Jump to content
Annons

MaxxBass - hur mycket i förhållande till orginalbas?


laban1

Recommended Posts

Funderar på hur man tänker kring hur mycket Waves MaxxBass man egentligen ska ha på t ex elbas.

Varför inte ta bort orginalbasen nästan helt?

MaxxBass och RenaissanceBass funkar på samma sätt med att lägga till upper harmonics, alltså övertoner.

Då kan man få bättre basupplevelse på mindre högtalare, högtalarna verkar ju bli mindre

i enklare hemanläggningar, laptop etc.

Står lite om detta i manualen, den tekniska biten,

men hur tänker ni kring detta hur man använder det i praktiken?

Det här klippet tyckte jag var tydligt vad som egentligen händer med signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Visst kan man ta bort basen på basen och använda maxxbass istället. Funkar det bra så funkar det bra. Annars beror det på hur mycket bas man har inspelat redan. Man får prova sig fram helt enkelt tills man får ett bra resultat. Det är bra att ha någon referensmix. Det är lätt att bli för mycket. Det gäller även utan maxxbass. Det misstaget har man själv gjort och sen när man referenslyssnat insett att man har på tok för mycket bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den där är knepig. Finns inget genomtänkt med den, annat än vad den gör och att det finns några parametrar man kan ändra. Svårt att tänka mig att det finns nåt färdigt tänk som man kan utgå ifrån. Det är nog bara krana på och se vad som händer. Tycker själv det finns många andra bass-boosters som är betydligt trevligare.

Rbass-varianten är dock Maxxbass LE typ. Där är flera parametrar fast inställda, men på Maxxbass kan man ändra dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bara använda Maxxbass i slutmixen av min låt 🙂 Preset "medium" som jag sen tweakar, oftast neråt. Den ger en fin ton där det vanligtvis saknas lite, som t.ex i laptop-högtalare och hörlurar.

Minskar du ner orginalbasen i och med detta? Hur mycket isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast inte eftersom Maxxen fyller ut områden där originalbasen inte är så stark. Hur mycket är olika beroende på produktion, jag lyssnar och kollar signalen. Ibland räcker det med en liten touch men "medium" har jag märkt är en bra utgångspunkt för min typ av musik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...