Jump to content
Annons

BĂ€st svajstall till stratabygge?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag har spelat strata i mĂ„nga Ă„r, men aldrig byggt nĂ„n i lösa delar. Den jag spelade pĂ„ i 25 Ă„r var frĂ„n tidigt 70 tal o hade ett liknadnde stall ett som sitter med sex lĂ„ngsmala trĂ€skruv ner i kroppen. Efter vĂ€ldigt mekande o instĂ€llande av allt, jag körde med fyra fjĂ€drar, sĂ„ höll den gitarren stĂ€mningen ganska bra, men inte sĂ„ perfekt som den nya American Standard Strata jag nyligen nĂ€stan köpte. Den hade den moderna varianten med bara tvĂ„ grövre skruvar som hĂ„ller stallet, det kallas kanske "flytande stall"
 Är den modernare varianten bĂ€ttre öht med tanke pĂ„ att hĂ€lla stĂ€mningen? Den jag hade hem tyckte jag nĂ€stan var för "lĂ€ttsvajad", men det kanske man kan Ă€ndra med fler fjĂ€drar eller annan instĂ€llning
?

Jag gillar sadlarna pÄ min American Standard Tele, det vettigaste Àr kanske Àr att köpa ett orginal American Standard svaj som detta?

http://www.musik-produktiv.se/fender-strat-american-standard.html

Det finns ju mÀngder av stratasvaj att vÀlja pÄ, vad kan vara sÀmre pÄ det hÀr som Àr billigare? SÀmre "blötjÀrn" i block o sadlar?

http://gmf.jetshop.se/stratsvaj-vintage-wilkinson-krom-2-bultar-p-692-c-1231.aspx

Hoppas pĂ„ allehanda Ă„sikter, Ă€r lite uppskruvad dĂ„ jag Ă€ntligen fĂ„tt tag pĂ„ mina drömmars Delta Tone stratamickar pĂ„ Ebay, sĂ„ nu blir det till att skaffa Ă€ven resten till ett stratabygge, har Ă€ven fĂ„tt tag pĂ„ kropp o hals
 Jag frĂ„gade samma grej pĂ„ Diskantforumet (för gitarrbyggare) men dĂ€r har jag inte fĂ„tt ett enda svar

Dela pÄ andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nja flytande stall Àr typ som floyd rose. Och som det allra mesta, man fÄr det man betalar. BÀttre lÀgga ut pÄ nÄgot bÀttre. HÀr har du lite mera att vÀlja pÄ: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=57_90 Vet inte om schaller gör nÄgra stratasvaj men deras egna floyd rose brukar anses vara bÀttre Àn floyd rose original.

Dela pÄ andra sajter

Nja flytande stall Ă€r typ som floyd rose. Och som det allra mesta, man fĂ„r det man betalar. BĂ€ttre lĂ€gga ut pĂ„ nĂ„got bĂ€ttre. HĂ€r har du lite mera att vĂ€lja pĂ„: http://gitarrdelar.s...Path=57_90ïżœïżœVet inte om schaller gör nĂ„gra stratasvaj men deras egna floyd rose brukar anses vara bĂ€ttre Ă€n floyd rose original.

Det var vĂ€l dĂ€rför jag tyckte den nya American Standard stratan var för "lĂ€ttsvajad"
 Man kanske vĂ€njer sig med det, men, nja, ja gillar nog den gamla varianten pĂ„ svaj, om jag anvĂ€nder svaket blir det Ă€ndĂ„ inga djupdykningar, mest lite darr bara.. Skulle vara bra att höra Bluesboy recensera sitta flytande A S svaj. Gotho svaj höjs till skyarna pĂ„ nĂ€tet har jag sett.

