Jump to content
Annons

märker man stor skillnad på 1000kr ljudkort och 10000 kroners kort


rockstone

Recommended Posts

Popmusik typ Rihanna eller jazz spelar ingen roll för ADDA omvandlarna, dom är helt smaklösa kan man säga 🙂

Nä omvandlarna bryr sig inte om vad det är för musik. Men resultatet blir mer eller mindre påtagligt för lyssnaren beroende på vad det är för musik. Distad och hårt komprimerad elektronisk pop blir svårare att urskilja skillnader på än bra inspelade akustiska instrument med större dynamiskt omfång.

Även detta är fel tycker jag, jag har haft den diskussionen med ett gäng gubbar där alla var emot mig när jag sa att jag inte trodde på dom att det var skillnad när man började ratta , detta eftersom jag spelat upp filen nedan där ingen kunde med stål i blicken höra skillnad på original wav eller den del som åkt igenom billig ADDA.

Ja, vi får nog helt enkelt konstatera att vi har olika uppfattningar där. Jag har varken tid eller utrustning för att bevisa motsatsen. Men det är iaf min upplevelse. Det kan vara att jag lurat mig själv att tro att det är större skillnad än vad det är, det kan vara att jag har rätt. Det kan vara andra faktorer som spelat in på att jag upplevt ett bättre resultat också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Nä omvandlarna bryr sig inte om vad det är för musik. Men resultatet blir mer eller mindre påtagligt för lyssnaren beroende på vad det är för musik. Distad och hårt komprimerad elektronisk pop blir svårare att urskilja skillnader på än bra inspelade akustiska instrument med större dynamiskt omfång.

Jag har provat med klassisk musik och med pop musik. Resultatet blir det samma oavsett musikstil. Lika svårt att höra skillnad.

Ja, vi får nog helt enkelt konstatera att vi har olika uppfattningar där. Jag har varken tid eller utrustning för att bevisa motsatsen. Men det är iaf min upplevelse. Det kan vara att jag lurat mig själv att tro att det är större skillnad än vad det är, det kan vara att jag har rätt. Det kan vara andra faktorer som spelat in på att jag upplevt ett bättre resultat också.

Jag trodde också detta var en sanning tills jag verkligen bottnade ur denna upplevelse själv. Man lurar sig själv massvis med gånger när man spelar in och mixar. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Även detta är fel tycker jag, jag har haft den diskussionen med ett gäng gubbar där alla var emot mig när jag sa att jag inte trodde på dom att det var skillnad när man började ratta , detta eftersom jag spelat upp filen nedan där ingen kunde med stål i blicken höra skillnad på original wav eller den del som åkt igenom billig ADDA. Ingen kunde bevisa att billigare ADDA skulle sakna nåt jämfört med dyrare även om man började jobba med EQ och kompressor. Jag har gjort testinspelningar på detta också och avfärdar detta som en modern sägen som inte vill ge sig. Men jag är villig att ge mig om någon kan bevisa motsatsen.

Det är antagligen besläktat med den gamla myten om stacking, där kanalernas fel påstås förstärkas ytterligare ju fler kanaler som tillkommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbar skillnad gillar jag.

...fast i de flesta fall är skillnaden på moderna prylar så liten att man inte kan avgöra vilket som låter "bäst" eller inte säkert kan pricka in kandidaterna vid blindtest - och då tycker jag inte att ordet "uppenbar" är så lyckat att använda heller... Ordet "subtil" är nog det som beskriver graden av skillnad bäst när man diskuterar ljudskillnader mellan olika omvandare och ljudkort.

Prisskillnaden kan däremot vara "uppenbar" eller rentav "enorm"... 😉

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast i de flesta fall är skillnaden på moderna prylar så liten att man inte kan avgöra vilket som låter "bäst" eller inte säkert kan pricka in kandidaterna vid blindtest - och då tycker jag inte att ordet "uppenbar" är så lyckat att använda heller...

