Kilomi Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Som många andra redan skrivit så är det en gråzon. Jag hade samma funderingar förut då jag släppte en låt för många år sen, och förra året släpptes en låt med en svensk hip-pop duo som nästan hade plagierat min melodi. Men det låg i bakgrunden och var inget prominent i deras låt medans det nästan var huvudslingan i min, och näe, likheten var slående men jag kom ingen vart med det. 😕
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Som många andra redan skrivit så är det en gråzon. nej det är ingen gråzon vad gäller frågan som ställs: får man ta melodin av en sång på en låt?det får man inte utan lov det som är en gråzon är "kan man göra det ändå och komma undan med det?"
spass Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 (redigerat) problemet blir först om du ska ge ut den officiellt: om du lägger upp något på soundcloud eller youtube så kan du inte bli stämd utan det värsta som händer är att upphovsmännen anmäler och de tar bort den helt eller att ditt konto spärras. du kan även spela live! vill du ta reda på upphovsmännen så kontakta stim. edit: och det är endast melodi/text som uppnår verkshöjd. ackord, komp, stil kan du använda utan problem Redigerat 28 februari 2014 av spass
laban1 Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 (redigerat) nej det är ingen gråzon vad gäller frågan som ställs: får man ta melodin av en sång på en låt? det får man inte utan lov det som är en gråzon är "kan man göra det ändå och komma undan med det?" Precis. Det jag tror TS egentligen är ute efter, och hoppas på, är att "forumet" ska säga "alla andra snor" och favoriten.. "allt är redan gjort" så att det bara är att köra på,.. moralskt sätt då. Juridiskt har detta dock ingen som helst betydelse, vad någon tycker här på forumet. Redigerat 28 februari 2014 av laban1 1
laban1 Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 (redigerat) feltryckande Redigerat 28 februari 2014 av laban1
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Precis. Det jag tror TS egentligen är ute efter, och hoppas på, är att "forumet" ska säga "alla andra snor" och favoriten.. "allt är redan gjort" så att det bara är att köra på,.. moralskt sätt då. Juridiskt har detta dock ingen som helst betydelse, vad någon tycker här på forumet. precis
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 om du lägger upp något på soundcloud eller youtube så kan du inte bli stämd är det din professionella juridiska analys?
spass Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 är det din professionella juridiska analys? nej mest egen erfarenhet; man skulle teoretisk säkert kunna bli stämd... YouTube tar bort innehåll om vi får fullständiga och giltiga begäranden om borttagning. När innehåll tas bort får användarens konto en varning. Om du får tre upphovsrättsvarningar kommer ditt konto att sägas upp och alla videoklipp i kontot tas bort. Användare vars konton har sagts upp får inte skapa nya konton. Any and all audio, text, photos, pictures, graphics, comments, and other content, data or information that you upload, store, transmit, submit, exchange or make available to or via the Platform (hereinafter "Your Content") is generated, owned and controlled solely by you, and not by SoundCloud. SoundCloud does not claim any ownership rights in Your Content, and you hereby expressly acknowledge and agree that Your Content remains your sole responsibility. Without prejudice to the conditions set forth in Your Use of the Platform you must not upload, store, distribute, send, transmit, display, perform, make available or otherwise communicate to the public any Content to which you do not hold the necessary rights. In particular, any unauthorized use of copyright protected material within Your Content (including by way of reproduction, distribution, modification, adaptation, public display, public performance, preparation of derivative works, making available or otherwise communicating to the public via the Platform) may constitute an infringement of third party rights and is strictly prohibited. Any such infringements may result in termination of your access to the Platform as described in the Repeat Infringers section below, and may also result in civil litigation or criminal prosecution by or on behalf of the relevant rightsholder.
