Jump to content
Annons

Brus i monitorer, när laptopen är ansluten till nätagg.

Recommended Posts

Björn Lundberg (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har precis införskaffat ett par av fluidaudios C5 studiomonitorer. Det första jag gjorde för att prova ljudet i dom var att koppla in min ipod via aux, det lät riktigt bra. Men sedan när jag skulle ansluta monitorerna till laptopen så började det brusa och spraka ganska kraftigt, utan att jag hade någon musik på. Därefter när jag drog ut strömkabeln eller laddningsladden till den bärbara datorn så upphörde bruset och allt lät bra. Vad som är skumt är att när jag istället för att ansluta monitorerna till datorn, utan ansluter hörlurar så är det inget brus eller sprak, varken när datorn laddar eller när strömkabeln är utdragen. Är det så att monitorerna är oerhört känsliga, eller är det för att datorn skickar ut en större spänning via aux utgången när den laddar som monitorerna tar skada utav? Kan tillägga att jag innan jag köpte monitorerna, använde ett par vanliga datorhögtalare från philips, då funkade det bra och det var inget brus när laddningssladden var inkopplad till datorn.

Jag undrar verkligen vad det kan vara och är otroligt tacksam för något svar eller några spekulationer från de mer erfarna, som kanske till och med råkat ut för samma sak..

Annons
Postat

Brukar kunna bli så med laptops tyvärr.

Du kan ju alltid testa att

Vända fasen på elen ( vänd stickproppen 180grader)

Koppla bort jorden (tejp är din kompis)

Prova annan kontakt i huset som går på annan fas ( låååång skarvsladd kan behövas)

Testa skadar ju inte men det brukar som sagt kunna bli sådär.

Björn Lundberg (oregistrerad)
Postat

Hej, och tack för det snabba svaret!

Testade att ansluta laptopens laddarsladd till ett ojordat uttag, och bruset försvann faktiskt. Men löper det ingen farlig risk för att man kan få sig en rejäl kyss av 230 volt om det blir något jordfel? Laptopens stickpropp är i alla fall jordad...

Kom nyss på, i skrivande stund, en väldigt skum grej. Strömförsörjning till ett grenuttag (som har till synes jordade utgångar) som är placerat vid skrivbordet där jag har laptopen, är ansluten (via en förlängningsladd) till ett ojordat uttag i andra änden av rummet. Så blir grenuttaget jordat då?

🤪 BLir verkligen förvirrad, har inte så mycket kunskap om det elektriska området.

Postat

Hej, och tack för det snabba svaret!

Testade att ansluta laptopens laddarsladd till ett ojordat uttag, och bruset försvann faktiskt. Men löper det ingen farlig risk för att man kan få sig en rejäl kyss av 230 volt om det blir något jordfel? Laptopens stickpropp är i alla fall jordad...

Kom nyss på, i skrivande stund, en väldigt skum grej. Strömförsörjning till ett grenuttag (som har till synes jordade utgångar) som är placerat vid skrivbordet där jag har laptopen, är ansluten (via en förlängningsladd) till ett ojordat uttag i andra änden av rummet. Så blir grenuttaget jordat då?

🤪 BLir verkligen förvirrad, har inte så mycket kunskap om det elektriska området.

Naturligtvis kan du få en stöt vid jordfel men tror inte du behöver oroa dej. Undvik att hälla öl i kontakten så går det nog bra 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.