Fast är skillnaden uppenbar så är den uppenbar. Det väldigt ofta jag hör en uppenbar skillnad i blindtest även om jag kanske inte kan avgöra vilket som låter bäst eller vilken apparat som är vilken. Är den subtil så får jag anstränga mig lite mer för att höra skillnad, och rent av inbilla mig lite ibland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg MR 816X

TC Impact Twin

EMU 0404 PCI

Cambridge Audio Dac Magic

Intern DAC i nytt moderkort (2012)

Alla dessa 5 har låtit olika och jag hör olikheter i alla.

Att påstå att det inte finns skillnader är dumt. Allt låter olika.

Sen är skillnaderna så små att de flesta inte ens hör nån skillnad precis som mätningar visar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att en iPhone 4S DA inte räcker till för att jag skall sträcka mig till att säga att det är en enorm skillnad på den och original waven. Ingen Lynx direkt men trots detta svårt att höra var klippen ligger.

Ok, nu lyssnade jag inte med min bästa lyssning utan med mina K240 i hörlursuttaget på MacBooken. Men de klipp jag uppenbart hör ligger vid 18, 28, 34, 42 och 54 sekunder. Kan det stämma? Eller inbillar jag mig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget facit. Sorry. 🙂 Har raderat original projektet.

Bah, vad var det då för poäng med det? 🙂 Aja.

Men jag får väl erkänna att hade jag bara casual-lyssnat på eländet hade jag nog inte tänkt på det. Så enorma skillnader är det inte.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Visst dumt, jag fick kolla efter själv.

Du verkar ha tagit dom flesta gissar jag. Men jag är inte helt säker. 🙂

Du har missat lite i början.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är klart att det spelar roll det är ju lite som att testa en PA högtalare med inspelad musik istället för att testa den med livemusik,

Nope, den liknelsen köper jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, den liknelsen köper jag inte.

Har du provat? Det är klart att ljudkort oavsett pris låter mer uniforma om man jämför med processade slutproduktioner än om man jämför med oprocessade och dynamiskt mer högkvalitativa inspelningar.

Skillnaderna blir då oftast ändå inte gigantiska men mer märkbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör testen själv och välj musik som du tycker är passande, det har faktiskt ingen betydelse vilken låt man väljer så länge det är musik som täcker en större del av frekvensområdet. Popmusik typ Rihanna eller jazz spelar ingen roll för ADDA omvandlarna, dom är helt smaklösa kan man säga 🙂

Även detta är fel tycker jag, jag har haft den diskussionen med ett gäng gubbar där alla var emot mig när jag sa att jag inte trodde på dom att det var skillnad när man började ratta , detta eftersom jag spelat upp filen nedan där ingen kunde med stål i blicken höra skillnad på original wav eller den del som åkt igenom billig ADDA. Ingen kunde bevisa att billigare ADDA skulle sakna nåt jämfört med dyrare även om man började jobba med EQ och kompressor. Jag har gjort testinspelningar på detta också och avfärdar detta som en modern sägen som inte vill ge sig. Men jag är villig att ge mig om någon kan bevisa motsatsen.

Ta den här filen som är spelad genom en billig ADDA och ett billigt mixerbord. Original filen är från Linus DAW summerings tråd här på forumet.

Klippen är sedan slumpmässigt blandade i denna wav

https://dl.dropboxus..._vs_digital.wav

Sätt EQ hur du vill på klippet ovan, är det som du påstår så borde det höras tydligt vilken del som är körd genom billig ADDA om det finns en sådan effekt.

Jag gillar att du har en approach att söka svaren i den fysiska verkligheten när det gäller enkla förlopp som att omvandla en signal.

