rolandsborg Postat 25 februari 2014 Dela Postat 25 februari 2014 Ska lägga piano och har en del annat i mixen så vill ha minimalt brus och rum. Minns att jag tidigare mickat stereo i själva lådan. Hur gör ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolandsborg Postat 25 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 25 februari 2014 Typ av mic? Körde enkla dynamiska sist men har även kond röde. Rädd att den tar upp för mycket diskant dock och därmed brus och sus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 25 februari 2014 Dela Postat 25 februari 2014 (redigerat) Antar att du menar ett "stående" piano och inte en flygel. Jag har fått bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet på kroppen, så man exponerar strängarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten där bas- och diskant-strängar möts. Kan låta stort, poppigt, och transientrikt. Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du få om du mickar ovanför tangenterna. I mickväg skulle jag helst använt kondensatorer för att få fram briljansen i strängarna. Fast dynamiska minkar kan också vara helt rätt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! 🙂 Redigerat 25 februari 2014 av Naymari Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolandsborg Postat 26 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 26 februari 2014 Antar att du menar ett "stående" piano och inte en flygel. Jag har fått bra resultat genom att ta av "plattan" som sitter under klaviaturet på kroppen, så man exponerar strängarna. Sedan körde jag AB, en mick vid varje flank av pianot med njure stormembrans-kondingar riktade in mot mitten där bas- och diskant-strängar möts. Kan låta stort, poppigt, och transientrikt. Vill du ha ett rundare ljud kan du testa micka bakom pianot, skramligare ljud kan du få om du mickar ovanför tangenterna. I mickväg skulle jag helst använt kondensatorer för att få fram briljansen i strängarna. Fast dynamiska minkar kan också vara helt rätt för soundet du vill ha. Prova dig fram, helt enkelt! 🙂 tack låter som du kan detta! Jag har plockat bort undre plattan som du sa och tycker spontant det låter lite väl dovt och lätt lätt burkigt. Liten förbättring när jag öppnar även andra delar av lådan. Antar att ljudet studsar runt mindre då. Det slår mig nu att det kanske är en självklarhet att öppna upp pianot (ja det är ett stående piano från 60-talet) maximalt. Ska testa mig fram som du sa, men det är alltid välkommet med tips om vad som är särskilt värt att prova. tack igen. Finns det andra ...tips? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Dela Postat 26 februari 2014 (redigerat) kan du inte öppna uppifrån? kondensatormickar brusar inte mer - om det inte är brusoljud i rummet Redigerat 26 februari 2014 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 26 februari 2014 Dela Postat 26 februari 2014 (redigerat) Det slår mig nu att det kanske är en självklarhet att öppna upp pianot (ja det är ett stående piano från 60-talet) maximalt. Ska testa mig fram som du sa, men det är alltid välkommet med tips om vad som är särskilt värt att prova. tack igen. Finns det andra ...tips? Om det inte finns risk för läckage så ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som går. Ju öppnare piano desto bättre. Jag brukar mika uppifrån cirka 180 cm ovanför marken snett nedåt mot hamrarna/strängarna om rummet tillåter detta. Om inte så brukar jag närmika strängarna på ovansidan. Hur många ingångar och mikar har du? Om möjlighet finns så sätt mikar både på fram och baksida. Då kan du välja vilken du tycker är bäst eller blanda ljuden. Själv brukar jag inte mika strängarna underifrån. Detta för att i min erfarenhet är det vanliga med missljud från pianopall och pedalerna än från mekaniken i hamrarna. Är det missljud från både och är mikning bakom pianot bäst. Edit: här är en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm Redigerat 26 februari 2014 av everlastingrecords Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolandsborg Postat 26 februari 2014 Trådstartare Dela Postat 26 februari 2014 Om det inte finns risk för läckage så ska du definitivt öppna allt och ta bort allt som går. Ju öppnare piano desto bättre. Jag brukar mika uppifrån cirka 180 cm ovanför marken snett nedåt mot hamrarna/strängarna om rummet tillåter detta. Om inte så brukar jag närmika strängarna på ovansidan. Hur många ingångar och mikar har du? Om möjlighet finns så sätt mikar både på fram och baksida. Då kan du välja vilken