Jump to content
Annons

Mitt ljud vs Lisa Nilssons? Tredje försöket klart.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Gjorde den här mest på kul i kväll…

http://soundcloud.com/user7908154/crazy140220

På slutklämmen jämförde jag med diverse låtar, bla denna min favorit med Lisa Nilsson, tycker den är det bästa jag hört på år o dag av svenska låtar. Men jag tyckte till min förvåning att mitt eget ljud är bättre…? Tycker hennes ljud är lite burkigt eller distad, eller vad… Vet inte hur jag ska förklar det, tycker mitt sound blev tydligare, närmare. Antar att det är jag som fattar fel är allt för kraftigt hörselskada eller nåt?

Lisa Nilsson – Var är du min vän

Någon som orkar sig på en ljudjämförelse?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja ditt ljud överlag är bättre. Åtminstone om man menar bättre som i tydligare. Ditt ljud är "fetare" och närmare, med nästan övertydlig diskant.

Det är mindre slask o rassel och bättre stereoplacering i hennes inspelning. Hennes sång låter bra, men i övrigt är det torrt, dovt och grynigt - särskilt trummorna. Anar att det var lite tanken, men i så fall skulle jag ansett att det kanske gick lite långt. Men .. vem vet.

Hon gillar ju akustiska live-inspelningar, Lisa. Gjorde plattan "Små rum" helt live i studion, inkl stor stråksektion. Den är bra.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har dålig lyssning här hemma men...Hennes mix låter mer mjukare och analog. Din är mer hypad och jämför man en mer diskant rik mix med en dovare då vinner alltid den mer hypade mixen.

Dock tycker jag nog att hennes mix kunde crispas till lite och skäras runt 250hz. Men de ville nog som Signia va inne på, att den skall låta mer naturlig.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudmässigt låter det fint. Lite väl mycket 150-180 (eller nåt sånt) Hz i mina öron.

Det blir lite väl bulligt för att hänga med i låten, den svänger en hel del fram och tillbaka i ljudbilden.

Ljudmässigt är det svårt att säga nåt om, beror ju helt på vad man är ute efter.

Men jag tycker det låter schysst. Om du hade ett lika dyrt rum som Lisa Nilsson spelade in i så skulle din produktion säkerligen låta

som Lisas.

Men skulle jag välja att lyssna på en utav låtarna, tar jag din alla dagar i veckan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör nu att min låt troligen har lite för mycket runt 80, 90 hz o vid 10 khz om jah jämför med de andra låtarna jag gjort nyligt. Är min mix hypad? 😛 Det har jag aldrig hört förr… Jag gör ju ingenting med dem tycker jag, några db eq upp eller ner bara. Inte ens nån TV så jag kan se hur det låter. Det är då roligt som fan, tycker det blir bättre för varje låt jag gör. Jag spelade äkta trummor helt själv på den här sista, men fuskade så att jag spelade vispvirveln o crasharna först, sen baskaggen, den slår jag med en filtklubba i stället för att trampa o sist trampade jag hihaten.

Edit: Ska testa att ta med lite mindre botten. Den är ju inspelad med bara en ak gitarr till vänster o en elektrisk till höger, så det "tippar" ju lite hit o dit i volymen mellan kanalerna. Förut tyckte jag det blev fel, så jag spelade alltid in två ganska lika kompgitarrer som jag pannade ut rejält, som en bas för en tex en ensam fillspelande elgitarr. Men nu tycker jag det låter mer levande med bara två helt olika gitarrer i hö o vä. Jag panorerar in dem aningen mot mitten bara…

Tack för bra kritik!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Lisa-mixen. Men det är väl en smaksak. Den känns mer balanserad helt enkelt, och jag gillar analogvibbarna även om jag kan känna att trumljudet är lite i tristaste laget.

Men ja, att din känns närmre säger jag inget emot. Sitter med lurar och lyssnar och jag kan nästan känna din andedräkt i örat på mig. 🙂 Inte riktigt den känslan jag är ute efter, men gillar man det så är det ju guld. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dålig lyssning här hemma men...Hennes mix låter mer mjukare och analog. Din är mer hypad och jämför man en mer diskant rik mix med en dovare då vinner alltid den mer hypade mixen.

