Jump to content
Annons

Litet knäpp i början på låten efter export


everlastingrecords

Recommended Posts

När jag exporterar mina låtar som mp3 får jag ibland med ett litet knäpp i början. Vet någon vad det kan bero på?

Markörerna är ställda innan musiken börjar och efter den slutar. På masterkanalen har jag en exciter och en tapeplugg samt en limiter för att få upp lyssningsvolymen. Limitern krämar inte på så mycket.

Kan inte förstå vad som orsaker knäppet! Jag gör likadant på alla låtar men på några blir det och på andra blir det inte.

Låtarna ska iofs mastras sen och då kan eventuella knäpp tas bort men det är irriterande att jag inte kan rätta till det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt låten starta en bit in, typ bar 2.

Om du har en soft synth som du automatiserar, dra ut eventet innan synthen kommer in, har märkt att om eventet startar med första ton kan man få en brant "dykning" till den effekt/automatisering man satt. Lite "tomt event" innan brukar fixa det.

Svårt att förklara i ord, hoppas du fattar i alla fall:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Såna knäpp brukar vara för att det är nåt mycket svagt ljud precis där markören står, ett ljud vars fas ligger så att cykeln inte är noll precis där. Kan vara ett eller flera ljudspår som har DC offset, eller en/flera plugin som orsakar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev så för mig i cubase när jag hade en dålig pc om jag satt och gjorde andra saker på pc under tiden jag exporterade.

Har för vana att låta datorn vara helt och hållet när jag exporterar. Datorn är inte den bästa men gar exporterat utan knäpp på sämre datorer. Knäppet syns även visuellt om jag tex lägger upp den på Soundcloud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för vana att låta datorn vara helt och hållet när jag exporterar. Datorn är inte den bästa men gar exporterat utan knäpp på sämre datorer. Knäppet syns även visuellt om jag tex lägger upp den på Soundcloud.

Ja det är bäst att låta datan vara helt under tiden. Undra vad det då kan vara? Det kanske är Hårddisken som det är fel på?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan exportera ut från alla mina DAWs samtidigt som jag surfar på studios forum utan proplem. Men Cubase kanske är känsligt för yttre stimuli.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har upplevt det nåt liknande 1 enda gång, typ 12 år sen. Då verkade problemet vara NI Kontakt eller nåt av samplingsprogrammen som var laddat i den. Tonerna, som skulle trigga samplingen, låg på 1 specifik takt. Men tonerna triggades typ 1 fjärdedel innan det, och två tydliga vass knäpp hördes samtidigt som tonerna triggades. Hur jag än gjorde fanns det inget sätt att få bort det på, så man fick redigera bort det så gott det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En annan sak som dykt upp och som kan vara relaterat till det här är att när jag öppnar ett projekt slår masterkanalen i topp och ett väldigt elektrisk brum låter i lurar/högtalare. Det har blivit så här på sistone, har inte upplevt problemet tidigare. Brummet är lite som när man kommer åt kontakten på en gitarrsladd som är inkopplad i en stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag tänkte också. Visserligen borde knäppet märkas även när låten exporteras till wav, men mp3-kodningen kan kanske göra det värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig longshot, men du skulle kunna testa exportera i annat format - typ aif, mp3 eller så, och se om nåt händer. Du har även möjligheten att exportera i realtid eller offline. Ger lite lätt olika resultat ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut, för kanske ett år sedan, har jag inte haft problem med dessa knäpp i början på exporterade låtar. Och att låten peakar och brummar vid uppstart är nytt sedan någon/några veckor. Och det händer inte då och då utan mer eller mindre vid varje export och uppstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Precis vad jag tänkte också. Visserligen borde knäppet märkas även när låten exporteras till wav, men mp3-kodningen kan kanske göra det värre.

