Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Har en Mac Pro 2010.

Idag kör jag med denna setup i hårddiskplatserna:

Disk 1 = OSX/system med en 1TB SSD

Disk 2 = Samplingar WD - 1TB HDD

Disk 3 = Audiodisk/Logicprojekt, WD 1TB HDD

Disk 4 = Bootcamp Windows 7, 500GB HDD (som ska skrotas, och denna plats blir ledig)

Burken börjar bli lite trött då diskarna har rullat i 3.5 år. Läser som bäst 80 MB/s

Bytte systemdisken via återskapa i diskverktyg till en Samsung SSD och direkt kom jag upp i 290 MB/s. Stor skillnad.

Funderar nu på att köpa två eller tre nya Samsung SSD på 1TB och skrämma upp systemet rejält.

Visst det blir dyrt, men det är oxå största flaskhalsen i maskinen som fö är rejält kraftig och snabb.

Min idé:

Disk 2 köra ljudsamplingar med en 1TB SSD

Sen raida Disk 3 & 4 med två st 1TB SSD's så det blir totalt 2 TB.

Min nuvarande audiodisk börjar bli tjock och behöver mer diskutrymme.

Så då funderar jag på att köra raid med två SSD's på plats 3 & 4.

Nu vet jag inte vilken konfiguration det blir? Men köra så att dom delar kapaciteten.

MAO, 1TB SSD i varje hårddiskplats, dvs totalt 4 stycken SSD

Alltså:

Disk 1 = OSX/system -1TB SSD

Disk 2 = Samplingar - 1TB SSD

Disk 3 = Audiodisk - 1TB SSD i Raid med Disk 4

Disk 4 = Audiodisk - 1TB SSD i Raid med Disk 3

Vad tror ni? Är det korkat med raid? Hur funkar Logic med raidade diskar?

Jag har dessutom precis beställ (ska hämta ut idag) en WD 4TB HDD som jag ska montera under optiska/dvd facket där jag har en ledig plats där jag kör backup på allt viktigt!

Sen en fråga ang Timemachine. Jag vet att efter några uppdateringar så kan man nu köra flera diskar till TM.

MEN... går det i TM att specifikt välja var sin disk vad den ska spara? Klarar TM det?

Tacksam för hjälp!

Mvh// KWS 🙂

Mac Pro 5.1 (2010)

12-core - 2.93GHz

12 GB ram

OSX 10.9.1 Mavericks

Annons
Postat (redigerat)

Har lite tankar som du, om du vill, kan ta i beaktande gällande hur du vill att dina hårddiskar skall vara uppdelade.

Ditt förslag är

Disk 3 = Audiodisk - 1TB SSD i Raid med Disk 4

Disk 4 = Audiodisk - 1TB SSD i Raid med Disk 3

Mitt förslag är

Disk 3 = Audiodisk - 1TB SSD - För pågående musikprojekt

Disk 4 = Audiodisk - 4 TB 7200 rpm - För avslutade musikprojekt där hastigheten inte spelar någon större roll utan utrymmet är mer prioriterat.

Jag har inte kollat upp vilket typ av buss (PCI 2.0?) som styr dina hårddiskar och/eller DVD-läsare men snoka redan på detta så kanske du kan spara en slant på att köpa SSD-hårddiskar som klarar 300 MB/s istället för SSD-hårddiskar som klarar 900 MB/s. Om det är så att din DVD#2 har PCI 2.0 eller vad det nu är kan du sätta in en 4 TB hårdisk där och köra Time Machine på dina 3 SSD-hårddiskar och köra en extern hårddisk med Time Machine för 4 TB hårddisken med dina avslutade projekt.

Det finns ingen anledning att köra Time Machine och Raid 1 då Time Machine i praktiken är Raid 1. Du finner mycket matnyttig info om raid här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid 🙂

Redigerat av Implasticyde
  • Gilla 1
Postat

Kom att tänka på thunderbolt, som din dator inte har, men det går kanske att få via ett PCI-kort? Om så är fallet kan du köra all backup via thunderbolt. Själv satt jag och dreglade över LaCie 5big Thunderbolt 10 TB. Finns det inget Thunderbolt PCI-kort kanske det finns ett USB3.0 kort som också skulle duga för TimeMachine?

Postat

Killwithskill. Kan du på något sätt se vilken PCIe version du har i din dator kan du använda dig av tråden som hanterar överföringshastigheter för att därigenom veta hur snabb SSD-hårddisk din dator teoretiskt sätt klarar av. Tråden finner du här: https://www.studio.se/forums/topic/103806-överföringshastigheter-hårddisk-usb-firewire-thunderbolt-nätverk/

Postat

Killwithskill. Kan du på något sätt se vilken PCIe version du har i din dator kan du använda dig av tråden som hanterar överföringshastigheter för att därigenom veta hur snabb SSD-hårddisk din dator teoretiskt sätt klarar av. Tråden finner du här: http://forum.studio....rbolt-naetverk/

Hittade det jag sökte på egen hand. Det sitter PCIe 2.0 i din Mac Pro enligt http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-twelve-core-2.93-mid-2010-westmere-specs.html vilket begränsar SSD-diskars teoretiska hastighet till 500 MB/s 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.