Dock tycker jag nog att hennes mix kunde crispas till lite och skäras runt 250hz. Men de ville nog som Signia va inne på, att den skall låta mer naturlig.

Funderade på vad "hypad" betyder… När jag mixat om tror jag att jag fattar när jag lyssnar på första mixen, andra mixen är lite mindre pressad eller vad jag ska säga…

Ljudmässigt låter det fint. Lite väl mycket 150-180 (eller nåt sånt) Hz i mina öron.

Det blir lite väl bulligt för att hänga med i låten, den svänger en hel del fram och tillbaka i ljudbilden.

Ljudmässigt är det svårt att säga nåt om, beror ju helt på vad man är ute efter.

Men jag tycker det låter schysst. Om du hade ett lika dyrt rum som Lisa Nilsson spelade in i så skulle din produktion säkerligen låta

som Lisas.

Men skulle jag välja att lyssna på en utav låtarna, tar jag din alla dagar i veckan. 🙂

När jag gjorde om mixen hittade jag att jag boostat mastern 2 db vid just 150 hz, tog bort det. Bytte plats på gitarrerna o även munspelet. Kanske anings svagare sång. Kostade på att komprimera baskaggen, den var helt okomprimerad första svängen. Den låter tråkigt ändå, jag spelade in den seperat med bara kaggemicken, inga OH, men skit samma på den här låten, det ska nästan inte vara några trummor alls.

Jag tycker Lisa Nilsson sjunger makalöst bra, men hennes röst mixas bort, den ligger lite för svagt, rösten ska absolut ligga starkare i speciellt såna låtar som hon gör.

Jag föredrar Lisa-mixen. Men det är väl en smaksak. Den känns mer balanserad helt enkelt, och jag gillar analogvibbarna även om jag kan känna att trumljudet är lite i tristaste laget.

Men ja, att din känns närmre säger jag inget emot. Sitter med lurar och lyssnar och jag kan nästan känna din andedräkt i örat på mig. 🙂 Inte riktigt den känslan jag är ute efter, men gillar man det så är det ju guld. 😉

Som sagt, jag tycker att en röst som hennes skulle fram tydligare. Nåt jag funderar över är att ni tycker det låter analogt om hennes platta. Jag tycker tvärtom att man hör hur mycket digitalt processande man utsatt alla ljuden för, de har väl kört tapepluggar osv för att få det att låta analogt, jag tycker de misslyckats rejält. Albumet "Små Rum" som Signia nämnde (länken funkade inte) låter bättre tycker jag, förutom att rösten även här är för svagt mixad. Fungerande länk: ?

Lisa Nilsson – Små rum

Här är min första mix:

https://soundcloud.com/user7908154/crazy140220

Nr 2, mindre "hypad" o bredare i stereon. Lite ljusare munspel… Den "nära" rösten har jag gått in stenhårt för på den här låten. Merl Haggard o Willie Nelsons senare produktioners sound är husgudar när jag tänker soft trad-country. Men den är inte riktigt nära i den här mixen som i den första.

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag tycker att en röst som hennes skulle fram tydligare.

Ja det är ju olika tycke och smak. Själv tycker jag om att de vågat ha ett lite mer dämpat sound på sångrösten. Det känns som ett tecken på mognad på något sätt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker de stänger in hennes röst… Och i instrumentalpartiet vid 2.02 tycker jag att inte nåt av instrumenten hörs tydligt.