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 om du lägger upp något på soundcloud eller youtube så kan du inte bli stämd nej mest egen erfarenhet; man skulle teoretisk säkert kunna bli stämd... då har vi rett ut det
phonkoholic (oregistrerad) Postat 11 december 2014 Postat 11 december 2014 (redigerat) De e klart. De e bara att sno på. Tänk bara på att du får inte sno mer än tio sekunder per låt bara. Allt är legalt i krig och kärlek...och musik och i stort sett allt som innebär konst, utveckling ect. Tricket e att göra det snyggt. ta till exempel spelet god of war. I en lång artikel såg jag vad som är 2000 talets mantra. Dom fick frågan, hur lyckades ni göra ett sånt framgångsrikt spel? Han var ärlig och sa som det var. Vi tog det vi tycke var bra från andra spel. Vissa saker vi tog som inte var bra, gjorde vi bättre. Så blir du framgångs rik. samt att du ska känna folk som jobbar på positioner som är till din fördel. du behöver ju inte ens göra bra musik för att bli kändis i dag. bara spy i lottoprogrammet tex. talang e så förlegat idag. De e ju bara jobbigt att lära sig grejer liksom. eller hur? Redigerat 11 december 2014 av phonkoholic
Linus Postat 11 december 2014 Postat 11 december 2014 De e klart. De e bara att sno på. Tänk bara på att du får inte sno mer än tio sekunder per låt bara.Nej. Det gör ingen som helst skillnad om du snor 0,5 sekund eller 50 sekunder.
phonkoholic (oregistrerad) Postat 11 december 2014 Postat 11 december 2014 Jasså inte linus? men dåså. 🙂 Då kan man ju sno nästan hela låtar 😄 Tänk så lätt de e att bli musikproducent idag.
punkrockdude Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 Enligt mig ska man ge upp med musiken om man sitter och funderar på att stjäla en redan befintlig del av annans verk för att göra sin egen bättre. Ungefär samma parasitnivå som skvallerreportrar.
phonkoholic (oregistrerad) Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 Jag vet att på nätet är vi alla oförstående av sarkasm. Men, jag var sarkastisk. Sorry :/ Man kan ju göra som daft punk. dom har ju tagit hela melodier, och blivit rika på det. Och nu när dom blivit multimiljonärer, så gav dom ut en sunkig cd med alla artister och deras versioner som dom tagit på en cd. Så kan man ju också göra. Stjäla någons verk, och sen när man känner att man mjölkat ut sista kosingen, eller byggt upp ett självgående imperium. Ge ut en cd med de artister man stulit, eller lånat ifrån. och tjäna ännu mer pengar på dom.
Kpax Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 Lägg gärna upp nån hit så ska jag norpa den av dig! MOhahahahaha. Men jag behöver iofs inga andras hits med tanke på hur grym jag redan är. Märkligt egentligen.
JohnRick Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 Vi kan ju alltid okulärbesikta hiphop-världen och dess många samplingar tagna från gamla epos, vilket blir en annan femma då det är legio för stilen. Tänker främst på Clyde Stubblefields oefterhärmliga (nåja) beat i Funky Drummer som lär hittas på plenty of vinylskivor. För att inte tala om "When the Levee Breaks". Var det inte en typ vid namn Danger Mouse för ett tiotal år sedan som släppte sitt gråa album som en merge mellan Beatles och Jay-Z? I ngn dokumentär nämnde han att han inte tjänat en spänn på det. Huruvida det är sannolikt kan ju debatteras. http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_Mouse_(musician)
phonkoholic (oregistrerad) Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 Kpax, Ja, jag håller med dig. Extrem narcissim är fascinerande på det sättet. John, nu vill inte jag vara den om är den, men jag känner att tillfället kräver det. Jag, tycker iallafall att okulärbesikta hiphop-världen låter som något väldigt tråkigt. Jag skulle nog föredra att se nåmålad färg torka. Sen i Danger Mouse försvar, han kanske är en idiot. eller var. Därmed blev lurad på stålarna. Lite som i stort sett alla blues och funkartister blev på mellan 30-70 talet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.