Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Använder mig av monitorerna Yamaha HS7 och Focusrite Scarlet 2i2 interface och börjar nu spåna på det här med A-B lyssning? Det är nog inte aktuellt att köpa ett extra par studiomonitorer för min del, däremot tänkte jag köra ett t.ex Logitech 2.1-system, alternativt mindre bordshögtalare, och då funderar jag på det här med att kunna switcha högtalare utan att dra om kablar etc. Man vill ju ha det "direkta".

Så ni som är mer bevandrade inom denna djungel kan kanske tipsa mig om nån (inte svindyr) "switch" för detta ändamål? Att kunna koppla in högtalare med t.ex TRS (monitorer), 3.5mm (pc-högtalare) eller dylikt?

Vill ju kunna mixa med monitorerna, switcha över till ett "vanligt" system och provlyssna, tillbaka till monitorer och finputsa tills det låter bra i båda utan att "tappa örat i tystnad" medans jag kopplar om..

Annons
Postat

Behringer MON800 är väl det billigaste alternativet vad jag vet. Men kvaliten är inget att skriva hem om precis. Hade nog lagt det dubbla på en SM Pro M-Patch 2 isåfall.

Sen är väl Behringers "Big Knob"-inspirerade Xenyx Control 1 i ungefär samma prisklass med om du skulle vilja ha massa funktioner. Har aldrig testat den så jag kan inte uttala mig om hur bra den funkar i praktiken.

pme (oregistrerad)
Postat

Xenyx Control1 såg ganska intressant ut. Men man kan inte ha olika mixning i headphone resp monitor. Tex med click i båset och utan i kontrolrummet. USB förfaller direkt meningslöst man man skulle kunna använda den till som ljudkort till surfdatorn eller något sånt. Presonus tror jag kan ha olika men den

är dubbelt så dyr.

Postat
Presonus tror jag kan ha olika men den

är dubbelt så dyr.

Ja hoppar man upp lite i pris så finns det ju många trevliga alternativ.

Ett annat alternativ för TS om du inte vill ha en massa lådor på bordet är ju att uppgradera interfacet till något med fler utgångar. Blir nog inte någon större kostnad om du köper begagnat och säljer det du har. Då kan du ju enkelt bara byta lyssning i din DAW genom att växla mellan utgångarna.

Postat (redigerat)

@Kilomi, Jag tror det är nåt sånt här du tänker sig:

http://www.kjell.com...a-switch-p98796

Kjell har antagligen de adaptrar du behöver för att koppla in dina saker också, typ 3,5mm till RCA stereo mm.

Edit: Bara strunta i att det finns video också. Anslut den inte helt enkelt.

Redigerat av Momo
Postat

Att köpa en liten plastbit från Kjell är något jag absolut INTE kommer göra..

Jag behöver inget som ni nämner med klick i sångbås/kontrollrum etc eftersom jag sitter i hemmastudio.

Micken står på ett skrivbords-stativ med en akustik-skärm runtom så det enda jag behöver är en switch för ab-lyssning vid mixning. SM Pro Audio M-Patch 2 såg intressant ut. Input och output.. hmm, skulle kunna koppla 2.1-systemet i dennes headphones-jack och monitorerna bakom med XLR helt enkelt. Fast knepigt med volymkontroll på både interface och M-Patch.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.