Jump to content
Annons

Streama live sändning från youtube även till forumet fungerar

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett sista ryck för mänskligheten 😄 .

För den som bryr sig och inte redan visste så funkar det att streama live (livekameror + ok ljud (44100/224 kanske bättre)) till youtube nu. Det funkar även att streama hit till forumet från tuben. Kopiera länken och klistra in den i en tråd här så blir det live här också.

Jag uppdaterade med ett gäng korta filmsnuttar streamade direkt från datorn. Scrolla igenom då dom inte är redigerade överhuvudtaget så vissa är för långa. Det finns en del längre in som är helt ok och mycket väl skulle kunna funka i en musik video.

Nåväl detta är bara för att visa att det går att få riktigt bra kvalité både med kamreror och film live. På det här sättet kan man också spara tid och slippa ladda upp innan man/kunden är nöjd. Det finns en del kamera tester där också. Obs detta är bara tester så snabbspola igenom. Så fort jag har tekniken mera under kontroll så ska det bli ordning på grejorna.

Obs! klicka i HD på filmen

http://www.youtube.com/watch?v=k8XNZXtamCs&feature=share&t=13s

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat (redigerat)

Ett sista ryck för mänskligheten 😄 .

För den som bryr sig och inte redan visste så funkar det att streama live (livekameror + ok ljud (44100/224 kanske bättre)) till youtube nu.

YouTube live är ju inte direkt en nyhet? Har haft den funktionen på mitt konto i lite över ett halvår.

Redigerat av Terror
Postat

YouTube live är ju inte direkt en nyhet? Har haft den funktionen på mitt konto i lite över ett halvår.

Så bra för dig. För oss andra som inte visste var det ett rätt så bra tips. Nu slipper jag tex att använda mitt bambuserkonto.

• Gilla 1
Postat

Sorry jag glömde

Mats det finns instruktions videor både för standard med web kameror och för mera avancerade encoders kan se om jag hittar dom länkarna och infoga.

Postat

Youtubes egen instruktions videon

Postat (redigerat)

En till med en som använder Wirecast men det programmet är löjligt dyrt det finns bra gratis program för både PC och Mac.

http://www.youtube.com/watch?v=C3vz2sbToDE

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Burnin Sven: Jag har ett Firewire kort över, inget du behöver till nåttt. Köpte deti sommras 🙂 349 spänn! du kan få det 🙂

Postat (redigerat)

Det blir live här också

Slut i rutan

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Sorry för musiken har bara det här just nu dessvärre

Postat

yes jävla sladdar hehe

nu är det natti natti sov gott

Postat

Tyckte sändningen var kanon. Bra bild och ljud. Hur gjorde du för att ha flera bilder i en? Du hade tex. en "main-ruta" och små mindre i hörnen?

Postat

Får återkomma med detaljer imorn eller när jag hinner. Kan även berätta live i nästa sändning. Måste dock få i ordning där nere håller på och gör om, det blir lite dyrt att snubbla på sladdar och ha sönder ljudkort haha.

Postat (redigerat)

Måste med katten till veterinären idag men finns det tid efter det så kan jag förklara hur det går till att sända och vad som är möjligt samt vad som behövs.

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Testar lite ikväll igen. Inget seriöst bara en test. Kolla första inlägget där är strömmen nu, dvs om du vill hehe. Live kameror och filmer.

Det går snabbare för strömmen att nå hit än till youtube trots att den först sänds till youtube. Jättekonstigt faktiskt. Det blir mycket bättre bild direkt på tuben dock men om man gör fullscreen här så mojar det till sig liksom efter nån minut och blir riktigt bra här också.

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Testade lite igen.

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Skumt bara att jag inte kan kolla strömmen på Kontrollrummet.

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Det verkar som att man måste ladda ner ny xml fil till fmle varje gång man sänder samt att om det ska bli arkiverat på tuben på rätt sätt så är det bäst att inte stoppa och starta fmle under sändning. Det vill säga om man använder fmle överhuvudtaget.

Jag har testat fullskärm på mina tv aparater och det blir skapligt inte 100 % ok dock. Detta går att påverka genom att maxa förutsättningarna för de kameror man har genom avstånd till och hur man väljer zoomar in sitt motiv/scen samt att jobba med ljuset så allt blir så bra som möjligt. På till exempel en Ipad blir det då jäkligt bra istället så det verkar som att youtube verkligen lyckas leverera strömmar beronde på typ av enhet som tittaren har.

Med fullskärm menar jag allt från 23 tum till 55 både datorskärm samt platt tv. Filmer blir däremot riktigt bra oavsett storlek.

Nu återstår att lura ut hur sjutton man meckar till ett bra liveljud direkt ur Logic live ut på nätet. Det blir jäkligt platt och tråkigt genom tv högtalare till exempel men en färdig mastrad låt funkar säkert jättebra. Dessvärre har jag inga att testa med då det är iktigt kinkit på tuben att man inte kör något som det är copyright på.

Är det någon som har en eller ett par låtar som är bra mastrade att låna ut så vore det bra så jag kan testa det. Obs! Det måste vara din egen musik.

Redigerat av Burnin Sven
  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

nej det gick inte bara från tuben tydligen

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Om det är kryptiskt så testade om det gick att få det live här i tråden från andra ställen än Youtube men det gick inte. Förmodligen för att jag inte vet hur man gör så det är inte studio forums fel. Vill bara förtydliga det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.