Jump to content
Annons

Litet knäpp i början på låten efter export


everlastingrecords

Recommended Posts

När jag öppnar ett projekt kommer som sagt ett mörkt brum alternativt ett sprak och stereo out lägger sig på noll. Hade även Kramer tape samt Waves L3 uppe (dock med bypass). VU-mätarna i Kramer peakar på rött och threshold stapeln på L3 är fylld till taket. Ger detta någon ledtråd var problemet ligger?

Mvh

Vilse i daw:et

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte hade nämnt tapeplugg redan hade jag gett det som ett exempel. Den simulerar trots allt en maskin. Sedan har jag varit med om delay- och reverbsvansar som kommit tillbaka när jag trycker play.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte hade nämnt tapeplugg redan hade jag gett det som ett exempel. Den simulerar trots allt en maskin. Sedan har jag varit med om delay- och reverbsvansar som kommit tillbaka när jag trycker play.

Testade att ta bort tapepluggen, spara, stänga och sen öppna igen och spraket var kvar likväl. Verkar som att både tapepluggen och limitern på något sätt matas med en hög signal vid start. Har försökt tänka genom alla spår och hitta källor till en sådan signal men går bet. Inga pluggar peakar i själva projektet (har inte kollat alla i detalj med tittat särskilt på spår med hög inspelningsvolym och spår med stor dynamik). Nåväl, felsökandet får fortsätta imorgon tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett steg närmare en lösning på problemet. Spraket/brummet som uppstod när jag öppnade ett projekt berodde på Excitern. Har en BBE Sonic Maximizer. Tog bort den, sparade, stängde, öppnade och, tada!, inget brum eller sprak. Nu återstår att testa om det även tar bort knäppet i början på den exporterade ljudfilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan de va ngt så enkelt att du glömt se över din latency ? (Utan att jag kollat vad övriga frågat )

Se över hur och på vilket sätt kan latency ge knäpp på exporterade filer?

Det verkar som att det är mmaximizern som är bov i dramat. När jag ska lägga den på masterbussen peaker utvolymen till hundra i ett antal sekunder innan allt blir som vanligt igen. Ingen aning om varför den gör så och kan inte hitta några andra med samma problem när jag söker på det. Det som känns lite jobbigt är att jag inte cet om den gör så för att jag gjort något fel i mixen som orsakar det. Är det bara pluggen som spökar är det ju ingen fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett steg närmare en lösning på problemet. Spraket/brummet som uppstod när jag öppnade ett projekt berodde på Excitern. Har en BBE Sonic Maximizer. Tog bort den, sparade, stängde, öppnade och, tada!, inget brum eller sprak. Nu återstår att testa om det även tar bort knäppet i början på den exporterade ljudfilen.

Starkt jobbat, Everlast 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Starkt jobbat, Everlast 🙂

Tack för peppen! Är dock åter villrådig då det fortfarande knäpper i början på låten efter export. Trots att jag tagit bort excitern (som även orsakade en spik vid öppnande av projektet). Kollade att det inte var DC offset förut så det kan inte vara det. Har dock inte testat real time export än.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En hårt ställd kompressor på någon kanal kanske? Kort attacktid? Har jag inte skrivit detta förut? mmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...