drloop (oregistrerad) Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Ska se om det går och spela in med sdpif ut och in på samma gång, tror inte det är möjligt men då slipper jag analoga kablar anyways Det funkar garanterat.
Martin Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 (redigerat) Mm blir nog ett test framöver då med så ypperliga förutsättningar men för att höra skillnad måste man ju ha ett bättre system än det sämsta systemet. annars låter det ju likadant ändå. hur lång stund får man spela av kommersiella låtar, är det 10 sekunder? kan inte det där Redigerat 24 september 2014 av Martin
drloop (oregistrerad) Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Gör du en nulltest och det blir null av båda filerna så finns ingen skillnad.
Martin Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Gör du en nulltest och det blir null av båda filerna så finns ingen skillnad. Ska testa det also.
XtommyX Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Alltid kul att läsa sådana här trådar. Just DA-omvandling borde väl vara billig med tanke på att det finns i typ allt nu för tiden.
D Vibe Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Nu kan man ju säga, men då skulle ju en dator inte ens fungera. Ljud och att ladda in ett program i minne är olika saker. ljud måste ske i realtid, det måste inte övrigt i datorn. Du har fel. Det är massor med saker som sker realtid i datorn. Jag tror att de flesta t ex skulle tröttna på ett spel som börjar lagga för att det pågår massor av felkorrigering. Eller när du rör din muspekaren i datorn; hoppar den plötsligt till fel position för att datorn feltolkar informationen internt? Eller grafiken överlag; den uppdateras realtid. 2
Martin Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Du har fel. Det är massor med saker som sker realtid i datorn. Jag tror att de flesta t ex skulle tröttna på ett spel som börjar lagga för att det pågår massor av felkorrigering. Eller när du rör din muspekaren i datorn; hoppar den plötsligt till fel position för att datorn feltolkar informationen internt? Eller grafiken överlag; den uppdateras realtid. Datorer går inte i realtime. Inte ens real time kernels går i realtime eftersom instruktionerna måste läsas från minnet innan den kan köras.
pme (oregistrerad) Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Datorer går inte i realtime. Inte ens real time kernels går i realtime eftersom instruktionerna måste läsas från minnet innan den kan köras. Du har nog inte riktigt förstått vad realtid är inom informationssystem. Det intressanta är inte när den körs utan när resultatet är klart. Ett realtidssystem är ett system där man har en garanti att resultatet är klart inom en förutbestämd tidsram.
D Vibe Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Datorer går inte i realtime. Inte ens real time kernels går i realtime eftersom instruktionerna måste läsas från minnet innan den kan köras. Men ljudet är ändå realtid?
Claes Holmerup Postat 24 september 2014 Postat 24 september 2014 Hur menar du att datorn skulle veta vad det är för data som skyfflas till olika adresser? Det är exakt samma sorts dataförflyttning vare sig det handlar om en uträkning av ett tal eller om det är ljud. Datorn hanterar ingen data på något annorlunda sätt. Hade det blivit fel, så hade du inte kunnat köra några program alls eller ens kunna skriva på detta forum och få fram rätt bokstäver. Som sagt, så är det ointressant för resultatet om ljuddatan ligger några mikrosekunder längre eller kortare i en buffer innan det spelas upp av ljudkortet. Det kommer ändå att spelas upp i rätt hastighet och rätt timing. Datorn är så otroligt mycket snabbare än den behöver vara för att hantera ljudströmmar korrekt, att det aldrig blir något problem. För att spela upp ett stereospår med 24-bit/44.1kHz, så behövs det en hastighet på ca 2Mbit/s. Jämför det med USB2-hastigheten på 480Mbit/s - eller om du har ett PCIe-ljudkort, med hastigheten 250MByte/s (2000Mbit/s) på bussen om det är ett 1x-kort.
Martin Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Man kan säga vad man vill om datorer. Men de går inte i realtid och kommer aldrig göra så heller. Och det handlar inte om bandbredd det handlar om jitter, timing och hur mycket noise som följer med.Exempelvis en USB kabel har både data och ström. Redigerat 25 september 2014 av Martin
Round trip audio Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Sådärja, då ligger du på min ignore list Martin.....kul att hamna på en lista va?
Martin Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Sådärja, då ligger du på min ignore list Martin.....kul att hamna på en lista va? Jag noterar det. Äntligen något positivt en fredagsmorgon! Redigerat 25 september 2014 av Martin
Martin Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Har du gjort nulltesten? Nepp. Har inte haft energi har jobbat. Får bli snart. Hur synkar jag bäst upp filerna så dem hamnar på samma hundradel i reaper? Redigerat 25 september 2014 av Martin
joachime Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Du behöver vara mer noggrann än så. Lägg klippen intill varandra i arrange och zooma sedan in till samplenivå. Justera sedan klippen så att de ligger exakt i tid på samplen. 1
D Vibe Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Man kan säga vad man vill om datorer. Men de går inte i realtid och kommer aldrig göra så heller. Och det handlar inte om bandbredd det handlar om jitter, timing och hur mycket noise som följer med.Exempelvis en USB kabel har både data och ström. Du har naturligtvis rätt i att ingen data går direkt från CPU till DAC:ar, vare sig det gäller grafik eller ljud, eller från ADC:ar, som mus, scanners eller samplers direkt till CPU:n. Men det hör ju inte direkt till diskussionen.. Men t o m min gamla Amiga 1200 tar emot data snabbare från sin fysiska hårddisk än vad en CD-spelares dator och därefter DAC får information.
