Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Helt ny här och tänkte direkt starta med en tråd efter att ha kikat runt utan resultat.

Va osäker på vart detta skulle hamna så håller tummarna!

Jag fick ett par högtalare av min kära farfar som jag nu letar förstärkare till. Gubben är pryltokig och köper

jämt förbannat dyra saker! Han minns dock inte vart dessa är köpta men chansade på Bose. Tror dock det är fel.

Till saken. Vad kan detta vara för högtalare?

Står absolut ingenting på någon av de 4 högtalarna. Endast 8 ohm och 4 ohm. Det är det enda i skrift jag finner.

Bakom lådan finns en kabel med + - etikett ovanför.

Uppskattar svar då jag försöker lista ut vad jag ska inhandla till dessa.

post-37260-0-31131000-1392145239_thumb.jpg

Annons
Postat

Ser ut att vara hemmabygge. Vad behöver du veta? du vet att du har 8Ohm in vilket är vanligt.

Vill du veta vilken effekt dom tål så kan du skruva loss elementen och se om

det står ngt på dessa.

Postat (redigerat)

Tycker det också. Kan det vara custom made?

Svarta lådan runt om är i ett stycke, alltså inte fastskruvat eller limmat.

Vet inte om det står något på insidan, får la kika men det är 4000 skruvar.

Tyckte det såg så ... robust.. ut eller vad man ska kalla det för att vara hemmabygge. Sedan att det var svart låda runt om men

lite mer stil fram.

Känns Proffsigt.

Vill veta så mycket som möjligt men jag anar att jag är fast då det inte står något.

Redigerat av Fiskevatten
Postat (redigerat)

Det är säkert ingen märkeshögtalare - för det finns alltid skyltar eller etiketter på sådana, så det är säkert en hemmasnickrad låda och inget märkvärdigt alls - men den kan ju låta bra ändå.

Skruvar du loss de fyra skruvarna runt baselementet i fronten, så kan du säkert lyfta ut elementet och se vad det står bak på det.

Redigerat av Claes
Postat

Öppnade. Välisolerat må jag säga.

Tydligen var alla rackare av danska märket "Peerless". 4 Ohm

Hittar dock absolut ingenting annat! Fasen vart kul dehär och snoka. Ska se hur det låter sen. Hur pass stark förstärkare

kan jag behöva tror ni för att få ut max effekt?

Dålig på dedär.

Postat

Det står i så fall någon modellbeteckning på elementen, som man kan kolla upp vad de har för data. Utan att veta vilken modell det är, är det omöjligt att gissa vilken effekt de tål.

Peerless brukar man kunna köpa exempelvis hos http://www.ljudia.se och http://www.hifikit.se .

Peerless har tillverkat både egna element och OEM-element åt andra sedan slutet av 70-talet. Deras hemsida finns här: http://www.peerlessaudio.com/ .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.