HĂ€r Ă€r ett vintage stall som inte Ă€r alltför snikbilligt

http://gmf.jetshop.se/stratsvaj-vintage-wilkinson-krom-2-bultar-p-692-c-1231.aspx

Dela pÄ andra sajter

Den hade den moderna varianten med bara tvĂ„ grövre skruvar som hĂ„ller stallet, det kallas kanske "flytande stall"

Flytande stall Àr att strÀngarna balanserar fjÀdrarna pÄ baksidan. Om du har lite spel pÄ nÄgra mm i bakkanten pÄ plattan sÄ den inte ligger kloss an sÄ har du flytande stall, dvs du kan vibrera uppÄt ocksÄ. (oavsett 2 eller 6 skruvar)

Floyd-Rose Àr flytande stall XL-menyn med kaffe och Àppelpaj.

Redigerat av laban1
Dela pÄ andra sajter

Flytande stall Àr att strÀngarna balanserar fjÀdrarna pÄ baksidan. Om du har lite spel pÄ nÄgra mm i bakkanten pÄ plattan sÄ den inte ligger kloss an sÄ har du flytande stall, dvs du kan vibrera uppÄt ocksÄ. (oavsett 2 eller 6 skruvar)

Floyd-Rose Àr flytande stall XL-menyn med kaffe och Àppelpaj.

Jo det kÀnner jag till, jag har haft mina strator sÄ det gÄtt att svaja uppÄt ocksÄ, de hÀller stÀmningen bÀttre dÄ tycker jag. Ibland kan en strÀng bli för hög efter en svajning, om man dÄ svajar Ät andra hÄpllet brukar det rÀtta till sig.

Men om tvÄpunkts icke Floyd Rose kallas flytande har jag aldrig tÀnkt pÄ. Floyd Rose Àr mer som en böld i arslet Àn kaffe o Àppelpaj enligt min ringa Äsikt. Man kan Àven sÀtta fast vanliga sexskruvars stallen med bara tvÄ skruvar, jag körde med tre pÄ mitt, tycket det funkade bÀttre dÄ.

Dela pÄ andra sajter

Floyd-Rose bra eller dÄligt:

Det var vÀl snarast att FLoyd ROse Àr X-tra mycket av svajet jag ville Ät, kaffe och paj Àr gott, Floyd-rose Àr en smaksak.

Med skruvarna:

Det har ocksÄ med hur hÄrt man drar Ät dessa. Drar man Ät "hÄrt" med sex skruvar fÄr stallet svÄrare att röra sig förstÄs.

Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder inte vibrato, men det som sitter pÄ min PRS (80-tals) Àr inte i vÀgen. Det Àr vÀl rÀtt likt ett Strata-svaj. Jag har för mig att dessa svajj först tillverkades av ett annat företag i ett stycke för att sedan tillverkas av PRS sjÀlva med ihopsatta delar (dvs block) vilket skulle vara sÀmre. Originalet tillverkas fortfarande av:

http://www.mannmadeu...ibrato-bridges/

...Kanske vÀrt att titta pÄ dÄ det kanske passar en strata bÀttre Àn Floyd.

Ser ut att starta pÄ ca 1500kr.

https://store.guitar...e_p/2000nos.htm

...Men som sagt: jag Àr inte svajjare.

Redigerat av Erik dP
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att om ska man bygga en strata dĂ„ ska man ha ett stall som ligger pĂ„ gitarr kroppen, sĂ€tter man pĂ„ ett floyd rose stall sĂ„ förlorar man sustain. Även om det inte Ă€r mycket, sĂ„ Ă€r det hörbart. Jag köpte en ESP Standard Series Vintage Plus och har ett Wilkinson Vintage pĂ„ denna gura, trodde det skulle bli strul med stĂ€mningen , men fan vad nöjd jag blev, har aldrig haft problem med detta stall. men ska man hĂ€nga mycket i svajarmen,dĂ„ ska det vara ett floyd rose stall och lĂ„sbar sadel vid huvudet pĂ„ guran.Men smaken Ă€r som baken!

http://www.stewmac.c...ml?tab=Pictures

Redigerat av kardo
Dela pÄ andra sajter

Har kommit fram till att jag inte vill ha flytande, och att det inte ska vara stÄl i blocket, har lÀst en del om att det ger sÀmre ton.