Lisa Nilsson – Var är du min vän

Samtidigt får det bekännas att det idag, med vilade öron, så låter Lisas mix bättre än i natt när jag härjat i kanske 12 timmar med min låt, o bla spelat trummor… O min mix har sången starkare mixad än som den lät i natt. Haha…

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221

Bra gjort av mig i alla fall, med mina resurser, och med tanke på att jag är både den som sjunger/spelar o även sköter det tekniska samtidigt. Willie Nelsons röst är ännu starkare mixad i bland, så det går ju att göra på många sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter skitbra, närhet och så, tills sången kommer. Du har en väldigt stark och tydlig röst som i mitt tyckte skulle ner en bit, eller undan kanske man ska säga? Blundar jag och lyssnar så låter det Knopfler tills du börjar sjunga, då står jag mitt på golvet i Avestaparken och väntar någon att bjuda upp...då låter det som du står på scen framför mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter skitbra, närhet och så, tills sången kommer. Du har en väldigt stark och tydlig röst som i mitt tyckte skulle ner en bit, eller undan kanske man ska säga? Blundar jag och lyssnar så låter det Knopfler tills du börjar sjunga, då står jag mitt på golvet i Avestaparken och väntar någon att bjuda upp...då låter det som du står på scen framför mig.

Få se om jag orkar skruva en gång till på den. Vitsen att jag gjorde den var egentligen bara att få en backtrack till enmansbandet.

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221

Willie Nelsons röst ligger ju oxå ganska långt fram i mixen. Svårt att veta hur man ska göra.

Willie Nelson – A Horse Called Music

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lätt dansbansvarning när sången ligger så högt med det reverbet. Sänk reverbet och korta ner det.

Samt kör ett lowpass på reverbet så du får bort svansarnas S-ljud.

Sen måste du rensa ur bas. Det är massor med bummel överallt där nere. Prova att först individuellt per instrument att skära bort allt. Även det som inte hörs. Sen kör multibandkomprtessor på basen sen även en multibands på mastern som städar runt 120-180Hz.

Annars så tycker jag det låter kanon 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Få se om jag orkar skruva en gång till på den. Vitsen att jag gjorde den var egentligen bara att få en backtrack till enmansbandet.

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221

Willie Nelsons röst ligger ju oxå ganska långt fram i mixen. Svårt att veta hur man ska göra.

Willie Nelson – A Horse Called Music

Om det bara är en backingtrack är det förbannat bra, bara att jag tyckte sången var FÖR långt fram min smak...men det är bara min smak. En åsikt av många...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lätt dansbansvarning när sången ligger så högt med det reverbet. Sänk reverbet och korta ner det.

Samt kör ett lowpass på reverbet så du får bort svansarnas S-ljud.

Sen måste du rensa ur bas. Det är massor med bummel överallt där nere. Prova att först individuellt per instrument att skära bort allt. Även det som inte hörs. Sen kör multibandkomprtessor på basen sen även en multibands på mastern som städar runt 120-180Hz.

Annars så tycker jag det låter kanon 🙂

Som sagt, lite mindre botten vore nåt, även om jag inte har nån multibandare längre. Men jag har en grym analog Apex eq i 18000 kronorsklassen.

Ang reverbet så är jag inne på lite oldschool överdrivet sådant som man verkligen hör. Det är en hel del delay också, använder en TC gitarrpedal till det…

Om det bara är en backingtrack är det förbannat bra, bara att jag tyckte sången var FÖR långt fram min smak...men det är bara min smak. En åsikt av många...

Jo visst ligger den för starkt… Men idag när jag började lyssna lite retade jag upp mig på trummorna, jag kan inte spela trummor, det är bara så…

Sen vore det kanske fint med en slidegitarr till det här också…?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Du har bas över hela stereobilden, så jag antar du gör nåt med basinspelningen efteråt då. Typ lägger på nån effekt efteråt?

Vet inte riktigt, det är nog en kombination av för mycket volym på basregeln och lite basboost i master-eq´n. Jag har en ny mix på g nu med mindre lågfläsk. Jag la dit en nylongitarr också, så nu är det tre olika gitarrer…

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu då? Nu är det betydligt mindre lågbas. La dit en nylongitarr också, den ligger till vänster, stålstängad ak till höger. tremolo elgitarr aning tv o munspelet aning till höger.

Förra basiga mixen:

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221

Tredje försöket:

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140222

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatusan, har du dubbat gitarren? Här var det ok alltså?

Nä, jag spelar olika på alla tre. Plus att det är en stålsträngad akust, en nylondito, o en elgitarr. Så långt ifrån dubb man kan komma va? 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...