Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tröskeln bestämmer på vilken högsta nivå som ljudet ska komprimeras.

Nej, Tvärt om. tröskeln bestämmer lägsta nivån (hörs på namnet, du har väl inga trösklar i taket hemma hos dig 🙂 )

varifrån ljudet börjar komprimeras.

"Och med gainen så bestämmer man ju hur mycket förstärkning man vill ha när kompressorn väl börjat jobba."

Nej, Gainen är bara en vanlig volymkontroll

Du använder ratio för att ställa hur mycket dämpning du vill ha över tröskel-värdet.

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Annons
Postat (redigerat)

• Så vid anslaget så aktiveras kompressorn, men den jobbar inte på en gång, men kommer igång när efterklangen börjat ljuda med denna setting, eller?

Nej, kompressorn aktiveras först när signalen når över tröskelvärdet.

Värden under tröskeln går "obehandlat" (kan färgas) 1:1 genom kompressorn

Attacktiden är tiden från ljudet nått över tröskeln tills den börjar jobba "och bilda svans"

som du uttrycker det. Den bestämmer du med kompressorn.

Hur efterklangen ser ut på ditt instrument, synt (kan t ex vara helt utan attack

i ljudet) är bäst att hålla utanför diskussionen eftersom detta bara rör till det.

Den har inget med hur en kompressor jobbar att göra. Hur ljudets transient och svans förlopp

(envellop) ser ut påverkar förstås vilka värden du sätter på kompressorn för att få ditt önskade resulat.

Men det är en annan fråga, och med det kan man börja labba med framgång först när man

fattat hur det fungerar,... typ 🙂

Redigerat av laban1
Postat

Så vid anslaget så aktiveras kompressorn, men den jobbar inte på en gång, men kommer igång när efterklangen börjat ljuda med denna setting, eller?

ungefär så ja

så det blir en hård transient och väldigt lite klang/ton

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nej, Tvärt om. tröskeln bestämmer lägsta nivån (hörs på namnet, du har väl inga trösklar i taket hemma hos dig 🙂 )

varifrån ljudet börjar komprimeras.

"Och med gainen så bestämmer man ju hur mycket förstärkning man vill ha när kompressorn väl börjat jobba."

Nej, Gainen är bara en vanlig volymkontroll

Du använder ratio för att ställa hur mycket dämpning du vill ha över tröskel-värdet.

En högre tröskel borde vara svårare att kliva över tycker jag. Så med låg tröskel så jobbar den väl tidigare än med en hög...?

Men självklart så är det lägsta nivån man sätter där... 😊

(Vet inte varför jag skriver här just nu lider av en sömnstörning som gör mig så trött att jag känner mig som om jag vore riktigt, riktigt full nu 😊 )

Redigerat av k9
Postat

(Vet inte varför jag skriver här just nu lider av en sömnstörning som gör mig så trött att jag känner mig som om jag vore riktigt, riktigt full nu 😊 )

trött eller inte, inga problem, kompressorn är väldigt missuppfattad tingest. 🙂 . Jag hoppas jag fattat grunderna (rätta mig gärna där jag har fel) , sedan gäller det ju att kunna använda kompressorn i praktiken också...

Postat

Hur som helst går det inte att framhäva svansen utan att komprimera transienten - d.v.s. snabb attack för att få en mindre relativ volymskillnad mellan transient och svans, så att man sedan kan framhäva svansen med hjälp av make up gain, samtidigt som man då återställer transienten till sin tidigare volymnivå. Tada.

Långsam attack och lång release leder som demonproducenten skrev endast till att du får en förtydligad transient och en tillbakatryckt efterklang. Detta är vid högre ratios och beror på hur mycket GR du kör med och såklart vad för material man komprimerar. Men jag utgår från att det är isolerade virvelslag vi talar om här.

I en mixbus-situation får det ett helt annat resultat. Lång attack och lång release kan med fördel användas på mixbusen, ihop med en låg ratio (exempelvis 1,2:1-1,6:1) och inställt så att gainreduction guppar på i takt till musiken med siffror kring 1-3 dB. Du får en homogenisering och utjämning av volymskillnader inom partier i arrangemanget samt om man har tur ett gott gung. Här ställer man attacken så pass långsamt att alla viktiga transienter förblir relativt opåverkade (ofta 30-60 ms) och releasen efter tempo och arrangemang, så att man går en fin balansgång mellan pumpande karaktär (för kort release) och "kvävd" karaktär (för lång release).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.