Jump to content
Annons

Trasig produkt från Tyskland vad gäller för returfrakten vem betalar?

Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Helt utanför ämnet på forumet men kanske ändå nån kan hjälpa mig.

Jag undrar om nån har erfarenhet av att köpa på nätet från Tyskland. Övergripande menar jag då inte från ett speciellt företag kanske är bäst att jag infogar.

Jag har tydligen köpt en ny Black Magic Pocket Cinema Camera från ett Tyskt företag som är trasig, det går inte att spela in på den.

Jag har givetvis googlat som en tokig för en lösning på problemet men den här gången har jag tydligen gjort allt rätt för att den ska funka.

När jag äntligen får kontakt (efter ett lite skarpare tonat mejl) så framgår det efter ett par turer att jag får stå för frakten när det gäller utrikes frakt. Detta då enligt Tysk lag när det gäller så kallade professionella produkter.

Är det nån som har någon erfarenhet och kan säga om det stämmer?

När jag kontaktade UPS som kom med kameran för att få fram ett pris för frakten så säger killen där till 100 % att detta inte stämmer.

Han vet säger han då han har mycket goda kontakter med Tyskland, förmodligen i jobbet då.

Åker man på att acceptera det här?

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Annons

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

Det ser ut som om du kan begära att handlaren står för frakten, precis som du kan om du köper i Sverige.

Dela på andra sajter

Vet inte riktigt om det är samma regler där du beställde ifrån. Men för ett par år sedan skickade jag tillbaka ett PA-system som plötsligt lade av. Fick infon att dom stod för frakten utifrån de förutsättningarna att det inte var mitt fel att varan var defekt. Om dom skulle bedöma att det var mitt fel så skulle jag vara tvungen att betala frakten båda hållen och även undersöknings-, reparations-, materialsavgift och allt vad det hette. Som tur var hade inte jag orsakat det och slutnotan landade på 0 :- för min del. Detta beställde jag från Thomann.

Däremot ville jag (vid ett annat tillfälle) skicka tillbaka en produkt som jag ångrar att jag köpte. Då var jag tvungen att själv betala returfrakten. Också Thomann.

Vet inte om det hjälper dig någonting, men så gjorde jag iallafall 🙂

Dela på andra sajter

Tack Claes fan skickar blommor nästan du hittade det jag får träna på att googla tydligen.

Kameran var inte billig kan jag säga så då blir det ju extra surt om man ska betala mer bara för att den ska fungera.

Problemet är att dom är tysk återförsäljare som tar varorna från en tysk underleverantör som representerar Black Magic Design i Tyskland. Kort sagt jag fattar att dom helst slipper men jag tror dom har bättre råd än jag.

Dela på andra sajter

Tack också wwilton sånt är bra att veta Thoman är ju stora så dom följer förmodligen lagen till 100 %.

Dela på andra sajter

Tack också wwilton sånt är bra att veta Thoman är ju stora så dom följer förmodligen lagen till 100 %.

Jag har haft uppenbara fel på varor, och det har varit ett väldigt stök med att få ordning på affärerna. Beror mycket på vem man får att göra med där. Vissa är bra andra inte.. Gör inga affärer där längre.

Dela på andra sajter

Tänker nog samma sak laban1.

Men det är jäkla skumt för en annan som alltid trott att från Tyskland där kan du räkna med ordning och reda och lite till på alla sätt.

Den här klara ju till råga på allt inte ens det som en filmkamera förväntas göra det vill säga spela in film.

Det vore som att köpa en mikrofon som ser ut att fungera men inte släpper ur sig en signal överhuvudtaget.

Dela på andra sajter

Däremot ville jag (vid ett annat tillfälle) skicka tillbaka en produkt som jag ångrar att jag köpte. Då var jag tvungen att själv betala returfrakten. Också Thomann.

Jo, så är det. Annars skulle folk "ånger-låna" tills DHL börjar glöda 🙂

Inte helt billigt att skicka tillbaka pianot till Tyskland heller.

Dela på andra sajter

Jag håller med till 100% at det kan bli en jäkla trafik med "¨ånger lånade" grejor.

I mitt fall så har jag dock längtat efter att få händerna på kameran länge nu så att så är inte fallet här 🥰 .

Jag har sett filmerna på nätet som dom filmat med den här kameran och så vitt jag kan förstå så är det riktigt mycket bang for the buck man får (dvs. även bra musikvideos). I alla fall som jag som nybörjare förstår. Jag tror dock ändå att jag har kunskap nog för att fatta att den är lite unik i daxläget för dom relativt små pengarna den kostar i sammanhanget.