De som har mycket tid ork kan läsa "thinking fast and slow". Den avhandlar hur våra förutfattade ideer påverkar hur vi uppfattar världen. Och de är ingen liten effekt. Lyssnar man på två enheter och vet att en kostar mycket mer så kommer vi uppfatta den dyra som att den låter bättre även om de låter precis likadant. När är det gäller att verifiera att en omvandling eller enkla beräkningar av signaler går rätt till så sätter jag definitivt mer tilltro till den som gör sig besväret att sätta upp ett vettigt test snarare än att refera till sina guldöron. När det gäller saker som inte är rent tekniska som att omvandla signaler eller summera de samma, tex hur en effekt eller ett instrument låter då måsta man förstås använda öronen, sådant går inte att mäta eller blindtesta. Men det som går att testa på ett mer objektivt sätt, då ska man göra det.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du provat? Det är klart att ljudkort oavsett pris låter mer uniforma om man jämför med processade slutproduktioner än om man jämför med oprocessade och dynamiskt mer högkvalitativa inspelningar.

Skillnaderna blir då oftast ändå inte gigantiska men mer märkbara.

Har provat med att reampa gitarrförstärkare och provat med sång (splittad signal). Räckte för att övertyga mig själv. Jättenyttigt att prova grejer så man blir tryggare med sina egna val. Har du provat och kommit fram till nåt annat så kör på det. Har du någon inspelning som du kan dela med dig där du gjort en test och är det ännu bättre förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar att du har en approach att söka svaren i den fysiska verkligheten när det gäller enkla förlopp som att omvandla en signal.

De som har mycket tid ork kan läsa "thinking fast and slow". Den avhandlar hur våra förutfattade ideer påverkar hur vi uppfattar världen. Och de är ingen liten effekt. Lyssnar man på två enheter och vet att en kostar mycket mer så kommer vi uppfatta den dyra som att den låter bättre även om de låter precis likadant. När är det gäller att verifiera att en omvandling eller enkla beräkningar av signaler går rätt till så sätter jag definitivt mer tilltro till den som gör sig besväret att sätta upp ett vettigt test snarare än att refera till sina guldöron. När det gäller saker som inte är rent tekniska som att omvandla signaler eller summera de samma, tex hur en effekt eller ett instrument låter då måsta man förstås använda öronen, sådant går inte att mäta eller blindtesta. Men det som går att testa på ett mer objektivt sätt, då ska man göra det.

Visst är det intressant. När jag gjort liknande tester då vi är samlade i samma rum så brukar resultaten bli annorlunda än om man kör dom på forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är antagligen besläktat med den gamla myten om stacking, där kanalernas fel påstås förstärkas ytterligare ju fler kanaler som tillkommer...

Lite intressant. Så det låter likadant om man kör alla enskilda spår loopback som en stereofil?

Det känns som att om man förstorar problemet så skulle ett riktigt dåligt ljudkort göra det samlade bruset från alla genomkörningar värre än om man kör det med en stereofil

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig att skillnaden är att IRL så tvingas folk stå för sina påståenden och vid blindtester kan de behöva upprepa om och om igen för att bevisa att de verkligen hör skillnaderna om de påstår att det är "stora skillnader", medan ett forum ger folk möjlighet att vara "anonyma" och komma med vilka påståenden som helst, utan samma risk att bli motbevisade direkt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det intressant. När jag gjort liknande tester då vi är samlade i samma rum så brukar resultaten bli annorlunda än om man kör dom på forum.

Kallas för grupptryck eller följa John. Det är därför vetenskapliga tester aldrig utförs på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant. Så det låter likadant om man kör alla enskilda spår loopback som en stereofil?

Det känns som att om man förstorar problemet så skulle ett riktigt dåligt ljudkort göra det samlade bruset från alla genomkörningar värre än om man kör det med en stereofil

Myten finns förklarad här, av allas vår "mythbuster", Ethan Winer: http://audioundone.com/the-stacking-myth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

IRL brukar det sällan vara så exakt som

På vilket sätt har det blivit annorlunda?

