Guitar Nilsson Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 (redigerat) Vi spelar in trummor bas o två gitarrer i min lilla studio, den är typ snustorr i akustiken. Spelade in fyra bluesrocklåtar igår, det verkar bli bra ljud som faen. I mitt Lexicon har jag ett mkt kort rumsreverb som låter skitbra, bäst blir det på trummorna om jag ger på nästan ohörbart av detta rumsreverb, sen dessutom ett vanligt platereverb… Eftersom elgitarrerna är inspelade med mick i samma torra lokal borde jag lägga samma rumsreverb även på dom? Det är väl förstås bara att lyssna o göra efter egen smak, men jag är liksom lite såld på även den teoretiska biten, och att höra hur ni brukar göra är alltid kul o lärorikt.… Redigerat 27 februari 2014 av Guitar Nilsson 1
Terror Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Mr. N, det är som vanligt. Gör det som låter bäst! :-) finns inget rätt eller fel. Jag brukar iof undvika reverb på gitarrer. Använder delay. Är det för torrt brukar jag öka volymen av rummet/öka avståndet mellan mic och cab inuti kempern. Pröva något liknande. Eller gör en buss med reverb, så kan du skicka det du behöver dit.
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Det är väl förstås bara att lyssna o göra efter egen smak, men jag är liksom lite såld på även den teoretiska biten, och att höra hur ni brukar göra är alltid kul o lärorikt.… eftersom du la till sista meningen...brukar numera alltid placera in allting i samma "utrymme" om det saknas riktig rumsakustik som är användbar om än bara pyttelite så blir det ett sammanhang där allt lirar tillsammans - OM det nu är lite livekänsla man är ute efter ibland är det ju inte det
Casperfren Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga.
everlastingrecords Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga. Lite OT men såg en video där mixaren gatade som du föreslår för att få bort framför allt hihat ur virvelmiken. Sen använde han undermiken på virveln för att plocka fram alla ghostnotes.
Casperfren Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Det var kanske inte helt dumt everlasting. Svagare slag brukar ju mer antydas än höras, då kanske övermicken är lite överflödig på dem endå, om de gatas bort lixom
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Det var kanske inte helt dumt everlasting. Svagare slag brukar ju mer antydas än höras, då kanske övermicken är lite överflödig på dem endå, om de gatas bort lixom skulle snarare säga att övermicken är viktigare när det gäller ghosts en helt annan grej man kan trixa med är att gatea senden till reverbet så det bara är dom rejäla slagen som får reverb medan allt småstök är torrt fast det är mer en "effektgrej" än total ljudbild
Naymari Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Kanske inte rellevant eller världsnyhet, men har börjat gata virvel hårt och sen lägga på ett litet reverb på några procent wet så att det inte blir så stressigt avklipp i ljudet. Det blir ett skönt studiosound på det utan läck. Om det inte är en massa ghostslag som är viktiga. Lite OT men såg en video där mixaren gatade som du föreslår för att få bort framför allt hihat ur virvelmiken. Sen använde han undermiken på virveln för att plocka fram alla ghostnotes. Testa för all del att duplicera spåret där den ena blir gate:ad och kalaskomprimerad, och den andra har kvar sitt läck och är lite "råare".
everlastingrecords Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 (redigerat) Här är videon om någon vill se: http://youtu.be/DqOfvdjiIa8 Har inte testat att göra så själv och vet inte om jag riktigt gillar det trumljud han mixar fram. Lyssnade iofs på videon med små in-ears som kanske inte gjorde mixen rättvisa. Redigerat 28 februari 2014 av everlastingrecords
Guitar Nilsson Postat 28 februari 2014 Trådstartare Postat 28 februari 2014 eftersom du la till sista meningen... brukar numera alltid placera in allting i samma "utrymme" om det saknas riktig rumsakustik som är användbar om än bara pyttelite så blir det ett sammanhang där allt lirar tillsammans - OM det nu är lite livekänsla man är ute efter ibland är det ju inte det Det borde ju vara det mest rätta, det vi spelat in nu är ju live blues i studion. Även om man lägger på så lite att det inte hörs så kanske det ändå bidrar till att lyssningsupplevelsen blir mer rätt. På ett viss blir det ju enkelt också, det är bara att göra en ganska skaplig slaskmix o sen ställa send till rumsreverbet lika starkt post på alla kanalerna. Sitter o jobbar lite med senaste inspelning, jäklar vilket pumpande driv. Det här kommer att bli ruggigt bra… Att gejta virveln över eller under har jag inte varken grejer eller skicklighet för. Men jag har fått till virveln bra ändå, komrimerade sejaren anings mer, skar sejarmickens vassaste frekvenser o boostade lite på 800 hz. Plus lowcutt förstås, finns en svinbra sådan i Apex EQ´n som jag kör allt genom numera. Den här gången fick jag inte heller några problem med hihatläck i övre virvelmicken (E906) troligen mest beroende på att jag o trummisen la ner en del tid på att han skulle höra både oss andra och sig själv perfekt så han inte skramlade för mycket med locken. Med sejarmick behöver man ju inte vässa övermicken nämnvärt heller, jag brukar testa med 2 db vid 5,5 khz. Tackar för input…
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2014 Trådstartare Postat 1 mars 2014 Så här blev första slasken. Lite rumsreverb på allt… Tror jag ska ha det enbart på trummorna. Gitarrerna kan få lite delay i stället, ev pingpongmodell ganska smalt pannad pingpiong pinjongh fjong http://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-dust-my-broom
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2014 Trådstartare Postat 1 mars 2014 (redigerat) Fipplade en del med rumsreverb samt vanligt plate. Kom fram till att både rumsreverb o plateverb på gitarrerna blev fel, det tar bara plats i mixen, vi kör ju dessutom "äkta" fjäderreverb på stärkarna. Lite av gitarrerna går dessutom in i OH… Fipplade vidare med rumsverbet på enbart trummorna o kom då fram till att det lät mkt bättre med starkare send från virveln över o under samt kaggen, o nästan ingen sänd från OH. Med samma styrka på OH send till rumsreverbet blev cymbalerna o helheten i trummorna grötigt o virveln/kaggen för torr. Av det kan man nog dra slutsatsen att min lilla dämpade studio trots allt har ett eget rumsreverb som hörs i OH, men mkt mindre i den närmickade virveln och inne i kaggen som jag mickar med en EV ND868 strax innanför frontskinnet. Nu är jag helt i toppform, får spela in blues med riktig trummis o värsta spelpolarna. Gitarrpolarn Spennare är sjövild när han blir på spelhumör. 🙂 I kväll ska vi spela live. 🙂 Man kan gilla vår FB-sida, även om det bara står ointressant skit där: https://www.facebook...58030847?ref=hl Redigerat 1 mars 2014 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.