Martin Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Du har naturligtvis rätt i att ingen data går direkt från CPU till DAC:ar, vare sig det gäller grafik eller ljud, eller från ADC:ar, som mus, scanners eller samplers direkt till CPU:n. Men det hör ju inte direkt till diskussionen.. Men t o m min gamla Amiga 1200 tar emot data snabbare från sin fysiska hårddisk än vad en CD-spelares dator och därefter DAC får information. Min ståndpunkt är dock att dataöverföring internt, innan, efter, och under tiden av ettor och nollor påverkar, timing som påverkar ljudet. Så det har inget med om det går i realtime o göra eller inte. Men det optimala vore ju en maskin som inte använder sig av tid. Redigerat 25 september 2014 av Martin
oioioi Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Fascinerande tråd! Tänk om vi få med Valle, Analogfreak och Gilbert också.
drloop (oregistrerad) Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Min ståndpunkt är dock att dataöverföring internt, innan, efter, och under tiden av ettor och nollor påverkar, timing som påverkar ljudet. Så det har inget med om det går i realtime o göra eller inte. Men det optimala vore ju en maskin som inte använder sig av tid. Intressant, hur kommer det sig att man kan nolla ut ett antal filer summerade i olika datorer och dessutom summerade med olika DAWs? Likadant så blir summeringen den samma om man gör den offline eller om man gör den i realtime. Då spelar det digitala ingen som helst roll, resultaten blir exakt samma med olika datorer och DAWs. Men enligt dig så låter det olika beroende på datorkomponenter?
D Vibe Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Min ståndpunkt är dock att dataöverföring internt, innan, efter, och under tiden av ettor och nollor påverkar, timing som påverkar ljudet. Så det har inget med om det går i realtime o göra eller inte. Men det optimala vore ju en maskin som inte använder sig av tid. Fast då återkommer vi till det där med kraschande program, grafikbuggar, muspilar som hamnar fel och den här texten som istället för den läsbara texten du har nu skulle vara fylld av massor ascii-tecken som du inte kan läsa. Det stämmer inte! En dataström är en dataström, oavsett vad det är för dataström. Som Claes säger. Fascinerande tråd! Tänk om vi få med Valle, Analogfreak och Gilbert också. Gärna Gitarr-Nilsson också 😛 1
D Vibe Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Inte använder sig av tid förresten? Då skulle vi ju inte ens kunna lyssna på musik 😄 .. eller leva för den delen.
Round trip audio Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Intressant, hur kommer det sig att man kan nolla ut ett antal filer summerade i olika datorer och dessutom summerade med olika DAWs? Likadant så blir summeringen den samma om man gör den offline eller om man gör den i realtime. Då spelar det digitala ingen som helst roll, resultaten blir exakt samma med olika datorer och DAWs. Men enligt dig så låter det olika beroende på datorkomponenter? Han tror antagligen att det låter annorlunda om han lutar skärmen. S.k tilt effekt. Och inte att förglömma: Om man håller musen med vänster eller höger hand. S.k left right bias effect. LRBE.
Opus99 Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Tycker ibland det är intressant att skumma igenom lite experimentella grejor. Oftare än man tror så är det såna "off the map"-upptäckter som senare formas till att bli- eller förändra vår tekniska beskrivning/förståelse av olika företeelser. Inte för att man vill så split, men .. det går liksom inte att komma ifrån känslan att i det här fallet ruvar en rejäl diskussionsmässig kollision i kulisserna. 😕 (som inte jag tänker delta i dock). Det går bara inge bra att kombinera okonventionella publikationer + vaga belägg, med inställningen att man skiter i vad andra tycker. Finns tydlig högmodighet i det tonfallet. Redigerat 25 september 2014 av Opus99
D Vibe Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Tycker ibland det är intressant att skumma igenom lite experimentella grejor. Oftare än man tror så är det såna "off the map"-upptäckter som senare formas till att bli- eller förändra vår tekniska beskrivning/förståelse av olika företeelser. Inte för att man vill så split, men .. det går liksom inte att komma ifrån känslan att i det här fallet ruvar en rejäl diskussionsmässig kollision i kulisserna. 😕 (som inte jag tänker delta i dock) Problemet är att just logiken i datorer inte är speciellt diskuterbart, eftersom de inte skulle fungera utan logik.
