gubbtjyv Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Hej! Ny här på forumet och behöver lite råd i val av en lokal för min studio. Jag står och väljer mellan två olika rum. Det första, och det jag gillar bäst, är 6*10m till ytan och med 3,5m i takhöjd. Betongväggar, gipsskivor i taket, stengolv med gummimatta. Det andra är en något mindre källarlokal, ca 6*8m till ytan och med drygt 2 meter i takhöjd. Någon form av akustikplattor i taket, reglade träväggar med gips/spånskivor. Det jag undrar är vilka för- och nackdelar det finns med lågt/högt tak, rent akustiskt? Eftersom rummet kommer fungera som både kontrollrum och liverum i ett vill jag ha möjlighet till både bra lyssning och bra inspelning. Tänker att jag kommer behandla ett hörn i rummet som ska användas för torra inspelningar, eller eventuellt bygga ett litet bås. Vilket rum behöver (troligast) mest akustikbehandling? Har suttit i ett mindre rum, ca 15 kvadrat, i ett par år nu och känner att jag behöver lite mer svängrum - både rent fysiskt och ljudmässigt. Alla praktiska aspekter talar för det andra, mindre rummet (tillgång till pentry, närhet till toalett, fiber draget, god belysning) men jag har verkligen fastnat för det första, större rummet. Ljust och luftigt. Eftersom jag har svårt att komma till ett beslut har jag bestämt att låta den akustiska aspekten avgöra. Så, vad säger ni? Tack! 1: 2:
Demonproducenten Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 (redigerat) 1: 2: ju större desto bättre särskilt i takhöjd men 2:an ser ju betydligt fräschare och i ordning ut = mindre jobb bra med dagsljus i bägge men lite synd att det är i "fel" ände - fast det beror ju på hur ni tänkt disponera lokalen jag utgår från kontrollrum + studio men du verkar ju tänkt ett stort rum till både och jag hade nog valt 2:an iaf men delat av i två rum hur högt i tak i tvåan ovanför hängtaket? kostnadsskillnader? Redigerat 26 februari 2014 av Demonproducenten
gubbtjyv Postat 26 februari 2014 Trådstartare Postat 26 februari 2014 ju större desto bättre särskilt i takhöjd men 2:an ser ju betydligt fräschare och i ordning ut = mindre jobb bra med dagsljus i bägge men lite synd att det är i "fel" ände - fast det beror ju på hur ni tänkt disponera lokalen jag utgår från kontrollrum + studio men du verkar ju tänkt ett stort rum till både och jag hade nog valt 2:an iaf men delat av i två rum hur högt i tak i tvåan ovanför hängtaket? kostnadsskillnader? Tack för snabbt svar! Visst är 2:an fräschare och så, men första är liksom mer inspirerande på ett rustikt sätt, om du fattar. Vad beträffar takhöjden över de monterade akustikplattorna är jag osäker. Var inne i ett likadant rum som inte var renoverat, och skulle tippa på att det var någon decimeter extra. Mitt intryck av skillnaden i akustik i de båda rummet, efter att lite snabbt gått och klappat händer och tjoat lite, var att det med mindre takhöjd hade ett mer fladdrande eko, eller flutter. Medan det större hade en mer öppen klang, likt ett reverb (hur de hanterar mer lågfrekventa ljud vet jag inte). Sen vilket som är eftersträvansvärt vet jag inte. Det lilla rummet är väl förmodligen lättare att "döda" helt, medan det större har potential som ett välljudande liverum - men som sagt har jag ingen aning, och jag vill helst slippa lägga en förmögenhet på akustikmaterial. Vad beträffar uppdelningen har jag tänkt att ha det helt öppet. Dvs, kontrollrum och inspelning i ett, utan avdelning. Eventuellt några flyttbara akustikskärmar så man kan skapa ett rum i rummet, och som jag nämnt tidigare ett sångbås eller ett "dött" hörn. Eftersom det kommer vara till större delen en enmansstudio vill jag kunna röra mig på en öppen yta och styra inspelningen lite dynamiskt. Kostnadsmässigt skiljer det endast någon hundring mellan lokalerna (1400 resp 1600 i månadshyra... småstaden 🥰 ) så det är ingen aspekt att räkna in. Tack igen för svar!
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 (redigerat) Mitt intryck av skillnaden i akustik i de båda rummet, efter att lite snabbt gått och klappat händer och tjoat lite, var att det med mindre takhöjd hade ett mer fladdrande eko, eller flutter. Medan det större hade en mer öppen klang, likt ett reverb (hur de hanterar mer lågfrekventa ljud vet jag inte). Sen vilket som är eftersträvansvärt vet jag inte. Det lilla rummet är väl förmodligen lättare att "döda" helt, medan det större har potential som ett välljudande liverum - men som sagt har jag ingen aning, och jag vill helst slippa lägga en förmögenhet på akustikmaterial. lite synd att höjden inte var större ovanför plattorna - det hade gett dig bra möjlighet att akustikbehandla ordentligt och samtidigt behålla hängtaketom man bara tittar på dom tomma rummen så är det helt klart att föredra det stora som låter mer "reverb" och mindre flutter - iaf om du skulle använt det som inspelningsrum när du nu ska ha allt i ett blir det lite värre för då behöver du nog dämpa mycket mer och då tar du ju bort klangen iaf - iofs bättre möjlighet att akustikbehandla ordentligt vilket det stora rummet kommer behöva mer jobb och material kommer du nog få lägga ner på det stora rummet och du missar tillgång till bekvämlighetsutrymmen som väl fanns i anslutning till tvåan en helt annan fråga - vad finns för grannar intill resp utrymmen och hur är risken att du stör dom eller tvärtom? du vill ha ett utrymme där du kan härja fritt när du vill men där inte en jävla svarv eller liknande kör igång i lokalen intill när du minst behöver det 😉 ytterligare en sak: vilket ligger bäst till ur inbrottssynpunkt? Redigerat 26 februari 2014 av Demonproducenten
bREAK THE NORM Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 (redigerat) Tja Gubbtjyv och Välkommen till forumet:) Om man ser på de båda rummens storlek och räknar lite på rumsmodera osv så har dom ju väldigt bra akustiska förutsättningar båda två. Skrev in dina siffror här http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm och räknade med att det mindre rummet hade 2.4 i takhöjd. Det större rummet har ju lite bättre förutsättningar speciellt iom taket men är säker på att du kan få superbra resultat i båda med rätt behandling. Jag hade tagit det mindre då det är fräschare + blir lite mindre att akustikbehandla och då billigare. (Håller med herr Demonproducenten ang detta + bekvämligheterna osv) Ska bli kul att följa hur det går. Simma cool! Redigerat 27 februari 2014 av bREAK THE NORM
Bobecca (oregistrerad) Postat 27 februari 2014 Postat 27 februari 2014 Jag hade lätt tagit den med större volym. Man bygger bara rum i rummet och behöver inte ta hänsyn om det är frächt eller inte. Med tanke på att rummet ändå måste behandlas invändigt så kommer man alltid att stjäla ytor och då är det bra att man har något att ta av. Men det är jag det:)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.