Det hÀr tycker jag verkar vÀldigt intressant. Lurt för att jag satsar pÄ ett sÄnt.

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_90_96&products_id=3697

Jag har haft Floyd Rose plus lĂ„sningar pĂ„ en gitarr för lĂ€nge sen o det gillade jag inte alls
 Det blir en kĂ€nsla som att stallet inte sitter fast. Plus att det Ă€r för krĂ„ngligt att byta strĂ€ngar.

Dela pÄ andra sajter

Har kommit fram till att jag inte vill ha flytande, och att det inte ska vara stÄl i blocket, har lÀst en del om att det ger sÀmre ton.

Det hÀr tycker jag verkar vÀldigt intressant. Lurt för att jag satsar pÄ ett sÄnt.

http://gitarrdelar.s...roducts_id=3697

HÄller de stall till strata med rörliga delar stÀmningen bra? dvs nÀr man tar i svajarmen ett par gÄnger?

Har ju inget sÄdant stall sjÀlv,sÄ man undrar ju.

Dela pÄ andra sajter

Min PRS hÄller stÀmningen riktigt bra. Men stÀmskruvarna lÄser fast strÀngen sÄ den inte Àr upprullad mer Àn nÄt knappt varv vilket förmodligen bidrar. Det gÄr ju att testa en PRS i butik och kolla om man gillar svajet.

Dela pÄ andra sajter

http://gitarrdelar.s...roducts_id=3697

Flytande stall Àr inget vidare, gillar man att banka pÄ lite grann nÀr man kompar sÄ Àr det lÀtt att det surar bÄde hÀr och dÀr. Sen tappar man ju lite ton ocksÄ, men det Àr lite frÄn gitarr till gitarr har jag mÀrkt.

Jag har haft Floyd Rose plus lĂ„sningar pĂ„ en gitarr för lĂ€nge sen o det gillade jag inte alls
 Det blir en kĂ€nsla som att stallet inte sitter fast. Plus att det Ă€r för krĂ„ngligt att byta strĂ€ngar.

Att byta strÀngar gÄr vÀl nÄgorlunda men att intonera elÀndet Àr ju rena jÀvla fipplande mardrömmen.

Tacka vet jag Fenderstall, bara att plocka fram en mejsel och dra tills nĂ„len pekar rĂ€tt. 🙂

Jag Àgde en Lone Star under mÄnga Är som hade hyfsade problem med att hÄlla stÀmningen trots allt mekande med Àn det ena Àn det andra.

Det som till slut löste problemet vara att jag satte dit lÄsbara stÀmskruvar samt bytte sadeln till en GraphTech. PÄ köpet blev tonen bÀttre ocksÄ.

Dela pÄ andra sajter

HÄller de stall till strata med rörliga delar stÀmningen bra? dvs nÀr man tar i svajarmen ett par gÄnger?

Har ju inget sÄdant stall sjÀlv,sÄ man undrar ju.

PÄ den tidiga 70-talsstrata funkade det bra, jag hade fyra fjÀdrar o en sÀnning pÄ dem sÄ att stallet var lite flytande, dvs att det gick att svaja lite grann Àven Ät fel hÄll. Det Àr ganska mycket teknik det sitter i oxÄ att fÄ dem att hÄlla stÀmningen. Det som oftast blir fel nÀr man svajar Àr att en eller flera strÀngar blir för höga sen svajat ner ganska mycket, de gÄr för trögt pÄ tillbakavÀgen i sadeln. Gör man dÄ et snabbt "uppÄtsvaj" brukar de rÀtta till sig. Samma nÀr man stÀmmer gitarren frÄn början, smÄsvajar man lite samtidigt o man stÀmmer kommer den att hÄlla stÀmningen bÀttre sen. Man kan skava av blyerts frÄn en blyertspenna ocksÄ pÄ strÀngen precis dÀr den löper genom sadeln sÄ nyper den inte lika lÀtt.

