Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

jag ska testa nu:)! har försökt att köra t-racks CS som jag har använt till min pc innan. nu kör jag mac. det programmet var jag super nöjd med men när jag skulle testa gratis versionen nu så fick jag ett super konstigt brus som kom o gick så fort jag la på en för inställd mastring. när jag processa låten hängde bruset med.... ngn ide om vad det kan vara?

Postat

Men alltså.. det finns inget program som mastrar en låt med presets direkt.

Du behöver pluggar och öron. Logic funkar utmärkt att mastra i. Pro Tools likaså.

Du behöver kompressorer, EQ's och lite annat smått och gott (för jag antar att du inte har hårdvara?)

Viktigast av allt är väl att den slutgiltiga mixen har headroom kvar för mastering, annars finns det inget du kan göra.

Postat

jag ska testa nu:)! har försökt att köra t-racks CS som jag har använt till min pc innan. nu kör jag mac. det programmet var jag super nöjd med men när jag skulle testa gratis versionen nu så fick jag ett super konstigt brus som kom o gick så fort jag la på en för inställd mastring. när jag processa låten hängde bruset med.... ngn ide om vad det kan vara?

Bruset kom antagligen för den "för inställda" mastering preseten du valde in fungerade för din låt. Du kanske pressade en kompressor/limiter för mycket med de inställningarna. Som Kilomi säger bör detta göras själv för maximala resultat, och det bästa är att testa sig fram med EQ, Kompressorer och Limiter.

Det enda jag gör under mastering är att jag möjligtvis använder lite EQ på stereo outen och trycker på med en limiter för att få upp volymen till en skaplig nivå. Skriver orkestrerad musik så oftast behövs inte så jätte mycket mer än så för min del. Bara att testa sig fram.

Postat

Jag antar att det brus som du nämner är ett brus som T-Racks lägger till med jämna mellanrum på demoversionen.

Det enda sättet att bli av med det är att köpa den 😉

Postat

allright! tack för svar!

jag har använt preset för att få ett hum om vart jag ska. hur jag än mixat o trixat så är det svårt att få upp "trycket " det där lilla extra som gör att det blåser i högtalarna. fast jag antar att d et krävs mer kunskap o tid som jag inte har just nu, får köra på ett tag till:)

Postat

Men alltså.. det finns inget program som mastrar en låt med presets direkt.

Jo det finns.

EZmix har ett paket med färdiga presets, ett knapptryck och sen klart.

Postat

Jo det finns.

Tänkte just att det kanske är dax för ett Ezmaster?

Postat (redigerat)

Jo det finns.

Ja men vad bra. Då är det bara mastra på! Gud så enkelt. Men lite konstigt är det att det heter EZ"mix" och presetsen per automatik mastrar. *host* :rolleyes:

TheKid:

Om du bara vill ha extra tryck så ska du kanske testa lite MaxxBass kombinerat med Waves L2?

Alternativt läsa lite om "hz" och kompressorer.

Redigerat av Kilomi
Postat

Som Bloeas säger så finns det ju pluggar som kan mastra en låt för dig med en knapptryckning.

Men resultatet blir oftast därefter också tyvärr.

Dom som har gjort dessa presets har ju inte din låt med din dynamik och din mixning.

Så deras inställningar (presets) passar ju egentligen bara den låten dom använde när dom gjorde presetsen.

Men det kan ju vara en bra utgångspunkt att starta ifrån, för att sedan tweaka och krana lite tills man är nöjd.

Postat (redigerat)

menar du bara att mastra en låt till rätt nivåer kan du göra det direkt i ditt daw

men vill du göra en komplett cdmaster: redbook, pq, isrc...

så behövs ett mer komplett program typ samplitude, wavelab.

det går inte att göra i logic tex

finns ett gratis fpör mac https://www.macupdat...c/20207/xo-wave

billigt för pc

http://www.sonycreat...com/cdarchitect

edit: om du har färdiga ljudfiler kan du ofta göra en cdmaster direkt i bränningsprogrammet

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Ja men vad bra. Då är det bara mastra på! Gud så enkelt. Men lite konstigt är det att det heter EZ"mix" och presetsen per automatik mastrar. *host* :rolleyes:

TheKid:

Om du bara vill ha extra tryck så ska du kanske testa lite MaxxBass kombinerat med Waves L2?

Alternativt läsa lite om "hz" och kompressorer.

Skämta på ni bara 😛

Men jag tycker den funkar utmärkt om jag vill snabbmastra något för att få mer tryck på grejerna.

Redigerat av Bloeas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.