Sällan någon som svarar så exakt som tex du gjorde i testen med iPhonen. Ofta brukar svaren på en test liknande den med iPhonen bli mycket mer vaga.

Kallas för grupptryck eller följa John. Det är därför vetenskapliga tester aldrig utförs på det sättet.

Jag har provat med öppna kommentarer och lyssningar med dolda kommentarer. Sedan utgör jag mig inte för att göra vetenskapliga tester på nåt sätt. Jag gör dom för att jag skall lära mig nåt.

Därför använder jag tex filer som växlar mellan olika klipp för att inte lura mig själv för mycket.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att förklara på riktigt det där med att resultaten blir annorlunda på forum jämfört med IRL. På forum finns det nästan alltid folk som fuskar för att visa sig på styva linan.

När jag gör ett test på ett forum så brukar jag lägga ut lite "minor" i filerna eftersom folk tenderar till att fuska på ett eller annat sätt. På så sätt kan jag med större sannolikhet sålla bort rena fuskgubbar/gummor. Ofta har jag testat på mig själv innan och vill veta om jag är vid mina sinnens fulla bruk eller om jag är tolkig på riktigt. 🙂

Jag avslöjar aldrig vad jag gör för att fånga fusket, ej heller brukar jag avslöja att jag misstänker fusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sällan någon som svarar så exakt som tex du gjorde i testen med iPhonen. Ofta brukar svaren på en test liknande den med iPhonen bli mycket mer vaga.

Nä jag får erkänna att jag inte hade fixat det lika bra i ett sådant sammanhang. Jag har svårt att koncentrera mig med människor runtomkring. Kan inte jobba i vanlig kontorsmiljö tex.

Och jag fick lyssna igenom den tre gånger för att höra exakt vart vissa klipp ägde rum. För där skillnaden märktes som mest var på sången för min del. Troligtvis därför jag missade i början också.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förklara på riktigt det där med att resultaten blir annorlunda på forum jämfört med IRL. På forum finns det nästan alltid folk som fuskar för att visa sig på styva linan.

När jag gör ett test på ett forum så brukar jag lägga ut lite "minor" i filerna eftersom folk tenderar till att fuska på ett eller annat sätt. På så sätt kan jag med större sannolikhet sålla bort rena fuskgubbar/gummor. Ofta har jag testat på mig själv innan och vill veta om jag är vid mina sinnens fulla bruk eller om jag är tolkig på riktigt. 🙂

Jag avslöjar aldrig vad jag gör för att fånga fusket, ej heller brukar jag avslöja att jag misstänker fusk.

Man .. vilken "nitiskhet". 🙂 Räcker det inte med att du själv får svar på det du vill veta genom testning?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din tanke med blandade filer drloop men jag tycker det är svårt att göra en ordentlig jämförelse på det viset. Om jag ska jämföra en mic eller preamp eller något så vill jag veta hur olika fraser låter med de olika, inte bara "soundet" över lag utan mer hur de hanterar detaljer olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man tveksam hur det ligger till på riktigt. Då är det gött att kolla med ett par extra öron.

Ok.

Ja hu, saker låter olika varenda dag. Man märker snabbt hur variabel hörseln är, och hur upplevelsen skiftar minut från minut ibland. Ibland hör man skillnad för att han koncentrerar sig, men inte när man inte gör det. Väcker tankar om vad som influerar vad liksom.

Och andra dagar stämmer inget alls av dom mönster i de variabla egenskaperna som ens hörsel hade dom föregående dagarna.

Känner väldigt väl igen det där Rainydays skrev med^^, att i en social situation förändras ens medvetande på många sätt. Spelar ingen roll om man inte ens känner personerna i rummet, inte ens har pratat. Situationen påverkar upplevelsen, och definitivt inte vara ur social synvinkel. Bara den bild man har, eller den tankeform man använder, kan skifta hur det upplevs. Spacy shit.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...