Jump to content
Annons

Logic hittar inte Plugins, samples osv när man flyttar det till en annan hårddisk (extern)

Recommended Posts

JohnD-BB (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej! Jag har köpt en Extern Hårddisk eftersom min interna hårddisk på min Mac är för liten.

När jag flyttar över, pluggar, och allt sånt till min externa hårddisk så hittar inte Logic det när jag söker efter det i logic. Det är som att jag inte har filerna, men när jag flyttar tillbaka allt till den interna hårddisken så kommer allt tillbaka och Logic hittar det. Samma sak gäller med additional content som man kan ladda ner, man kan inte heller flytta det till den externa hårddisken för då hittar inte Logic det.

Kan man göra på någon inställning att allt man laddar ner från Logic går direkt till min Externa Hårddisk så att den sedan kan hitta, det kanske är därför inte logic hittar grejerna? Samt att man gör så att additional content går till den externa hårddisken direkt.

Så om jag laddar ner någon plugin från internet som till exempel Nexus 2 och lägger över det till min externa hårddisk kommer jag då kunna använda det i Logic eller måste jag också ha det i min interna hårddisk?

Blev lite krångligt nu men hoppas ni förstår, det är bara att fråga om ni undrar något.

Redigerat av JohnD-BB
Annons
Postat

Kopiera över allt till den externa disken

Skapa genvägar på den externa disken till alla mappar

Flytta över dessa genvägar till original platserna så att logic tror att dom fortfarande är där.

Plug-ins har jag för mig kan du inte flytta på utan dom måste ligga kvar på original platsen men är inte säker.

JohnD-BB (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kopiera över allt till den externa disken

Skapa genvägar på den externa disken till alla mappar

Flytta över dessa genvägar till original platserna så att logic tror att dom fortfarande är där.

Plug-ins har jag för mig kan du inte flytta på utan dom måste ligga kvar på original platsen men är inte säker.

Hej! Jo det var det jag gjorde innan med att flytta över allt till den externa hårddisken, fast det funka INTE, Logic hitta inte filerna. Vad menar du med att skapa genvägar & hur gör man det? 😲

Redigerat av JohnD-BB
JohnD-BB (oregistrerad)
Postat

Ingen som vet?

Postat

[...]Vad menar du med att skapa genvägar & hur gör man det? 😲

Du skapar genvägar genom att högerklicka på en mapp i Finder och välja "skapa alias". Därefter flyttar du "alias mappen" enligt Piccazzos instruktioner så skall det förhoppningsvis ordna sig 🙂
JohnD-BB (oregistrerad)
Postat

Du skapar genvägar genom att högerklicka på en mapp i Finder och välja "skapa alias". Därefter flyttar du "alias mappen" enligt Piccazzos instruktioner så skall det förhoppningsvis ordna sig 🙂

Är det bara att flytta allt till den externa hårddisken sedan skapa alias och då är det klart eller? 🤪

JohnD-BB (oregistrerad)
Postat

Japp.

Men alla alias måste ligga på samma ställe som du flyttade dom ifrån.

Jag tog Logic mappen, flytta över den till min externa hårddisk, sen radera jag logic mappen som var i den interna hårddisken efter jag flyttat över den till min externa. Det är ju det som är själva meningen. Hursomhelst så skapa jag alias men logic hitta fortfarande det.

post-36918-0-51969900-1393411260_thumb.png

Postat

Det du gör är att :

1. Kopiera alla filer från original mappen ( HD kallas Y ) tex Library/Audio/Plugins till Extern HD kallad X

2. Skapar alias på sagda mapp på HD X

3. Raderar mappen Audio/Plugins från HD Y

4. Flytta över alias filen till HD Y

Fungerar inte det får du göra ovanstående fast på varje enskild Component fil.

Som sagt så vet jag inte om detta fungerar på plugins men det fungerar på Samplingar , Apple loops etc etc.

Samma procedur gäller samplingar , Samplingar till instrument tex Omnisphere , Logic Audio Content , Reverb Impulser , Logic projekt etc etc.

Vissa plugins lägger inte sina preset filer i Library utan i någon av User mapparna , Likaså lägger vissa sina filer i Applications mappen så beroende på vilken plugin det är får du manuellt leta igenom HD för att lokalisera vilka filer du vill flytta.

Ett annat sätt att dra in hela bibliotek med samplingar direkt in i logic är :

I Logic öppna upp Media/Loops och helt enkelt Dra in hela mappen med samplingar från ett annat fönster , en och en .

Alla dessa trick fungerar i Logic 9 , Om dom gör det i Logic X vet jag inte då jag väntar på lite uppdateringar innan jag installerar det.

Postat
Jag tog Logic mappen, flytta över den till min externa hårddisk, sen radera jag logic mappen som var i den interna hårddisken efter jag flyttat över den till min externa. Det är ju det som är själva meningen. Hursomhelst så skapa jag alias men logic hitta fortfarande det.

Logicmappen vet jag inte om du kan flytta , det är ju själva programmet.

Logic 9 kan man starta från externa diskar tex HD eller Ipod med med X vet jag inte.

JohnD-BB (oregistrerad)
Postat

Här är instruktioner:

http://music.tutsplu...ve--audio-19567

http://computers.tut...-hdd--mac-52571

Hur gör du med säkerhetskopiorna nu då? Har du en extra disk för det?

Se då till att den externa disken inte är exkluderad.

Tack! Men kommer det inte ta utrymme från min interna hårddisk? För i slutändan så lägger man över aliasen i den interna hårddisken ( Se video ^ )

Postat

Tack! Men kommer det inte ta utrymme från min interna hårddisk? För i slutändan så lägger man över aliasen i den interna hårddisken ( Se video ^ )

Nä.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.