Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan

Jag har lite funderingar kring startskiva för MAC. På jobbet skall vi troligtvis köpa in ett antal macbook air för att användas med musikprogram. Jag kommer vara lite ansvarig i början ifall det strular då jag jobbar med MAC annars också. Men jag funderar på vilket sätt som skulle vara smidigast.

Om jag skulle installera alla program på min macbook air, kan jag då göra en avbild av min dator till en extern disk som jag sedan kan använda för att installera på de andra datorerna? Hur är enklaste sättet att göra detta i så fall?

Jag tänker om jag får in en dator som har strul så vill jag bara kunna koppla in den externa disken och återställa den. Detta skall även gå ifall OSX på datorn är senare än det jag har på min återställningsdisk.

Hoppas ni förstår min fråga/funderingar :-)

MVH

Anders

Annons
Postat (redigerat)

Svår och bra fråga! Blir lite snillen spekulerar här.

Det finns ju flera sätt. med att återskapa samt flyttningsassistenten. Men det handlar ju inte bara om programmen utan även driftsäkerheten och drivrutiner. Men om ni nu ska köpa in ett gäng macar så skulle jag nog ta en av dom. Starta upp skapa ett default-konto, installera allt som ska vara i datorn, drivrutiner och ev usb-dongle. Se till att inte hålla på och surfa och skapa en massa onödiga cachefiler och historik.

Sen när det är gjort köra skivverktyg och en återskapa till en extern hårddisk. Sen boota upp alla dom nya macarna från den och göra samma sak, köra en återskapa till den interna hårddisken.

Kruxet är naturligtvis alla licenser. Men det måste väl gå att ange på nytt. Annars så blir det ju "olaglig fildelning"

Tipset är ju att ha en ssd disk med thunderbolt så går det ju rejält fort.

Edit: eller en usb 3.0-stick på typ 64 GB beroende på hur mycket som installeras

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Kunskapsdödaren sätter fingret på det stora problemet för er, vilket torde vara licenserna.

Så ni får se över vad som gäller beroende på vad som ska installeras. Om ni "bara" ska köra Garageband så är behöver ni ju inte göra något (mer än att koppla rätt Apple ID) men om det är exempelvis Logic, så finns ju det i App Store. Det kan vara så att ni måste göra den aktiva kopplingen för varje Apple ID ni ska ha, men jag vet också att de är på väg ut med volymlicenser för App Store.

http://www.apple.com/education/it/vpp/

Förutom skivverktyg kan jag rekommendera Carbon Copy Cloner.

http://www.bombich.com

Postat

Tack för svar. Det är nog det enklaste som ni säger att jag gör en avbild på en extern disk med alla program installerade som man kan använda sig av för att återställa de andra datorerna ifall det skulle behövas. Licenser e inga problem. Viisa får man skriva in manuellt igen, och pro tools har ju sin ilok nyckel. Kanske återkommer när det väl är dags till er för att se så jag gör rätt :-)

MVH

Anders

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jag har ett gäng macar på samma apple id. Gränsen ligger på 5 datorer men det gäller bara om man måste logga in på appstore. Alltså behöver man inte fundera på det. Carbon Copy Clooner till extern hårddisk och sen lägg in det är det lättaste sättet.

Postat

Finns väl ingen som helst anledning att köpa ett tredjepartsprogram när funktionen finns i OSX och Skivverktyg?

Boota med CMD+R, välj skivverktyg. Klicka och dra diskarna till vad som är källa och vad som är mål. Bocka för radera och klicka på återskapa, koppla sen ur käll-hårddisken och starta om. Klart!

Postat

Ett alternativ är ju att koppla in de andra macarna till din med target disk mode över thunderbolt och göra en avspegling av din hårddisk direkt till dem.

Postat

Ja, något tredjepartsprogram känns ju onödigt när det finns inbyggt som sagt i OSX. Att jag inte vill använda min dator som startdator är ifall min dator skulle behöva återställas så finns det ju ingen. Så därför tänker jag att en extern disk som man har på annat ställe är det allra bästa.

MVH

Anders

Postat

Ja, att skapa en återställningsavbild är klokt oavsett. Men jag tänkte bara att det nog skulle gå snabbare och smidigare att köra kloningen över thunderbolt mellan datorerna.

Men å andra sidan är det inga gigantiska datamängder det är frågan om.

Postat

När jag köpte 1TB SSD och överförde från den gamla som rullade i endast 80GB/s så tog det en timme att överföra ca 5-600GB.

Så det där lär ju går riktigt fort. Dessutom om du kör över TB o SSD.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.