DC Offset kan orsaka konstiga grejer. Kan säkert förvärras av mp3 kodning, fan vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Och det händer inte då och då utan mer eller mindre vid varje export och uppstart.
Precis, när "mittpunkten" förskjuts av likström så uppstår ett klick när du startar uppspelningen. Har du dessutom exciter på det så blir det värre. Mp3-kodningen verkar inte påverka lika mycket som excitern i mitt test nedan.

Ett brickwall-filter som högpassar bort allt under 20-30 Hz städar även bort DC offset. Men kom ihåg att städa så tidigt i kedjan som möjligt, inte på masterkanalen och definitivt innan din exciter som förstärker övertoner såsom klicket.

Wlu4jou.gif

DC offset efter en sekund

ElKGaD0.gif

Som ovan men efter exciter och mp3-kodning

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Liten update. Har inte hunnit importera det exporterade spåret för att se eventuell dc offset men hade två projekt uppe igår och tittade på de olika individuella spåren. Ser inget spår av offset på något av spåren. Kan det uppstå vid själva nedmixningen? Nå, ska importera och se ikväll om jag hinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Precis, när "mittpunkten" förskjuts av likström så uppstår ett klick när du startar uppspelningen. Har du dessutom exciter på det så blir det värre. Mp3-kodningen verkar inte påverka lika mycket som excitern i mitt test nedan.

Ett brickwall-filter som högpassar bort allt under 20-30 Hz städar även bort DC offset. Men kom ihåg att städa så tidigt i kedjan som möjligt, inte på masterkanalen och definitivt innan din exciter som förstärker övertoner såsom klicket.

DC offset efter en sekund

Som ovan men efter exciter och mp3-kodning

Tack för de belysande bilderna! Det konstiga är att jag alltid städar låga frekvenser på alla enskilda spår. Är det DC offset borde det inte överleva.. Lurigt.

Edit: Brickwall limiter har jag hört talas om men brickwall filter, vad är det? Högpassfilter med brant kurva?

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Brickwall limiter har jag hört talas om men brickwall filter, vad är det? Högpassfilter med brant kurva?

Brickwall filter är oftast ett extremt brant filter. Högpass eller lågpass är ju ofta en avrundad kurva, på allt mellan 6-48dB per oktav.

Brickwall filter, kapar bort precis allt ovan/nedan den exakta frekvensen du ställer in. Rubbet. Har ingen avrundning alls.

Fönstret upp till vänster är EQ med brickwall filter:

6sfalw.png

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
brickwall filter, vad är det? Högpassfilter med brant kurva?

Exakt, extrembrant kurva och ingen resonanspuckel vid skärningspunkten.

Om du alltid städar i basregistret lutar det mer åt att det är någon av dina pluggar som orsakar klicket.

Signia, du läste nog frågan för snabbt. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag laddat in låtarna i ett nytt projekt. Väl där kan jag konstatera att låtarna inte lider av DC offset, mitt punkten ligger som den ska. Jag kan heller inte se eller höra några knäpp. Igår kväll förde jag över några av låtarna på min telefon för att lyssna på tunnelbanan. På en av dem är det ett tydligt knäpp i början låten. Tittar och lyssnar på den i det nya projektet och ingenting!!!! Vet inte vad jag ska tro. Är det min telefon som lägger till knäppet? Samtidigt kan jag ju se knäppet om jag laddar upp låtar på Soundcloud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Exakt, extrembrant kurva och ingen resonanspuckel vid skärningspunkten.

Om du alltid städar i basregistret lutar det mer åt att det är någon av dina pluggar som orsakar klicket.

Signia, du läste nog frågan för snabbt. 🙂

Ah, då är jag med. Det är sådana jag brukar använda på varje spår för att städa. 🙂

Pluggar som ger knäpp är nytt för mig. Vad brukar vara de vanligaste orsakerna? Är det att jag överstyrt någon av dem? Finns det någon plugg eller typ av plugg som ofta kan vara orsaken till knäpp, eq, kompressor??

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...