berch Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Fick rådet att "skita ner" trummorna för att få en rockigare mix och på en annan låt få dem att låta popigare. Trummorna är inspelade i studio alltså inga samplingar. Tänkte att det går nog snabbast att fråga istället för att försöka uppfinna hjulet själv igen. Är iof nöjd med hur trummorna låter nu, men dumt att inte testa då rådet kom fån en person som jag respekterar för hans erfarenhet och meritlista = producerat +80 skivor för bland annat Peter Le Marc och Ebba Grön bland annat.
berch Postat 26 februari 2014 Trådstartare Postat 26 februari 2014 Letat lite. Dist eller rörmix på trumbus för skitigare. Nu behöver jag bara hitta tvärtom. Lola bra att svaraig själv om någon letar efter samma sak.
PeglegJonka Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Dist kan vara bra. Det är mycket poppis idag att skita ner trummorna ordentligt med rör-/bandsimulering så de låter 60-tal för att sedan blanda tillbaka den rena moderna signalen för att behålla trycket som är standard i dagens musik. Annars tror jag att spelstil och nivå i mix är väldigt viktigt. Det kan skilja sig ganska ordentligt mellan olika genrer
drloop (oregistrerad) Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 (redigerat) Rockigare trummor, Paralellkompression funkar bra också kanske ihop med dist, woho! Tryck till trummorna hårt och mixa den okomprimerade med den hårt komprimerade bussen för ett stökigare sound. Poppigare, mmm vad kan det vara, jaja några råd på vägen. Mindre med rum minskar stöket och ger kanske mindre rockigt sound, sänk rumsmick eller ta bort dessa helt. Sätt en gate på virveln för att tajta till efterklangen på virveln, mindre sjung mindre stök mer pop? Redigerat 26 februari 2014 av drloop
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Mindre med rum minskar stöket och ger kanske mindre rockigt sound, sänk rumsmick eller ta bort dessa helt. precisoch tvärtom för att få det rockigt/slamrigt komprimera gärna rumsmickarna hårt om man vill lyfta fram dom utan att höja för mycket i volym förutsatt nu att det finns rumsmickar att tillgå - annars kan man försöka med OH
berch Postat 26 februari 2014 Trådstartare Postat 26 februari 2014 (redigerat) Spelades in med totalt 10 mickar om jag minns rätt. 2 på virvel och 2 på baspuka, 1 per tom (3st) och 3 overhead. 2 framför o 1 bakom setet. Så har lite att laborera med. Får testa så snart jag har tid. Tack för alla goda råd uppskattas helhjärtat! Åter till kneget, lunchen slut. Redigerat 26 februari 2014 av berch
Zakyath Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 precis och tvärtom för att få det rockigt/slamrigt komprimera gärna rumsmickarna hårt om man vill lyfta fram dom utan att höja för mycket i volym förutsatt nu att det finns rumsmickar att tillgå - annars kan man försöka med OH Du skulle inte rekommendera att senda trumsetet till en effektkanal och lägga reverb och kompressor på, i den ordningen?
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Du skulle inte rekommendera att senda trumsetet till en effektkanal och lägga reverb och kompressor på, i den ordningen? man kan absolut skicka hela setet till en bus, skära bort höga frekvenser ganska ordentligt och sen senda det till ett room-reverb pre fader med bussens utgång mutad och sen mixa ihop reverbet med trummorna som om det var ett uppmicka rum - testa gärna med lite pre delay på reverbet ocksådet är faktiskt ett bra tips om man saknar rumsmickar och lexicon reverb funkar fint till sånt här i min mening man kan också skicka valda delar av setet till bussen och som du säger komprimera eller joxa med bra tänkt zakyath!
drloop (oregistrerad) Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Hemliga vapnet för att fejka rum, en impuls från Quantec Yardstick...
Jon Rinneby Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 (redigerat) För skitigare/stökigare trummor hade jag kikat närmre på parallellkomprimering (hela kittet tillsammans eller tex kick/snare i en grupp) - Testa tex The Rocket från Stillwell (gratis sålänge du vill) med "Sex drugs and rock n rool" preseten och lek med mix-controllen från 0-100% effekt, det räcker ofta med 25% för att göra trummorna mer levande och spännande. mvh Jon Redigerat 26 februari 2014 av Yllet
berch Postat 27 februari 2014 Trådstartare Postat 27 februari 2014 Vad gäller fejka rum använder jag Perfect Space i Sonar X3D Producer i mixen just nu, finns ett antal andra alternativ som t ex Breverb som medföljer programmet. Finns ett gäng bra kompressorer att leka med där också. Så om jag inte repar med nytt band ikväll så hinner jag prova lite efter jobbet. Tack igen alla!
rockstone Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 man kan absolut skicka hela setet till en bus, skära bort höga frekvenser ganska ordentligt och sen senda det till ett room-reverb pre fader med bussens utgång mutad och sen mixa ihop reverbet med trummorna som om det var ett uppmicka rum - testa gärna med lite pre delay på reverbet också det är faktiskt ett bra tips om man saknar rumsmickar och lexicon reverb funkar fint till sånt här i min mening man kan också skicka valda delar av setet till bussen och som du säger komprimera eller joxa med bra tänkt zakyath! Jag brukar göra så med en del av trummorna ibland, men ska man inte akta sig för reverb på baskaggen? Det kanske är nåt ja har fått för mig bara
berch Postat 27 februari 2014 Trådstartare Postat 27 februari 2014 Har trummorna nu på var sitt spår som sedan är routade via en trumbus till masterbusen Ska testa dra upp volymen på oh-mikarnas spår och sedan lägga en kompressor på trumbusen
everlastingrecords Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 (redigerat) Jag skulle nog inte skickat OH via trumbussen. Man kan absolut komprimera dem om man vill men att köra kagge, virvel och OH genom samma komprimerade buss kan ge oönskade effekter. Bättre då att bara skicka alla närmikar (kagge,virvel, pukor) till bussen. Edit: fast det beror ju på hur mycket kompressor du har på trumbussen. Men för ett rockigt sound skulle jag köra rätt hård kompressor på virvel och kagge. Som yllet/Jon var inne på här ovan. Redigerat 27 februari 2014 av everlastingrecords
berch Postat 27 februari 2014 Trådstartare Postat 27 februari 2014 Ok får routa om OH först då till egen bus med samma inställningsr som trumbusen minus kompressor så löser det sig. Tack.
