Postat

Varför inte bara vara glad för de eventuella svar du får?

Måste ha formulerat mig fel, var absolut inte meningen att verka otrevlig där och jag är förstås tacksam för alla svar jag får.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en 240gb SSD. Med mina musikprogram och OS så fyller jag inte mer än strax under 100GB.

Samolingsbibliotek beror ju på vad du kör för nåt hur mycket plats dom tar. Mina tar ca 30gnåb och jag har valt att lågga dessa på en vanlig disk istället för på SSD för jag visste inte hur mycket plats jag skulle använda på SSd disken.

Likadant är beror det på om du spelar in hel poporkester då tar låtarna mer plats än om du kör virtuella instrument och kanske vara sång.

Så spelar du in mer elektroniskmusik så behöver du inte så mycket disk.

Redigerat av drloop
Omgången (oregistrerad)
Postat

Jag har en 240gb SSD. Med mina musikprogram och OS så fyller jag inte mer än strax under 100GB.

Samolingsbibliotek beror ju på vad du kör för nåt hur mycket plats dom tar. Mina tar ca 30gnåb och jag har valt att lågga dessa på en vanlig disk istället för på SSD för jag visste inte hur mycket plats jag skulle använda på SSd disken.

Likadant är beror det på om du spelar in hel poporkester då tar låtarna mer plats än om du kör virtuella instrument och kanske vara sång.

Så spelar du in mer elektroniskmusik så behöver du inte så mycket disk. Så det beror på hur du använder datorn.

Kommer jobba med elektronisk, det börjar nu luta åt 512 GB hållet , 1 TB kändes för mycket, men som den nybörjare jag är, så vet jag inte hur mycket det är bra att ha från början/hur mycket man kanske lär behöva så småningom, Tack för svaret (y)

Postat

Man kan väl egentligen aldrig ha för mycket plats? Jag köpte en Mac Book Pro för ett år sedan, då valde jag 512 GB varav den anledningen att man kan köpa flera TB lagring för den kostnaden det kostar att uppgradera till 1000 GB... (4500 kronor eller vad det nu var). För 4500 kronor får du ca 8 TB lagring. Jag har en My Cloud 2TB, och den funkar utmärkt som lagring (moln). den kostade 1500 kronor.

Omgången (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Man kan väl egentligen aldrig ha för mycket plats? Jag köpte en Mac Book Pro för ett år sedan, då valde jag 512 GB varav den anledningen att man kan köpa flera TB lagring för den kostnaden det kostar att uppgradera till 1000 GB... (4500 kronor eller vad det nu var). För 4500 kronor får du ca 8 TB lagring. Jag har en My Cloud 2TB, och den funkar utmärkt som lagring (moln). den kostade 1500 kronor.

Okej, det där med cloud låter bra! 🙂 glömde bort det helt, tack för tipset, jag kör nog på 512 GB + eventuellt molnutrymme.

Redigerat av Omgången
drloop (oregistrerad)
Postat

Tänk på att stora filer som det blir när man jobbar med musik tar tid att skicka upp i molnet och dessutom tar tid att hämta hem om man har kackig uppkoppling.

Omgången (oregistrerad)
Postat

Tänk på att stora filer som det blir när man jobbar med musik tar tid att skicka upp i molnet och dessutom tar tid att hämta hem om man har kackig uppkoppling.

Japp, är fullt medveten om det, men det är ju frågan om det ens kommer behövas, jag har mina 512 GB och av ditt tidigare inlägg att döma så verkar det som att det kommer räcka gott o väl.

Återigen tack alla som bidragit med svar 🙂

Postat (redigerat)

Jag tycker inte den extra lagringen är värd de pengarna. Hade hellre köpt en 960GB SSD och en Seagate GoFlex Thunderbolt adapter för backup och extra lagring.

Fast hade det varit JAG så hade jag nöjt mig med 512GB internt och köpt en större gammaldags extern hårddisk för backup och lagring. Sen lagt pengarna som blev över på annat skoj. 🙂

Redigerat av rainydays
Postat

Extern hårddisk kan jag absolut tänka mig, jag orkar ju inte med att ändra något i macens hårdvara (därav "varken lust eller ork"), och snälla håll dig till de ovan ställda frågarna om du väljer att delta i diskussionen, nu är det inte du som betalar så du får gärna föreslå det optimala.

Måste ha formulerat mig fel, var absolut inte meningen att verka otrevlig där och jag är förstås tacksam för alla svar jag får.

Du framstår som en smula korkad. Lycka till med nya datorn. Mitt sista inlägg i den här tråden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.