och det gör det ju inte heller helt

glöm inte kolla dina stÀmskruvar ocksÄ om du upplever att det blir ostÀmt efter svaj

jag har inte börjat leta stÀmskruvar Àn, snubben jag ska köpa en hals av Àr pÄ semester sÄ han kommer inte Ät att mÀta vad det Àr för diameter pÄ hÄlen. Men det blir föstÄs nÄgra stadiga stÀmmisar. Man kan fÀsta strÀngen pÄ smarta sÀtt sÄ den lÄser sig sjÀlv pÄ bara ett halvt varv utan lÄsanordning pÄ stÀmskruven.

Dela pÄ andra sajter

Men det blir föstÄs nÄgra stadiga stÀmmisar. Man kan fÀsta strÀngen pÄ smarta sÀtt sÄ den lÄser sig sjÀlv pÄ bara ett halvt varv utan lÄsanordning pÄ stÀmskruven.

jag tÀnkte mest pÄ gamla guror dÀr skruven helt enkelt ger med sig svagt

men tips om hur man lÄser strÀngen pÄ ett fiffigt sÀtt Àr sÀkert vÀlkommet bland nybörjarna

Dela pÄ andra sajter

jag tÀnkte mest pÄ gamla guror dÀr skruven helt enkelt ger med sig svagt

men tips om hur man lÄser strÀngen pÄ ett fiffigt sÀtt Àr sÀkert vÀlkommet bland nybörjarna

De tvĂ„ tunnaste strĂ€ngarna vill ju gĂ€rna slira bra nog innan de sĂ€tter sig, man vevar pĂ„ varv efter varv o Ă€ndĂ„ sjunker det en helton efter en lĂ„t
 Det hĂ€r sĂ€ttet att strĂ€nga tror jag att det Ă€r Fender sjĂ€lva som tipsat om. Man trĂ€r igenom strĂ€ngen i "pinnen" eller vad den nu kallas, det blir o lĂ€mnar aningen slack pĂ„ strĂ€ngen, sen viker man den igenomstickande Ă€nden Ă„t det som kĂ€nns o ser ut som helt fel hĂ„ll, dvs högersvĂ€ng pĂ„ strata o tele, trĂ€r den under strĂ€ngen o viker den sen rakt upp. Sen skruvar man Ă„t stĂ€mskruven. Efter ett halvt varv kommer den lösa Ă€nden att nypas fast av den del som lindas upp runt pinnen, det blir samma princip som med sjömansknopar, tex dubbelt halvslag. Det nyper fast rejĂ€lt nĂ€stan pĂ„ direkten

Ett annat sÀtt som Àr det jag anvÀnder mest Àr att bara trÀ strÀngen tvÄ ggr genom hÄlet. Dumt med det Àr att det Àr pilligt att fÄ bort strÀngen sen nÀr man ska byta, men jag brukar ta en gaffel som verktyg att peta med. Gör sÄ pÄ de tvÄ tunnaste bara, de andra brukar sÀtta sig bra ÀndÄ med fÄ varv pÄlindade.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela pÄ andra sajter

Och appropÄ stÀmma guran: http://www.youtube.com/watch?v=8tfxy_zs0Mo

Superintressant video om om stĂ€mning. Att man sak slĂ„ hĂ„rt o hela tiden pĂ„ strĂ€ngen nĂ€r man kollar pĂ„ stĂ€mdosan visste jag sen nĂ„gra Ă„r, men inte det att stĂ€mma g-strĂ€ng 15 cent för lĂ„gt. Jag har brukat stĂ€mt efter dosan, sen gjort aningens justeringar enbart efter örat, antagligen har jag tagit ner g-strĂ€ngen aningen

Han hyllar PRS gitarrens icke justerbara stall (SÄn har vÀl Die Hard?) och sÀger att varken Gibson eller Fenders stall Àr lika bra, eller tom skitdÄliga. Men eftersom man kan justera sadlarna pÄ dem Àr det ju ingen större konst att justera dem lika som han sÀger? O det Àr ju sÄ de brukar hamna ocksÄ, i alla fall med nya strÀngar. Jag kollade lite pÄ telecastern nyss, den har en 0.53 tjocj E-strÀng nedstÀmd till D, den sadeln fÄr jag skjuta upp en hel del för att fÄ den att stÀmma. Skulle stallet sett ut som det fasta i videon hade nog tjock-E blivit alldeles för lÄg en bit upp pÄ halsen.