Demonproducenten Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Jag brukar göra så med en del av trummorna ibland, men ska man inte akta sig för reverb på baskaggen? Det kanske är nåt ja har fått för mig bara man ska passa sig för reverb öhtett eller två lillfingrar på sin höjd för att ge liv bara - ger man en hand så hugger den hela armen! särskilt chambers är farliga
Demonproducenten Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 att köra kagge, virvel och OH genom samma komprimerade buss kan ge oönskade effekter. utveckla gärna 🙂
everlastingrecords Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 utveckla gärna 🙂 För hård komprimering kan väl i det fallet leda till att ljud i OH-mikarna duckar för de hårda anslagen på kagge och virvel? Att utklingande cymbaler och hihat drabbas och att det blir en sidechain-liknande effekt?
Demonproducenten Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 För hård komprimering kan väl i det fallet leda till att ljud i OH-mikarna duckar för de hårda anslagen på kagge och virvel? Att utklingande cymbaler och hihat drabbas och att det blir en sidechain-liknande effekt? frågar du mig?det stämmer säkert beroende på inställningar på attack å release även om jag inte skulle blanda in side-chain i det hela - jag tänkte bara att du skulle berätta vad du menade 🙂
everlastingrecords Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 frågar du mig? det stämmer säkert beroende på inställningar på attack å release även om jag inte skulle blanda in side-chain i det hela - jag tänkte bara att du skulle berätta vad du menade 🙂 Åhå, vi har en pedagog bland oss minsann! 😉 Ps. Skrev iofs sidechain-liknande effekt vilket syftar mer att beskriva effekten, inte hur en sidechain funkar. Men jag inser samtidigt att det kan förvirra mer än det belyser. Hade ju räckt att skriva att de duckar. 🙂
Demonproducenten Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Åhå, vi har en pedagog bland oss minsann! 😉 äntligen nån som fattat 🙂
berch Postat 27 februari 2014 Trådstartare Postat 27 februari 2014 Tackar då var det fixat, spännande att se vad grabbarna tycker om det. Kommer med länk så småningom om jag får för bandet.
KillwithSkill Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 (redigerat) Finns väl för fan inga regler? Bara mosa på... http://www.youtube.com/watch?v=4UhTyTSUXFA Kiss – I Love It Loud Redigerat 27 februari 2014 av KillwithSkill
Die Hard (oregistrerad) Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Ingen som nämnt parallell distortion än så jag får väl nämna det då. 🙂
Demonproducenten Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Finns väl för fan inga regler? Bara mosa på... hur gjorde dom då?
joachime Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 hur gjorde dom då? Dom uppfann hjulet, igen.
KillwithSkill Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 hur gjorde dom då? EZ-Drummer och Waves? 😄 Inte en susning. Men skulle bra gärna vilja veta hur dom gjorde det. Men jag kan tänka mig att det inte var vanliga sparsamma grejer dom gjorde. Metallicas svarta album så sa Bob Rock att det var väldigt mycket eq'ande. Flera i serie och parallell samt en massa kompressorer. Vred skiten ur grejorna. Kan tänka mig att det var samma med Creatures of the Night. Helt galet eftersom det sen pressades ner på LP
van Caine Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Många bra förslag här, men som komplement till tidigare idéer tänkte jag nämna att det blir, enligt min åsikt, mest rockigt om du komprimerar trummorna tillsammans med reverb! Paket-compressor med reverb är inte dumt alls till sånt här :-)
everlastingrecords Postat 28 februari 2014 Postat 28 februari 2014 Många bra förslag här, men som komplement till tidigare idéer tänkte jag nämna att det blir, enligt min åsikt, mest rockigt om du komprimerar trummorna tillsammans med reverb! Paket-compressor med reverb är inte dumt alls till sånt här :-) Hur då? Alltså hur gör du rent praktiskt?
van Caine Postat 1 mars 2014 Postat 1 mars 2014 Hur då? Alltså hur gör du rent praktiskt? Det är lite olika från gång till gång, beroende på exakt vilken effekt jag vill ha, men enkelt förklarat slänger jag in allt som ska med i en separat sub-grupp, sätter reverb tidigt i kedjan som Insert-effect, och sätter Compressor och Limiter efter denna :-) Ibland vill man ha mer dynamik i ljudet (faktum är att det brukar vara vad jag föredrar), och då blir det raskt mer avancerat, men utgår bara från fler sub-grupper, där varje första generationens grupper får sina egna reverb och dimensionella område, för att sen samlas i en ny sub-grupp som samlar alla under sig. Inte sällan kan jag slafsa på en del compressor även där, men på den här nivån måste man vara väldigt försiktig i varje steg för att inte förstöra mixen med compressor. Väl värt besväret dock :-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.