Signia Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 (redigerat) Längesen man hörde nån låt som använde mer eller mindre klassiskt fade-out i slutet. Hur inne/ute är fade out som slut på en låt idag? Vad tycker folket? Skulle ni rygga vid tanken på fade out? Redigerat 20 februari 2014 av Signia
Martin Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Coolt som fan. Retro. Blir varmt ljud av det. Jag tycker det är cool.
rainydays Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Jag vet att jag blivit besviken ibland när jag hört moderna låtar avslutas med en fade out. Jag vet inte varför det blev en trend en gång i tiden? Är det kopplat till radio på något sätt? Visst det kan väl passa vissa låtar, men generellt gillar jag inte det. Lägg lite möda på ett bra avslut istället. 🙂
laban1 Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 (redigerat) Visst är det väl lite sleazy med fade out.. Spelar man live blir det lite konstigt också, då får man liksom hitta på ett slut iaf ! Men på något sätt är det rätt gött ändå med fade 🙂 Men hur vanligt är det idag, någon som vet? Redigerat 20 februari 2014 av laban1
laxlaxlax Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Rolig tanke Signia! Har inte hört det på länge.
SadamJR Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Fade out är elegant på vissa låtar, så länge den inte drar ut för länge. Lyssna på Steely Dans Glamour Profession. Där dyker det upp nya ackord under fade outen. Skitsnyggt.
tlubtu Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Tyvärr är det väl så att i radio så spelas sällan en låt helt färdig. Det blir allt för ofta en övergång med prat eller in i en ny låt. Med andra ord hör man nästan aldrig om det är en fade eller ett "riktigt" slut på låten. Själv tycker jag om att ha ett slut på låten.
Signia Postat 21 februari 2014 Trådstartare Postat 21 februari 2014 (redigerat) Själv tycker - eller åtminstone tyckte - jag att fade out var nåt man ofta använde när man fått till en refräng som var o-stoppbar liksom. Som vara ville rulla på av sig själv. Tycker man får till det ibland nu med, men i nutid ska man liksom försöka 'bryta' det där, och måsta platta ner det till ett avslut. Känns så keff ibland. Andra refränger, som förvisso kan vara kanon men ändå inte ha den där o-stoppbara feelingen, då är kan ett snyggt slut nästan göra halva grejen. Redigerat 21 februari 2014 av Signia
laban1 Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Själv tycker - eller åtminstone tyckte - jag att fade out var nåt man ofta använde när man fått till en refräng som var o-stoppbar liksom. Som vara ville rulla på av sig själv. Det är nog precis varför jag får ett litet leende på läpparna när jag tänker på fade-out, det var antagligen några ordentliga hittar som haft detta även om jag inte kan räkna upp några på raken, kan du, ni?
wallmannen Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 Crossfade mellan två låtar på ett album känns inte heller så vanligt längre.
hellfog Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 (redigerat) Jag gillar fade out använder det själv ibland, beror helt klart på låten dock om det passar eller inte. Redigerat 24 februari 2014 av hellfog
rainydays Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 Minns fortfarande hur nålen på vinylspelaren överröstade högtalarna vid fadeouts. Kanske skulle mixa in det för äkta nostalgikänsla. 😉
everlastingrecords Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Hoppas verkligen inte att det är ute eftersom jag tänkte avsluta min kommande skiva så.. Apropå fade out tycker jag det är svårt att få till den perfekt. Kombon mellan att den ska vara helt utfadad på rätt ställe ihop med hela fadens längd är svår att få till.
Abyssal Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Jag saknar Fade Out i hitlåtar! Tycker det kan ge en riktigt härlig effekt. Ofta gillar jag det på låtar som har vart ganska "in your face", för när det fadear ut så får man lite tid att lugna ner hjärnan och öronen inför nästa låt.
Demonproducenten Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Skulle ni rygga vid tanken på fade out? inte ett dugg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.