du tycker är bäst eller blanda ljuden. Själv brukar jag inte mika strängarna underifrån. Detta för att i min erfarenhet är det vanliga med missljud från pianopall och pedalerna än från mekaniken i hamrarna. Är det missljud från både och är mikning bakom pianot bäst. Edit: här är en bra artikel som beskriver grunderna: https://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/uprightpianos.htm jag har åtta in men bara en kondensatormik. Körde den underifrån och en dynamisk ovaninfrån där det blir ganska mycket knackljud så jag tror inte jag kommer amvända den kanalen när jag är ute efter ett ganska mjukt ljud. Beror ju helt på vad man letar efter ja. Tack för alla tips! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 26 februari 2014 Dela Postat 26 februari 2014 Kolla här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Piano.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 26 februari 2014 Dela Postat 26 februari 2014 jag är ute efter ett ganska mjukt ljud. Då skulle jag dra ut pianot en bit från väggen och mika baksidan istället. Hitta en plats där balansen är bra och sätt kondingen där. Då tror jag du har bäst chans att få till det ljud du vill ha. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Måsart Postat 26 februari 2014 Dela Postat 26 februari 2014 kan du inte öppna uppifrån? kondensatormickar brusar inte mer - om det inte är brusoljud i rummet Fan vad vackert! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thegrreat1 Postat 3 mars 2014 Dela Postat 3 mars 2014 Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in så jag håller mig till att använda piano vst på datorn istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 4 mars 2014 Dela Postat 4 mars 2014 Jag har inget annat alternativ en att ta min mobiltelefon och spela in så jag håller mig till att använda piano vst på datorn istället. det är jätteintressant det du skriver Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 4 mars 2014 Dela Postat 4 mars 2014 Hur jag mikar hänger helt och hållet på hur instrumentet låter, därefter vilken klang pianot ska ha i förhållande till övriga instrument och låtens sound, vilket i sin tur påverkas av låtens genre och typiska stildrag osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 4 mars 2014 Dela Postat 4 mars 2014 Tycker det kan bli rätt snyggt med mobilinspelning av flygel i alla fall (: imponerande bra kvalitet i nyare mobiler Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolandsborg Postat 25 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 25 mars 2014 Lyssnar på Omar Sosa och tänker att om de flesta (så låter det när jag frågar runt) är missnöjda med sin pianomickning men gillar pianot när de spelar, varför inte micka så nära öronen som möjligt? Dvs framför pianot i höjd med dess övre kant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolandsborg Postat 25 mars 2014 Trådstartare Dela Postat 25 mars 2014 Alltså förutsatt att det är en "pianolåt", inte ett komp eller slinga som ska passas in i en stor mix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 25 mars 2014 Dela Postat 25 mars 2014 För snyggast soft ljud tror jag stenhårt på att micka baksidan. Där slipper du skrammel o gnissel från pedalerna o mekaniken också. Kör med bägge mickarna, att de är två olika gör inget, det blir snyggt med stereo i alla fall. Hellre än att du spelar in med bara en i alla fall. Jag spelade in en jazzpianist så en gång, det blev väldigt bra trots att basisten o trummisen var på samma sida som mickarna… För hårdare honkytonk ska man nog stoppa in mickarna i pianot. Bara som ett apropå; Jag såg ett gammalt program med Powel Ramel + lite komp, då hade de tagit upp ett litet runt hål längst ner på pianots framsida, åt det håll pianisten har högerhanden, o där var det en mick instoppad. Om de sen hade nån fler vet jag inte. Strängarna kan ju sitta olika på pianon, bassträngarna kan ju gå hela vägen över på diskantsidan… Och lite olika kors o tvärs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jaker Postat 26 juli 2014 Dela Postat 26 juli 2014 Jag säger +1 på att micka underifrån. Jag brukade ta bort skivan över pedalerna och i princip sätta en mick på varje sida. A/B helt enkelt. Det ljudet blir lite mer åt flygelhållet eftersom man mickar strängarna längre ifrån hamarna. Och man blir av med hamrandet som uppstår när man mickar uppifrån. Bakifrån har jag aldrig testat då det inte funnits utrymme att dra ut pianot. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.