Trollfar Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Hej! Mitt förstå inlägg på forumet, äntligen har jag hittat ett forum med lite aktivitet och vilket jag noterat, kunnigt folk 🙂 Hoppas jag kan dra nytta av detta! Min första fråga är: Vad ska jag skaffa för öronpluggar? Vi repar i en ganska liten lokal, och spelar mycket ute, jag själv spelar trummor! Nästa fråga: Var ska jag skaffa dessa? Många kör ju med olika filter å grejer, såna billiga proppar tar ju bort alldeles för mycket, jag vill höra allt, bara att det ska dämpa 🙂
JohnRick Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Det bästa du kan göra är att köpa formgjutna pluggar via audionom. De kostar dock därefter (runt 1500 och uppåt), men blir det bästa du kan göra för hörseln. I egenskap av trummis borde jag ha sådana själv, men i stället har jag kört med Bellman & Symfons ER-20 för några hundra, och nu på sista tiden de mer lekmannamässiga "Happy Ear"-pluggarna på 50 spänn från apoteket. Eftersom de är så ofantligt små får jag in dem rätt långt och de funkar gjutet för alla repor jag har i tre olika sättningar. Inga överdrivna frekvensbortfall som stör. http://www.happyears.se/ Du kan ju även investera i medhörnings/monitor-pluggar, vilket i praktiken blir in-ears med dämpning. Jag har Shure's enkla SE-215 som funkar ypperligt: http://www.thomann.de/se/shure_se215cl.htm
pjocke (oregistrerad) Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Jag använder ER-skydd från Bellman & Symfon. Formgjutna, utbytbara filter för att kunna variera mängden dämpning och möjlighet att köpa till hörlurar för medhörning. Mycket nöjd, men det kostade mig strax över 2000 spänn. Det var det dock värt för att minska risken för att förvärra mina tinnitusproblem ytterligare.
Claes Holmerup Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 De billiga Happy Ears-propparna använder jag till allt möjligt. Funkar väldigt bra och ger juste ljud. Eftersom de är billiga så är det inte heller någon katastrof att tappa dem, utan det är bara att köpa ett nytt par. 🙂
Anders F Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 (redigerat) Jag kör med jh 13 pro från jh audio när vi kör med bandet. Väldigt sköna o bra ljudåtergivning. Är dock in ear och inte rena hörselskydd. http://www.jhaudio.com/content/jh13-pro Mvh Anders Redigerat 13 februari 2014 av Gizmozis
Trollfar Postat 13 februari 2014 Trådstartare Postat 13 februari 2014 Hmm ja det finns ju en hel del, jag skulle väl framåt kunna tänka mig formgjutna, riktiga proppar.. Det sa alltid min trumlärare jag hade förr.. Men då jag aldrig spelat med proppar innan, har kört utan tidigare, så prövar nog med ett par billigare först för att se att det funkar å så 🙂 Men Bellman & Symfon ER20 verkar ju vara populära, rätt schysst pris med, kan ju även springa inom apoteket å pröva happy också! Det viktigaste är ju för mig att det inte "dödar någonting" utan allt ska vara där, även trycket, bara lägre volym 🙂 Tack för tipsen sålänge så får vi se var jag slutar!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.