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Han hyllar PRS gitarrens icke justerbara stall (SÄn har vÀl Die Hard?)

Jag? Nej har aldrig Àgt en PRS.

Jag kollade lite pÄ telecastern nyss, den har en 0.53 tjocj E-strÀng nedstÀmd till D, den sadeln fÄr jag skjuta upp en hel del för att fÄ den att stÀmma. Skulle stallet sett ut som det fasta i videon hade nog tjock-E blivit alldeles för lÄg en bit upp pÄ halsen.

Ja men han utgÄr frÄn att man kör standardstrÀngar, 10-46 och E standard och dÄ Àr vÀl det dÀr fasta stallet kanon dÄ man aldrig behöver justera. Men kör man i D standard som du och jag gör sÄ funkar det inte med ett sÄnt fast stall. Nej jag visste inte heller det dÀr med att stÀmma g-strÀngen pÄ det dÀr viset och det gÀller de allra allra flesta gitarrister.

Redigerat av Die Hard
Dela pÄ andra sajter

Och appropÄ stÀmma guran: http://www.youtube.com/watch?v=8tfxy_zs0Mo

Att stÀmma tempererat har funkat bÀst för mig, till och med G-strÀngen lÄter ofta bra.

Det viktigaste han sĂ€ger tycker jag nog Ă€r att man ska stĂ€mma efter sin spelstil, det var ju nĂ„got man inte visste man skulle göra i början nĂ€r man lĂ€rde sig spela. Mycket frustrerande nĂ€r guran började sura trots att man varit sĂ„ petnoga. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det viktigaste han sĂ€ger tycker jag nog Ă€r att man ska stĂ€mma efter sin spelstil, det var ju nĂ„got man inte visste man skulle göra i början nĂ€r man lĂ€rde sig spela. Mycket frustrerande nĂ€r guran började sura trots att man varit sĂ„ petnoga. 🙂

Ja vi har vÀl alla varit dÀr pga det dÄliga rÄdet som han tar upp att man fÄr lÀra sig stÀmma löst och alla strÀngar ska vara spot on pÄ nÄlen.

Jag langade "stÀmmarvideon" vidare till "Gearheads". DÀr blev de typ ganska arga pÄ den "dryge bezzerwissern"
 Haha

https://www.facebook...18331551513302/

😄 Ja sticker man ut sĂ„ fĂ„r man alltid rĂ€kna med mothugg.

Dela pÄ andra sajter

haha vilken go snubbe! 😄

helt förvirrad Ä tafatt i början Ä ingen som helst videoredigering

Ä sÄ vet han vad han pratar om

gillar

Han hade gjort en kortare videon tidigare, men han tyckte att folk fattade för trögt o gjorde denna pÄ en timme typ.

SlÄr man riktigt hÄrt som han gör nÀr man stÀmmer blir Àven det fel om man sen Àmnar spela en halvlugn lÄt.

Dela pÄ andra sajter

För att nöta detta Àmne in absurdum; vad anser ni om mÀssing? KÀnner en o annan stratabyggarnörd som anser att mÀssing Àr det enda rÀtta.

SjÀlv Àr jag lite rÀdd att strÀngarna Àter sig ner lite i mÀssingen sÄ det blir vassa spÄr, sen smÀller strÀngarna stup i kubikenborg.

Kan man höra skillnad pÄ ljud/sustain pÄ mÀssingsadlar vs stÄl?

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.