JJRockford Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Även digitala strömmar har en timing, och amplituder. Går under samma fysiska lagar som analoga strömmar gör. Helt rätt, eftersom en "digital ström" i grunden är en analog signal. Skillnaden ligger i hur den tolkas. När det gäller digitala strömmar så arbetare mottagaren efter gränsvärden. D v s, allt över en viss spänningsnivå (amplitud) kommer att tolkas som en etta och allt under samma spänningsnivå som en nolla (eller tvärtom ibland). Det spelar alltså ingen roll ifall "ettan" som kommer in är 4.2 eller 4.7 V. Likadant är det med timingen. Man använder tidsfönster som också har väldigt exakta värden. Spänningen mäts mellan två exakta tidspunkter och kommer tolkas antingen som en etta eller en nolla. Visst kan det gå fel här, men det resulterar i sådana fall i bitfel, vilket innebär att datapaketen (som bitarna är en del av) blir korrupta. Antingen finns det felkorrigering som tar hand om detta (vilket gör att användaren inte märker något) eller så blir det verkligen fel och då blir det sprak, knäpp, knaster, pixelfel (o s v, beroende vad det är information som transporteras). Ljud och att ladda in ett program i minne är olika saker. ljud måste ske i realtid, det måste inte övrigt i datorn. På vilket sätt befinner sig ljudet i ett dator? Men, timing och noise är väl det man kan förändra mest på den digitala sidan. Det är inte så att du EQ:ar fram något som inte finns där från början. Men eftersom vi upplever dynamik beroende på transienter och inte på ljud över tid så kan även bas / diskant låta helt annorlunda. Får du fel i en digital överföring av ljud blir det spark, knäpp, knaster och liknande, inte någon förändring av frekvensspektrumet. 1
Claes Holmerup Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Min ståndpunkt är dock att dataöverföring internt, innan, efter, och under tiden av ettor och nollor påverkar, timing som påverkar ljudet. Så det har inget med om det går i realtime o göra eller inte. Men det optimala vore ju en maskin som inte använder sig av tid. Detta kommer att bli en oändlig diskussion, verkar det som. Även om du säger att du har förstått och att du har tagit till dig av information som du har fått här i forumet, så är vi tillbaks på ruta ett ännu en gång. Du höll (efter många om och men) med om att digital överföring är felfri i slutänden - men nu påstår du istället att den interna dataöverföringen mellan olika adresser i datorn blir fel - men dataöverföringen internt i datorn, har ännu mindre risk för påverkan, än vad extern överföring har, så då har du fortfarande inte förstått någonting om hur det egentligen fungerar. Om det blir sådana fel som du påstår, så skulle det innebära att det var helt omöjligt att köra ens de enklaste tänkbara program i datorn, eftersom de skulle krascha oavbrutet. Förklara gärna varför just ljud skulle påverkas på något annat sätt än annan data i din dator. På ditt resonemang låter det nämligen som om du helt okritiskt tar till dig vilda Svamlander-teorier, medan folk med utbildning och omfattande erfarenhet på området, inte tas på allvar överhuvud taget. 2
Martin Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Jag förstår vad ni menar fortfarande. Men det låter annorlunda, det kommer jag inte ifrån. Jag ska försöka spela över så får ni höra själva om ni har så bra setup att det hörs. Kör väl inga supergrejor här, Sonodyne-monitorer, Beyer 770/880, SPL Crimson. Tot priset på det är 15000 kr ungefär. Så ni borde också höra skillnad. Ska också testa nulltestet. Räcker det att jag lägger dem jättetajt de två spåren eller räcker det att lägga så vågformerna "ungefär" kommer likadant? Redigerat 25 september 2014 av Martin
D Vibe Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 (redigerat) Jag förstår vad ni menar fortfarande. Men det låter annorlunda, det kommer jag inte ifrån. Jag ska försöka spela över så får ni höra själva om ni har så bra setup att det hörs. Kör väl inga supergrejor här, Sonodyne-monitorer, Beyer 770/880, SPL Crimson. Tot priset på det är 15000 kr ungefär. Så ni borde också höra skillnad. Ska också testa nulltestet. Räcker det att jag lägger dem jättetajt de två spåren eller räcker det att lägga så vågformerna "ungefär" kommer likadant? Som Joachime sa så måste det vara sampleexakt.. Att du får annat ljud beror som jag sagt tidigare förmodligen på att dacar är mer känsliga för störningar som strömvariationer och radiovågor och det kan skilja i olika system. Men den digitala strömmen fram till dacen är samma i olika system.. Redigerat 25 september 2014 av D Vibe
JJRockford Postat 25 september 2014 Postat 25 september 2014 Jag förstår vad ni menar fortfarande. Men det låter annorlunda, det kommer jag inte ifrån. Jag ska försöka spela över så får ni höra själva om ni har så bra setup att det hörs. Kör väl inga supergrejor här, Sonodyne-monitorer, Beyer 770/880, SPL Crimson. Tot priset på det är 15000 kr ungefär. Så ni borde också höra skillnad. Ska också testa nulltestet. Räcker det att jag lägger dem jättetajt de två spåren eller räcker det att lägga så vågformerna "ungefär" kommer likadant? Hur har du kommit fram till att det låter annorlunda? Att bara lyssna är inte pålitligt, speciellt inte om man dessutom tror att det kommer låta annorlunda. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.