För en annan som kommer in lite från utanför sammanhanget så är det då i verkligheten ganska mycket stålar (ca. 8500 = billigaste jag hittade med vettig frakt) bara för att leka lite som det nog om jag ska vara ärlig finns en ganska stor risk för att det hela slutar i.

Kanske kan fixa/få den lagad i skåne finns en återförsäljare där tror jag. Lägger i så fall hellre pengarna inom landet om jag ska vara ärlig.

Det är väl ett problem att dom måste slåss med en amatör. Förmodar att inom affärsvärlden firma till firma så finns det andra regler man kör efter än EU lagar för att det ska gå smidigt eller nåt och så blir det lite hitte på för att slippa.

100% på att det är som på länken som Claes gav mig men om dom är tvungna att följa det det är nog en annan sak.

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Det är väl ett problem att dom måste slåss med en amatör. Förmodar att inom affärsvärlden firma till firma så finns det andra regler man kör efter än EU lagar för att det ska gå smidigt eller nåt och så blir det lite hitte på för att slippa.

Det skiljer alltid mellan konsumentköp och företagsköp - även här i Sverige. Konsumenter har ett mycket starkare skydd, med ångerrätt och reklamationsrätt etc. Köper man däremot i egenskap av företag (som många gör från utlandet för att slippa ligga ute med moms på sina inventarier), så gäller inte de betydligt hårdare konsumentköplagarna, utan då är i princip allting förhandlingsbart, om säljaren inte erbjuder vissa villkor per automatik.

100% på att det är som på länken som Claes gav mig men om dom är tvungna att följa det det är nog en annan sak.

Som jag förstod det så ska det vara gemensamma regler vid försäljning till konsument inom EU, så det går i så fall inte att smita undan om de säljer till en konsument. Konsumentköplagen är tvingande och kan därför aldrig förhandlas bort, oavsett vilka eventuella villkor du har godkänt i samband med köpet - för eventuella sådana villkor som är sämre för konsumenten än vad KKL säger, är ogiltiga enligt lagen.

Dela på andra sajter

Hmm det som ytterligare styrker min position måste ju då rimligtvis vara att jag ärligt och uppriktigt INTE angav något organisationsnummer fiktivt eller lånat utan betalade allt som en laglydig konsument.

Hmm intressant perspektiv om man tänker efter 😄

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Dvs att jag så vitt jag förstår då per automatik INTE har förhandlat bort någon rättighet utan köper med fullt konsumentskydd inom EU oavsett att det är ett "gränsöverskridande" köp?

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Jag vill ju bara komma igång och leka så för mig handlar det inte om pengar eller att kameran är kass.

Redigerat av Burnin Sven
Dela på andra sajter

Svaret är att för privatpersoner så står säljaren för alla omkostnader om du får en trasig produkt. Detta gäller i hela EU och är det minsta som gäller MEN ett EU land får givetvis ha strängare konsumentskydd om man vill.

Jag har kollat upp detta med konsument europa och man kan även få hjälp från den tyska grenen av konsument europa om det som i det här fallet handlar om köp från tyskland. Säkert kan man få samma hjälp oavsett vilket land inom EU det än gäller men det vet jag inte till 100% dessvärre.

Oki ha det bra det här var mitt sista inlägg här på forumet.

Over and out

Dela på andra sajter

Jag köpte en Behringer lurförstärkare av Thomann som surrade som fan. Hade mailkontakt med dem, de skickade en paketbil som hämtade grejen, tog den till Tyskalnd o lät nån grannfirma serva den, sen skickades den tillbaka till mig, ända fram till dörrn. Kostade inte ett öre.

Dela på andra sajter

Jo, så är det. Annars skulle folk "ånger-låna" tills DHL börjar glöda 🙂

Inte helt billigt att skicka tillbaka pianot till Tyskland heller.

man betalar enhetsfrakten 15 EURO vid retur om man väljer att det alternativet.(man får ett mejl som man skriver ut och tejpar på paketet)

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Min kamera har nu varit hos Black Magic Design i england och man har mycket riktigt konstaterat att den var sönder så jag får en ny. Skönt för jag hade inte betalat ett öre till varken för frakt eller något överhuvudtaget. Jag hade helt enkelt bett dom ta sig i brasan och köpt en ny här i sverige oavsett att en massa pengar skulle gått upp i rök då.

Dela på andra sajter

Yes och tack för svar.

Det är bara det att den nya kameran kom med ett dött batteri så inget skoj den här helgen heller dessvärre.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.